Koppling slut

julklementin
1 januari · 6 Inlägg

Lång historia ”kort” enligt nedan.

Önskar få input från kunniga gällande hur man märker att kopplingen är på väg att ta slut? Hur ”lätt” är det att köra slut på kopplingen? Samt om man anser (vi ponerar att fallet också är så) att man har ett körsätt där man ej sliter på kopplingen, är det ens möjligt att den kan slitas så den går sönder då eller beror en koppling som är slut på annat problem/fel? 

Gäller Citroën C4 från 2016. 7900 körda mil. Bil i mycket gott skick. Servad (och ”felfri”) på auktoriserad verkstad med korrekt intervall.

Efter 100 km körda på motorväg i 110 km/h kommer plötsligt uppmaning om att växla ner till 5 (kör i 6-an) sen direkt uppmaning växla upp till 6. Diffusa fram och tillbaka-meddelanden om att byta växel, växla upp och ner, på instrumentpanel. Samtidigt verkar allt annat funka, växel, koppling, men märker hur bilen rullar långsammare. Trycker på gasen men går ej upp i hastighet. Får växla ner köra till sidan. Stannar. Sedan går bilen ej att köra mer. Allt är som vanligt men bilen rullar ej.


Bärgas till närmsta verkstad.


Enligt verkstads felsökning är kopplingen helt slut och måste bytas, kostnad 30 000 kr, men då ingår felsökning för ca 2000kr, samt alla delar för kopplingsbytet. Även en hjulinställning som skall ske efter bytet.
Är kostnaden rimlig?

Om kopplingen är slut pga läckage står försäkringen för det, är det handhavande slitage står försäkringen ej för det.

Enligt verkstaden kan de ej se om det är slitage eller läckage utan att plocka isär allt och påbörja ”hela” arbetet med att byta kopplingen, alltså direkt en kostnad på 30 000.
Visst, kan få bilen demonterad för 9000 kr för att konstatera vad felet beror på men om det visar sig vara slitage måste koppling ändå bytas = hela kostnaden enligt ovan.

Min fråga är: kan man inte på något enklare sätt konstatera varför kopplingen är slut? Måste man demontera ”hela bilen” för att se detta? Känner att jag sitter i en rävsax där jag oavsett måste säga ja till jobbet till verkstaden.

Sen en grej till. Först sa verkstaden att de hade sett ett litet läckage men sedan sa de att det ej sett det eftersom det inte ens är möjligt att se….. olika personer sa olika saker på samma verkstad. Vilket förvirrar mig.

Verkstaden tror ej på slitage eftersom bilen är ganska ny och vi pratar om ganska få miltal. Men säger samtidigt att vissa sliter en koppling om året och att det beror på körsätt mm. Samt att det ej märks när man håller på att köra slut på kopplingen och att vi därför kan ha gjort det utan att märka.

Jag är säker på att bilen körts korrekt av erfaren bilförare som haft körkort i 45 år och som aldrig någonsin stött på detta (eller något likande) med tidigare bilar, då oftast av märket Ford. Är detta, att koppling går sönder/slits, ett ”vanligt” problem hos Citroën? 

Jag kanske ej vill lägga 30 000 på bilen om det visar sig att det är slitage, då kanske jag hellre gör mig av med den. Men i detta fall känner jag att jag inte har något val än att säga ja till jobbet och sedan hoppas på att det är läckage så att försäkringen tar det.

Hade varit väldigt mycket lättare om man hade en fingervisning om hur det ens känns när man håller på att slita slut på en koppling och om det ens är möjligt om man kör ”bra” och bilen är 5 år och endast gått 7900 mil….

Verkstaden är auktoriserad och en av de som samarbetar med försäkringsbolaget.

Enormt tacksam för input! Tack på förhand.

panda666
2 januari · 4 228 Inlägg

Det är en bil från 2016 men endå har hört historier om folk som lyckats bränna en helt ny koppling på bara några 100mil så allt är möjligt. Om förra ägaren har kört och slirat på kopplingen hela tiden så går det fort, typ håller kvar vänster fot på kopplingspedal eller gasar och håller i koppling eller håller ned kopplingspedal hela tiden vid rödlyse osv. Jag brukar märka ifall när man gasar fullt att varvtalen ökar men inte hastigheten då fattar ja at koppling inte mår så bra eller ifall den tar för långt ner eller för högt upp. Man kan också försöka köra iväg med högre växel typ försök köra iväg med 4an eller 5an och om motorn inte dör så är koppling slut. Finns lite grejer att tänka på men vanligtvis din bils koppling borde hålla längre. Moderna bilar brukar tjata om att det är dags att växla upp eller ner beroende på hur fort man kör, irriterande tycker ja;) Men vafan vad är det för verkstad som vill ha 30k för kopplingsbyte? Bland det dyraste kopplingsbyte jag har hört om. Kolla med en annan verkstad tycker jag,,prata med försäkringen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari · 12 031 Inlägg

30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
2 januari · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

jag håller med, vissa verkstäder tar 2k direkt bara dom får röra bilen lite grann, känns som du sa oseriöst. Tar inte en timmes felsökning att fatta att koppling är dålig utan borde ta max 10min.

MrHyde
2 januari · 140 Inlägg

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

Håller med att det verkar löjligt dyrt, måste vara märkesverkstad..
Däremot har jag hört talas om att vissa nyare bilar är så jävla korkat konstruerade att du måste ner med hela subframen och allt + växellådan för att komma åt, kanske är därför priset är så högt?

Utmarks-Loke
2 januari · 5 067 Inlägg

Alltihop låter väldigt konstigt. Kopplingar tar inte slut på 7900 mil om man inte misshandlar dom grovt. Kopplingar tar inte slut medan man är uppe i fart på motorvägen. Det tar inte så lång tid att konstatera att kopplingen behöver bytas att det skall kosta 2000kr. Det är inte så jobbigt att byta koppling att det kan kosta 30.000kr. Förutsatt att det är en vanlig manuell och inte någon dubbelkopplingslåda eller liknande, då kan ju allt möjligt skum hända.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari · 15 294 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Alltihop låter väldigt konstigt. Kopplingar tar inte slut på 7900 mil om man inte misshandlar dom grovt. Kopplingar tar inte slut medan man är uppe i fart på motorvägen. Det tar inte så lång tid att konstatera att kopplingen behöver bytas att det skall kosta 2000kr. Det är inte så jobbigt att byta koppling att det kan kosta 30.000kr. Förutsatt att det är en vanlig manuell och inte någon dubbelkopplingslåda eller liknande, då kan ju allt möjligt skum hända.

Ja, kör man en sådan på fel sätt så kostar det pengar. I övrigt håller jag med: Skrota en koppling på 7900 mil får anses som en bragd.

Navigare necesse est, vivere non est necesse.
xXSammy
2 januari · 6 299 Inlägg

Bara svänghjul hos Citroën ligger på omkring 10k+ så priset är "rimligt" för svänghjul, slavcylinder, koppling & tryckplatta, material (skruvar, muttrar etc.), arbete och hjulinställning

Om det gäller en manuell växellåda.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari · 12 031 Inlägg

xXSammy skrev:
Bara svänghjul hos Citroën ligger på omkring 10k+ så priset är "rimligt" för svänghjul, slavcylinder, koppling & tryckplatta, material (skruvar, muttrar etc.), arbete och hjulinställning

Om det gäller en manuell växellåda.

10k kan man köpa kompllet med koppling till min polo.. då med dubbelmasse..
tror man får pengar i massor över oxå smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
julklementin
2 januari · 6 Inlägg

panda666 skrev:
Det är en bil från 2016 men endå har hört historier om folk som lyckats bränna en helt ny koppling på bara några 100mil så allt är möjligt. Om förra ägaren har kört och slirat på kopplingen hela tiden så går det fort, typ håller kvar vänster fot på kopplingspedal eller gasar och håller i koppling eller håller ned kopplingspedal hela tiden vid rödlyse osv. Jag brukar märka ifall när man gasar fullt att varvtalen ökar men inte hastigheten då fattar ja at koppling inte mår så bra eller ifall den tar för långt ner eller för högt upp. Man kan också försöka köra iväg med högre växel typ försök köra iväg med 4an eller 5an och om motorn inte dör så är koppling slut. Finns lite grejer att tänka på men vanligtvis din bils koppling borde hålla längre. Moderna bilar brukar tjata om att det är dags att växla upp eller ner beroende på hur fort man kör, irriterande tycker ja;) Men vafan vad är det för verkstad som vill ha 30k för kopplingsbyte? Bland det dyraste kopplingsbyte jag har hört om. Kolla med en annan verkstad tycker jag,,prata med försäkringen.

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

panda666 skrev:

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

jag håller med, vissa verkstäder tar 2k direkt bara dom får röra bilen lite grann, känns som du sa oseriöst. Tar inte en timmes felsökning att fatta att koppling är dålig utan borde ta max 10min.

MrHyde skrev:

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

Håller med att det verkar löjligt dyrt, måste vara märkesverkstad..
Däremot har jag hört talas om att vissa nyare bilar är så jävla korkat konstruerade att du måste ner med hela subframen och allt + växellådan för att komma åt, kanske är därför priset är så högt?

Utmarks-Loke skrev:
Alltihop låter väldigt konstigt. Kopplingar tar inte slut på 7900 mil om man inte misshandlar dom grovt. Kopplingar tar inte slut medan man är uppe i fart på motorvägen. Det tar inte så lång tid att konstatera att kopplingen behöver bytas att det skall kosta 2000kr. Det är inte så jobbigt att byta koppling att det kan kosta 30.000kr. Förutsatt att det är en vanlig manuell och inte någon dubbelkopplingslåda eller liknande, då kan ju allt möjligt skum hända.

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Alltihop låter väldigt konstigt. Kopplingar tar inte slut på 7900 mil om man inte misshandlar dom grovt. Kopplingar tar inte slut medan man är uppe i fart på motorvägen. Det tar inte så lång tid att konstatera att kopplingen behöver bytas att det skall kosta 2000kr. Det är inte så jobbigt att byta koppling att det kan kosta 30.000kr. Förutsatt att det är en vanlig manuell och inte någon dubbelkopplingslåda eller liknande, då kan ju allt möjligt skum hända.

Ja, kör man en sådan på fel sätt så kostar det pengar. I övrigt håller jag med: Skrota en koppling på 7900 mil får anses som en bragd.

xXSammy skrev:
Bara svänghjul hos Citroën ligger på omkring 10k+ så priset är "rimligt" för svänghjul, slavcylinder, koppling & tryckplatta, material (skruvar, muttrar etc.), arbete och hjulinställning

Om det gäller en manuell växellåda.

Growe skrev:

xXSammy skrev:
Bara svänghjul hos Citroën ligger på omkring 10k+ så priset är "rimligt" för svänghjul, slavcylinder, koppling & tryckplatta, material (skruvar, muttrar etc.), arbete och hjulinställning

Om det gäller en manuell växellåda.

10k kan man köpa kompllet med koppling till min polo.. då med dubbelmasse..
tror man får pengar i massor över oxå smile

Tack för engagemang och svar i detta! Blir till att ringa fler verkstäder och jämföra pris. Problemet är bara att bilen måste bärgas till annan verkstad.. också en kostnad som ej försäkringen tar…. Sedan kvarstår frågan om verkstaden verkligen måste riva ner allt för att kunna säga vad det beror på att kopplingen är slut… är det ”bara” läckage är det ”lugnt” för då slipper jag kostnaden själv… men skulle det vara slitage är det en rejäl smäll med 30k

panda666
2 januari · 4 228 Inlägg

julklementin skrev:

panda666 skrev:
Det är en bil från 2016 men endå har hört historier om folk som lyckats bränna en helt ny koppling på bara några 100mil så allt är möjligt. Om förra ägaren har kört och slirat på kopplingen hela tiden så går det fort, typ håller kvar vänster fot på kopplingspedal eller gasar och håller i koppling eller håller ned kopplingspedal hela tiden vid rödlyse osv. Jag brukar märka ifall när man gasar fullt att varvtalen ökar men inte hastigheten då fattar ja at koppling inte mår så bra eller ifall den tar för långt ner eller för högt upp. Man kan också försöka köra iväg med högre växel typ försök köra iväg med 4an eller 5an och om motorn inte dör så är koppling slut. Finns lite grejer att tänka på men vanligtvis din bils koppling borde hålla längre. Moderna bilar brukar tjata om att det är dags att växla upp eller ner beroende på hur fort man kör, irriterande tycker ja;) Men vafan vad är det för verkstad som vill ha 30k för kopplingsbyte? Bland det dyraste kopplingsbyte jag har hört om. Kolla med en annan verkstad tycker jag,,prata med försäkringen.

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

panda666 skrev:

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

jag håller med, vissa verkstäder tar 2k direkt bara dom får röra bilen lite grann, känns som du sa oseriöst. Tar inte en timmes felsökning att fatta att koppling är dålig utan borde ta max 10min.

MrHyde skrev:

Growe skrev:
30K?   kan inte vara möjligt...    det är inte så jävla svårt att byta en koppling    gissar på delar för 10k men 20k för att riva upp och ner en låda?   nu har jag inte bytt på någon cittra någon gång..  tror jag gav polarn 2k för att byta på syrrans 307:A när urtrampningslagret rasade smile

det är lär inte vara någon större skillnad att byta koppling på en sån.

skulle nog kolla priser på flera ställen för det där lät dyrt..  och 2k för att se att en koppling är slut är lika oseriöst det.

Håller med att det verkar löjligt dyrt, måste vara märkesverkstad..
Däremot har jag hört talas om att vissa nyare bilar är så jävla korkat konstruerade att du måste ner med hela subframen och allt + växellådan för att komma åt, kanske är därför priset är så högt?

Utmarks-Loke skrev:
Alltihop låter väldigt konstigt. Kopplingar tar inte slut på 7900 mil om man inte misshandlar dom grovt. Kopplingar tar inte slut medan man är uppe i fart på motorvägen. Det tar inte så lång tid att konstatera att kopplingen behöver bytas att det skall kosta 2000kr. Det är inte så jobbigt att byta koppling att det kan kosta 30.000kr. Förutsatt att det är en vanlig manuell och inte någon dubbelkopplingslåda eller liknande, då kan ju allt möjligt skum hända.

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Alltihop låter väldigt konstigt. Kopplingar tar inte slut på 7900 mil om man inte misshandlar dom grovt. Kopplingar tar inte slut medan man är uppe i fart på motorvägen. Det tar inte så lång tid att konstatera att kopplingen behöver bytas att det skall kosta 2000kr. Det är inte så jobbigt att byta koppling att det kan kosta 30.000kr. Förutsatt att det är en vanlig manuell och inte någon dubbelkopplingslåda eller liknande, då kan ju allt möjligt skum hända.

Ja, kör man en sådan på fel sätt så kostar det pengar. I övrigt håller jag med: Skrota en koppling på 7900 mil får anses som en bragd.

xXSammy skrev:
Bara svänghjul hos Citroën ligger på omkring 10k+ så priset är "rimligt" för svänghjul, slavcylinder, koppling & tryckplatta, material (skruvar, muttrar etc.), arbete och hjulinställning

Om det gäller en manuell växellåda.

Growe skrev:

xXSammy skrev:
Bara svänghjul hos Citroën ligger på omkring 10k+ så priset är "rimligt" för svänghjul, slavcylinder, koppling & tryckplatta, material (skruvar, muttrar etc.), arbete och hjulinställning

Om det gäller en manuell växellåda.

10k kan man köpa kompllet med koppling till min polo.. då med dubbelmasse..
tror man får pengar i massor över oxå smile

Tack för engagemang och svar i detta! Blir till att ringa fler verkstäder och jämföra pris. Problemet är bara att bilen måste bärgas till annan verkstad.. också en kostnad som ej försäkringen tar…. Sedan kvarstår frågan om verkstaden verkligen måste riva ner allt för att kunna säga vad det beror på att kopplingen är slut… är det ”bara” läckage är det ”lugnt” för då slipper jag kostnaden själv… men skulle det vara slitage är det en rejäl smäll med 30k

tror inte det behövs att riva ner allt som allt då man borde kunna se vars ifrån det läcker och har kommit ner och förstört kopplingen. Men billigare borde du lätt komma undan, ring olof på hörnet eller adam bakom kebabstället så får du mycket bättre pris, min favorit verkstad tex i barkarby tar minst 30-40% mindre betalt än alla andra och är skitduktiga och märkes oberoende så kika runt.

jaka54
2 januari · 4 868 Inlägg

Hej!
Handlar det om en manuellt växlad bil eller automat? Antar att det är en manuell.
Får du verkligen uppmaningar på instrumentskärmen när du ska växla?? 7900mil är ingenting för en koppling om du nu inte haft foten på kopplingen hela tiden du kört...
Det verkar ju som bilen forfarande kan köras så varför inte kör den till en billigare verkstad?!

julklementin
2 januari · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Handlar det om en manuellt växlad bil eller automat? Antar att det är en manuell.
Får du verkligen uppmaningar på instrumentskärmen när du ska växla?? 7900mil är ingenting för en koppling om du nu inte haft foten på kopplingen hela tiden du kört...
Det verkar ju som bilen forfarande kan köras så varför inte kör den till en billigare verkstad?!

Bilen är inte körbar tyvärr. Det gäller en manuellt växlad bil. Får uppmaning om när växla upp och ner, trodde det var så på de flesta ”nyare” bilarna? Har verkligen inte haft foten på kopplingen utan kört som man ska för att ej slita koppling… därför obegripligt känner jag, om det skulle bero på slitage att kopplingen är slut

panda666
2 januari · 4 228 Inlägg

julklementin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Handlar det om en manuellt växlad bil eller automat? Antar att det är en manuell.
Får du verkligen uppmaningar på instrumentskärmen när du ska växla?? 7900mil är ingenting för en koppling om du nu inte haft foten på kopplingen hela tiden du kört...
Det verkar ju som bilen forfarande kan köras så varför inte kör den till en billigare verkstad?!

Bilen är inte körbar tyvärr. Det gäller en manuellt växlad bil. Får uppmaning om när växla upp och ner, trodde det var så på de flesta ”nyare” bilarna? Har verkligen inte haft foten på kopplingen utan kört som man ska för att ej slita koppling… därför obegripligt känner jag, om det skulle bero på slitage att kopplingen är slut

är pedalen i marken eller går det fortfarande att trycka ner koppling och växla vid tomgång? om bilen funkade prima innan koppling gav upp så är det konstigt som har hänt, en koppling rasar inte bara så där direkt utan att visa sina spår på att den börjar bli sliten? var de nån missljud eller nått dagarna innan den paja? typ som att urtrampningslagret börjar ge upp? så du har ett val att antingen byta verkstad och betala för bärgning eller låta nuvarande verkstad börja riva och chansa på att försäkringen inte betalar, kasnke sälja bilen som den står?^ tuff val jag förstår.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari · 12 031 Inlägg

panda666 skrev:

julklementin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Handlar det om en manuellt växlad bil eller automat? Antar att det är en manuell.
Får du verkligen uppmaningar på instrumentskärmen när du ska växla?? 7900mil är ingenting för en koppling om du nu inte haft foten på kopplingen hela tiden du kört...
Det verkar ju som bilen forfarande kan köras så varför inte kör den till en billigare verkstad?!

Bilen är inte körbar tyvärr. Det gäller en manuellt växlad bil. Får uppmaning om när växla upp och ner, trodde det var så på de flesta ”nyare” bilarna? Har verkligen inte haft foten på kopplingen utan kört som man ska för att ej slita koppling… därför obegripligt känner jag, om det skulle bero på slitage att kopplingen är slut

är pedalen i marken eller går det fortfarande att trycka ner koppling och växla vid tomgång? om bilen funkade prima innan koppling gav upp så är det konstigt som har hänt, en koppling rasar inte bara så där direkt utan att visa sina spår på att den börjar bli sliten? var de nån missljud eller nått dagarna innan den paja? typ som att urtrampningslagret börjar ge upp? så du har ett val att antingen byta verkstad och betala för bärgning eller låta nuvarande verkstad börja riva och chansa på att försäkringen inte betalar, kasnke sälja bilen som den står?^ tuff val jag förstår.

faktist varit med om några helt sjuka kopplingsras...     bla när min bästa polare skulle ut och åka och bam från ingenstans drev inte bilen när han satte sig i den och skulle åka iväg..    det var en "gammal" 240 på den tiden var den dock relativt ny.  10år gammal kanske den kopplingen hade varit perfekt när bilen parkerades..  men den slirade och rörde inte bilen ur fläcken från ingenstans.    bilen var dessutom såld och inbytt mot en nyare volvo 240
så det blev ett panik kopplingsbyte på helgen då bilen skulle bytas in på måndagen smile

vi hade ju åkt med bilen och han körde den aldrig snällt och kopplingen slirade inte det minsta innan.. för det hade märkts som han körde med den där stackars bilen.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
3 januari · 1 353 Inlägg

Växlingsindikator blev väl krav med någon miljöklassning eller nått, tror jag.


Visst kan kopplingar rasa tvärt.
Har själv råkat ut för brusten tryckplatta från ingenstans.  Då slirade den som utsliten.  Så på högre växel kan man mycket snabbt bränna en lamell om man inte märker/känner att det slirar. Dvs hastigheten/accelerationen inte motsvarar motorvarvet.

Janneutanb
3 januari · 7 208 Inlägg

När du körde och bilen sakta ner medan du gasade, ökade varvtalet då eller sjönk den lika som hastigheten?
Vad hände när du försökte köra iväg?

von_otto
3 januari · 10 Inlägg

julklementin skrev:
Lång historia ”kort” enligt nedan.

Önskar få input från kunniga gällande hur man märker att kopplingen är på väg att ta slut? Hur ”lätt” är det att köra slut på kopplingen? Samt om man anser (vi ponerar att fallet också är så) att man har ett körsätt där man ej sliter på kopplingen, är det ens möjligt att den kan slitas så den går sönder då eller beror en koppling som är slut på annat problem/fel? 

Gäller Citroën C4 från 2016. 7900 körda mil. Bil i mycket gott skick. Servad (och ”felfri”) på auktoriserad verkstad med korrekt intervall.

Efter 100 km körda på motorväg i 110 km/h kommer plötsligt uppmaning om att växla ner till 5 (kör i 6-an) sen direkt uppmaning växla upp till 6. Diffusa fram och tillbaka-meddelanden om att byta växel, växla upp och ner, på instrumentpanel. Samtidigt verkar allt annat funka, växel, koppling, men märker hur bilen rullar långsammare. Trycker på gasen men går ej upp i hastighet. Får växla ner köra till sidan. Stannar. Sedan går bilen ej att köra mer. Allt är som vanligt men bilen rullar ej.


Bärgas till närmsta verkstad.


Enligt verkstads felsökning är kopplingen helt slut och måste bytas, kostnad 30 000 kr, men då ingår felsökning för ca 2000kr, samt alla delar för kopplingsbytet. Även en hjulinställning som skall ske efter bytet.
Är kostnaden rimlig?

Om kopplingen är slut pga läckage står försäkringen för det, är det handhavande slitage står försäkringen ej för det.

Enligt verkstaden kan de ej se om det är slitage eller läckage utan att plocka isär allt och påbörja ”hela” arbetet med att byta kopplingen, alltså direkt en kostnad på 30 000.
Visst, kan få bilen demonterad för 9000 kr för att konstatera vad felet beror på men om det visar sig vara slitage måste koppling ändå bytas = hela kostnaden enligt ovan.

Min fråga är: kan man inte på något enklare sätt konstatera varför kopplingen är slut? Måste man demontera ”hela bilen” för att se detta? Känner att jag sitter i en rävsax där jag oavsett måste säga ja till jobbet till verkstaden.

Sen en grej till. Först sa verkstaden att de hade sett ett litet läckage men sedan sa de att det ej sett det eftersom det inte ens är möjligt att se….. olika personer sa olika saker på samma verkstad. Vilket förvirrar mig.

Verkstaden tror ej på slitage eftersom bilen är ganska ny och vi pratar om ganska få miltal. Men säger samtidigt att vissa sliter en koppling om året och att det beror på körsätt mm. Samt att det ej märks när man håller på att köra slut på kopplingen och att vi därför kan ha gjort det utan att märka.

Jag är säker på att bilen körts korrekt av erfaren bilförare som haft körkort i 45 år och som aldrig någonsin stött på detta (eller något likande) med tidigare bilar, då oftast av märket Ford. Är detta, att koppling går sönder/slits, ett ”vanligt” problem hos Citroën? 

Jag kanske ej vill lägga 30 000 på bilen om det visar sig att det är slitage, då kanske jag hellre gör mig av med den. Men i detta fall känner jag att jag inte har något val än att säga ja till jobbet och sedan hoppas på att det är läckage så att försäkringen tar det.

Hade varit väldigt mycket lättare om man hade en fingervisning om hur det ens känns när man håller på att slita slut på en koppling och om det ens är möjligt om man kör ”bra” och bilen är 5 år och endast gått 7900 mil….

Verkstaden är auktoriserad och en av de som samarbetar med försäkringsbolaget.

Enormt tacksam för input! Tack på förhand.

Låter oerhört dyrt med 30k för kopplingsbyte.
Vad har du för motor i bilen? Bensin eller diesel?

Mossan1
4 januari · 1 353 Inlägg

30kkr för kopplingsbyte på nyare bil är inget ovanligt alls.
Det är ju rejält över 10kkr bara i delar om svänghjulet ska inkluderas.
Säkert 15kkr.

Det är trångt på nyare bilar, kat, partikelfilter, AD bluesystem och allt möjligt som kan vara ivägen.
Subframe ner, åtminstone på ena sidan är mer regel än undantag = hjulinställning också.

Det är stor skillnad mellan olika modeller, men generellt kan man säga att det inte är år 1990 längre....

julklementin
4 januari · 6 Inlägg

von_otto skrev:

julklementin skrev:
Lång historia ”kort” enligt nedan.

Önskar få input från kunniga gällande hur man märker att kopplingen är på väg att ta slut? Hur ”lätt” är det att köra slut på kopplingen? Samt om man anser (vi ponerar att fallet också är så) att man har ett körsätt där man ej sliter på kopplingen, är det ens möjligt att den kan slitas så den går sönder då eller beror en koppling som är slut på annat problem/fel? 

Gäller Citroën C4 från 2016. 7900 körda mil. Bil i mycket gott skick. Servad (och ”felfri”) på auktoriserad verkstad med korrekt intervall.

Efter 100 km körda på motorväg i 110 km/h kommer plötsligt uppmaning om att växla ner till 5 (kör i 6-an) sen direkt uppmaning växla upp till 6. Diffusa fram och tillbaka-meddelanden om att byta växel, växla upp och ner, på instrumentpanel. Samtidigt verkar allt annat funka, växel, koppling, men märker hur bilen rullar långsammare. Trycker på gasen men går ej upp i hastighet. Får växla ner köra till sidan. Stannar. Sedan går bilen ej att köra mer. Allt är som vanligt men bilen rullar ej.


Bärgas till närmsta verkstad.


Enligt verkstads felsökning är kopplingen helt slut och måste bytas, kostnad 30 000 kr, men då ingår felsökning för ca 2000kr, samt alla delar för kopplingsbytet. Även en hjulinställning som skall ske efter bytet.
Är kostnaden rimlig?

Om kopplingen är slut pga läckage står försäkringen för det, är det handhavande slitage står försäkringen ej för det.

Enligt verkstaden kan de ej se om det är slitage eller läckage utan att plocka isär allt och påbörja ”hela” arbetet med att byta kopplingen, alltså direkt en kostnad på 30 000.
Visst, kan få bilen demonterad för 9000 kr för att konstatera vad felet beror på men om det visar sig vara slitage måste koppling ändå bytas = hela kostnaden enligt ovan.

Min fråga är: kan man inte på något enklare sätt konstatera varför kopplingen är slut? Måste man demontera ”hela bilen” för att se detta? Känner att jag sitter i en rävsax där jag oavsett måste säga ja till jobbet till verkstaden.

Sen en grej till. Först sa verkstaden att de hade sett ett litet läckage men sedan sa de att det ej sett det eftersom det inte ens är möjligt att se….. olika personer sa olika saker på samma verkstad. Vilket förvirrar mig.

Verkstaden tror ej på slitage eftersom bilen är ganska ny och vi pratar om ganska få miltal. Men säger samtidigt att vissa sliter en koppling om året och att det beror på körsätt mm. Samt att det ej märks när man håller på att köra slut på kopplingen och att vi därför kan ha gjort det utan att märka.

Jag är säker på att bilen körts korrekt av erfaren bilförare som haft körkort i 45 år och som aldrig någonsin stött på detta (eller något likande) med tidigare bilar, då oftast av märket Ford. Är detta, att koppling går sönder/slits, ett ”vanligt” problem hos Citroën? 

Jag kanske ej vill lägga 30 000 på bilen om det visar sig att det är slitage, då kanske jag hellre gör mig av med den. Men i detta fall känner jag att jag inte har något val än att säga ja till jobbet och sedan hoppas på att det är läckage så att försäkringen tar det.

Hade varit väldigt mycket lättare om man hade en fingervisning om hur det ens känns när man håller på att slita slut på en koppling och om det ens är möjligt om man kör ”bra” och bilen är 5 år och endast gått 7900 mil….

Verkstaden är auktoriserad och en av de som samarbetar med försäkringsbolaget.

Enormt tacksam för input! Tack på förhand.

Låter oerhört dyrt med 30k för kopplingsbyte.
Vad har du för motor i bilen? Bensin eller diesel?

Bensinare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang