Nyårssmäll väntar ägare av dieselbilar

spillolja
30 december 2021 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2021 · 13 734 Inlägg

gamla nyheter....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2021 · 17 465 Inlägg

Ja, Dieselpriset lär nog skena framöver. Samtidigt kan jag tänka mig att mackarna vill försöka hålla det på 19,99 kr/l av uppenbara skäl... Läst på lite olika sidor och dieseln blir delvis mer straffad för att man inte kan blanda i mer Etanol i bensinen. Skulle vi få E15 i pumpen börjar det bli jobbigt för vissa bilar.

Men visst kan dieseln dra iväg till 20,50 kronor litern i Januari. Det räknas nog en hel del på detta hos berörda bolag... De kan välja vilket bränsle som ska straffbeskattas så frågan är vilken lösning de väljer?

Vad pump-priset blir nästa vecka är nog lite lotteri just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
30 december 2021 · 5 833 Inlägg

Tur man kan tanka i Norge, där kostar fortfarande dieseln under 15kr vissa dagar

Senast redigerat av Utmarks-Loke (30 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
31 december 2021 · 10 276 Inlägg

Inga problem, man byter bara ut ekologiskt och KRAV-odlat på inköpslistan mot att tanka istället. Precis som dom vill ha det...

Dessutom, med en årsskatt på 6500:- på V70:in så kan man smutsa ner med gott samvete, det är ju så det fungerar. Betalar man så får man...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
31 december 2021 · 647 Inlägg

Brådhis skrev:
Inga problem, man byter bara ut ekologiskt och KRAV-odlat på inköpslistan mot att tanka istället. Precis som dom vill ha det...

Dessutom, med en årsskatt på 6500:- på V70:in så kan man smutsa ner med gott samvete, det är ju så det fungerar. Betalar man så får man...

Nejdå, du ska såklart köpa enbart KRAV, ekologiskt och lakto-vego-ovo-bla-bla-bla och lägga i din hemstickade korg du har på den 20 år gamla cykeln du köpte begagnad. Sen ska du cykla hem dina 250 meter till lägenheten på södermalm(långt till affären vettu).
Eller ja, det är i alla fall vad de där jävla innerstads-MP vill. Jag kallar dom begåvningsreserven.

Finns noll logik i att skriva upp soppapriset(oavsett diesel eller bensin) till dessa sjuka nivåer, vill dom få ner utsläppen från trafiken så kan dom ju börja med alla idioter som bor mitt i smeten i sthlm och MÅSTE ha en stor suv så att dom kan åka till Åre en gång om året..
Straffa inte vanliga personer som behöver bilen för att man har några mil till jobbet och det inte går bussar så ofta, straffa dom som verkligen inte behöver bilen istället.

Senast redigerat av MrHyde (31 december 2021)

Live long, and prosper.
candyweiss
31 december 2021 · 875 Inlägg

MrHyde skrev:
Finns noll logik i att skriva upp soppapriset(oavsett diesel eller bensin) till dessa sjuka nivåer, vill dom få ner utsläppen från trafiken så kan dom ju börja med alla idioter som bor mitt i smeten i sthlm och MÅSTE ha en stor suv så att dom kan åka till Åre en gång om året..
Straffa inte vanliga personer som behöver bilen för att man har några mil till jobbet och det inte går bussar så ofta, straffa dom som verkligen inte behöver bilen istället.

Håller med dig i stort sett, men frågan är HUR man löser det praktiskt?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2021 · 13 734 Inlägg

det jag verkligen inte förstår är hur man genom att göra det dyrare för folk att ta sig till jobbet kommer öka andelen elbilar.   det är ju inte direkt att jag får mer pengar i plånboken för att kunna byta bil ju dyrare bränslet blir.. 
det är ruskigt ologiskt...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
31 december 2021 · 5 833 Inlägg

Det som händer nu är att andelen syntetiskt material skall öka i drivmedlet, och talloljan, eller vad de nu använder, är mycket dyrare. Därför går dieselpriset upp, samtidigt som vi får sämre diesel som kommer bli känsligare för algtillväxt...

stoltosmart
31 december 2021 · 884 Inlägg

Tur man inte tankar vid macken längre då

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2021 · 13 734 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det som händer nu är att andelen syntetiskt material skall öka i drivmedlet, och talloljan, eller vad de nu använder, är mycket dyrare. Därför går dieselpriset upp, samtidigt som vi får sämre diesel som kommer bli känsligare för algtillväxt...

rme har inte växt på länge.. det var sjuka problem i början men nu är det nada.. iaf inte med den blandingen som är i vanlig diesel..  men i början hade vi sjuka problem men det är 10år sen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
31 december 2021 · 4 020 Inlägg

Samma fenomen som när blyet försvann från 98/96 oktan bensin  och esattes av blyersättningsmedel, problem i början som man kom tillrätta med om det ens var några problem, vet en som hade en volvo 740 med K-jetronic, denna blev rekomenderad att välja blyfri/blyersatt 98 oktan framför blyad 98 oktan då blyad soppa hade förmåga att delvis täppa igen spridarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
31 december 2021 · 2 208 Inlägg

Ja det finns ju en anledning till att många bilar från den perioden har "ENDAST BLYFRI BENSIN" inprintat både på instrumenthuset och tankluckan smile

torpis Forummoderator
31 december 2021 · 10 572 Inlägg

När man rullar förbi en mack och ser att E85 kostar mer än bensin(!!), och bensin mer än diesel..... hm....

En bil, random Saab eller så drar kanske 0.5liter på diesel, 0.9liter på bensin och 1.5liter på E85. Milkostnaden blir ju överlägset dyrast på den som går på E85 30kr. bensin 18kr för bensin och 10kr för diesel.

Känner att det är ett systemfel redan här när bilen som går på E85 kostar 3ggr så mycker per mil redan på macken.

Förvirro så är det lika illa oavsett vad man eldar upp, men att det "miljövänliga" alternativet av de tre sämsta är tre gånger dyrare gör mig konfunderad. Varför kostar inte Bensin som benchmark 20kr, E85 13kr och diesel 38kr?

Det är ju något fel när vägskatten skall reglera skillnaden. De tyngsta bilarna som sliter mest är elbilar och de kostar exakt noll i skatt istället.  Nä det är inte vettigt.

Skatta en bil för vad den egentligen sliter = kilometerskatt gånger vikt. Sedan drivmedel utifrån sitt respektive utsläpp.

En elbil borde ju vara dyrast i skatt men lägst i drift för drivmedel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
husseman
1 januari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm. ja gissar på att vägslitage inte styr dårhuset..de e´va de kan mäta upp på labb- hur mkt. en bil släpper ut som gäller.. o då blir ju en elbil bäst.Trots att den drivs av el- som borde vara billigt..men pga. dårar blivit dyrt som satan..-  tacka mp o deras dårar för det. Vi kan inte producera den el vi behöver- för att det måste vara vindkraft numer- o alla vet ju hur bra den funkar..*spyr*

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (1 januari 2022)

Lucif3r
1 januari 2022 · 2 208 Inlägg

Dom skyller ju chockhöjningen av E85 på att bensinen innehåller mer etanol nu, och det nu är etanolbrist pga. det...... Sen hurvida det är sant eller inte har vi nog alla lite olika åsikter om..

Men ja, det är sjukt att det förnyelsebara alternativet är skrattretande dyrt nu...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2022 · 17 465 Inlägg

Cirkle K stoltserar med ett dieselpris på 20,27 kr idag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
1 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Cirkle K stoltserar med ett dieselpris på 20,27 kr idag...

Härligt! Alla har precis lika långt till jobbet idag som igår (utom dom som bytt jobb sedan igår då förstås), så det enda man uppnår är att köpkraften hos Svensson minskar...

Mer ICA Basic och Eldorado (som fraktas långa sträckor!) och mindre ekologiskt och KRAV-märkt. Kanske hoppas det över lite fotbollsträningar eller andra fritidsaktiviteter för barn för att mamma och/eller pappa ska ha råd att köra till jobbet och laga sin 10-15 år gamla bil så den klarar besiktningen. Den där investeringen i solpaneler och/eller nyare bil får kanske vänta nå´t år till. Alla pengar går till bränslet...

Det går bra nu...

Och då har vi inte ens nämnt elpriserna, och el måste dom allra allra flesta här i Norden ha för att dels tillaga sin mat och dels värma upp sina hus. Det är inget vi kan välja bort normalt sett. Visst, man kan elda med ved (vilket förstås många som har den möjligheten förstärker med) men det är rätt uselt för miljön det också...

Som sagt, det går bra nu...

Senast redigerat av Brådhis (1 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2022 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Cirkle K stoltserar med ett dieselpris på 20,27 kr idag...

Härligt! Alla har precis lika långt till jobbet idag som igår (utom dom som bytt jobb sedan igår då förstås), så det enda man uppnår är att köpkraften hos Svensson minskar...

Mer ICA Basic och Eldorado (som fraktas långa sträckor!) och mindre ekologiskt och KRAV-märkt. Kanske hoppas det över lite fotbollsträningar eller andra fritidsaktiviteter för barn för att mamma och/eller pappa ska ha råd att köra till jobbet och laga sin 10-15 år gamla bil så den klarar besiktningen. Den där investeringen i solpaneler och/eller nyare bil får kanske vänta nå´t år till. Alla pengar går till bränslet...

Det går bra nu...

Och då har vi inte ens nämnt elpriserna, och el måste dom allra allra flesta här i Norden ha för att dels tillaga sin mat och dels värma upp sina hus. Det är inget vi kan välja bort normalt sett. Visst, man kan elda med ved (vilket förstås många som har den möjligheten förstärker med) men det är rätt uselt för miljön det också...

Som sagt, det går bra nu...

ja man undrar ju var poltikier får sina ideer från.. men det är klart dom har ju aldrig någon erfarenhet av ett riktigt liv. utan dom har ju blivit poilitiker så man slipper allt som vi normala måsta fixa..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Deception
1 januari 2022 · 97 Inlägg

Självklart blir man förbannad över detta.. Men det som stör mig mest är hur ologiskt allt är i... ska vi kalla det klimattänket?

Jag har läst alla inlägg i tråden och kan nog hålla med de flesta.

Dieslar blev miljöbilar delvis för att de släpper ut betydligt mindre koldioxid än motsvarande bensinare. Fine, kväveoxid blir jobbigt i stadsmiljö, främst är det skadligt att inandas och det kan leda till bl.a. försurning (MILJÖskadligt). Men rent klimatmässigt kan man tycka att diesel således är bättre än bensin och mer ett storstadsproblem än ett klimatproblem. Det som stör mig mest är allt skitsnack från politiskt håll att det skulle handla om att rädda klimatet.

Jag har tidigare varit relativt negativ till elbilar pga räckvidd, inköpspris, laddmöjligheter osv. Men rent krasst skulle jag till vardags klara mig med en elbil då jag bor i ett storstadsområde, även om jag nog inte skulle bilsemestra med den.

Men ponera att jag vill ha en elbil nu. Jag ska rädda klimatet åt hela världen...
Jag har ett "normalt" jobb med lite drygt medellön. Bor i villa, har familj.

Som jag ser det så är energiskatten roten till problemet. För det första har man en mindre nice elräkning (normalvilla), de nuvarande bilarna måste tankas (och som alla vet så är det i huvudsak skatten som styr priset). Om nu världsmarknadspriset var den avgörande faktorn torde priset vara snarlikt i våra grannländer.

Men okej, jag ska köpa en elbil som rymmer hela familjen. Tesla Modell X rymmer ju alla och har ok räckvidd. Men säg att vi klämmer ihop oss i en VW ID4 då teslan är för dyr.

Wow, 60 lök i klimatbonus! Men vänta, 60k i bonus, när biljäveln kostar över en halv mille.. Det spelar liksom ingen roll..

Om man faktiskt menade allvar med klimattänket från politiskt håll och nu ville att alla skulle köra klimatsmart så hade nog morot funkat bättre än piska.

Halvera energiskatten (el-element torde ju vara mer klimatsmart än att elda?), höj bonusen för elbil med typ 100k, sen kanske vanligt, knegande folk, aka den stora massan, har möjlighet att vara "klimatsmarta". För det var väl klimatet vi skulle rädda och inte statskassan?

Senast redigerat av Deception (1 januari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang