Fartkamera

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack skrev:

Brådhis skrev:

Så ja så ja, att missa en (översnöad) skylt är inte svårt. Den förare som aldrig missat en skylt finns inte...

Snöar det så förbannat mycket att en skylt inte syns så kör man väl heller inte fortare än vad som ofta tillåts?
Och skyltarna som varnar om fartkamerorna är dels gigantiska och flera till antalet..det går inte missa dem!

Förlåt men jag blir bara så förbannad ibland..

Behöver väl inte snöa alls? Är den tex översnöad så är den. Det räcker med att man koncentrerar sig på tex en mötande bil som inte bländar av för att man ska missa en skylt. Eller att man sitter i andra tankar och helt enkelt inte sänker farten fast man ser skylten... Eller att bilen framför bromsar för ett djur, eller att man själv bromsar för ett djur. Eller vad som helst...

Människor gör misstag, det går inte att komma ifrån... Jag gör det, du gör det, trådskaparen gör det...

Här sitter för övrigt bara en skylt för varje fartkamera och på den mobila så sitter den på eller precis invid släpet. Lätt att missa? Absolut!

Det är alltid lätt att sitta på åskådarläktaren och tycka till...

Så ta ett djupt andetag och undvik att bli förbannad på en, för dig helt okänd, människa som gjort ett misstag. Det leder ingen vart alls...

det otäcka blir när man inte förstår att man gör misstag.. det gör alla..   men dom enda som lär sig nått av ett misstag är någon som inser att alla gör misstag.     stora som små.    gjort såna saker som är helt sjuka som man funderat på efteråt hur fan man kunde missa saker..

sen kan man så klart välja att köra för fort.. det gör jag ofta men det är inget misstag utan planerat.
men sen händer det att man missar en skylt av massor av anledningar.  värst är ju ställen man ofta kör på..     höll själv på att köra för ford vid en kamera pga dom skyltat om under sommarn så när jag skulle till jobbet svor jag över idioterna framför som körde under 80 förbi kamerorna..     sen rätt vad det var så såg jag en 80skylt där det brukar sitta 90skyltar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Splinter87
10 januari 2022 · 12 Inlägg

kan ingen svara hur länge tar destillat papper i såfall kommer Hem?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 746 Inlägg

Splinter87 skrev:
kan ingen svara hur länge tar destillat papper i såfall kommer Hem?

svårt att svara på   det kan ta någon månad i värsta fall..   tanke på julledigt osv så tar det tid..

men oroa dig inte för körkortet för det är lugnt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Splinter87
10 januari 2022 · 12 Inlägg

hoppas dom ej tar körkortet är orolig då ja precis tagit Busskort

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 746 Inlägg

Splinter87 skrev:
hoppas dom ej tar körkortet är orolig då ja precis tagit Busskort

men då har du juhat det 2år? ingen prövtid och det blir max 3månader.. men om du hållt dig under 30km/h för fort  så är det inget att ens fundera på.. 

får förövrigt  välkomna dig till bussbranchen..   om man nu ska välkommna någon till den branchen..  långa dagar och mycket sittade och vänta. 
har själv kört buss sedan slutet av 2007.   

inte ovanligt för mig med 15timmar omloppstid.     
kör beställning så där blir det väldigt ofta långa dagar..  igår började jag 06 parkerade bussen 20.59 smile
iof inte kört mer än 9timmar men betalt för alla 14timmar och 15min smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2022 · 17 486 Inlägg

Growe: Hur många mil nöter du per år i bussen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Growe: Hur många mil nöter du per år i bussen?

just den här tiden som pågår just nu är det inte mycket men bussen jag kör istort sätt hela tiden rullar 10k om året så ligger väll rätt nära där omkring gissar jag på..    jag kör ju flera olika bussar men har en buss jag kör väldigt mycket. 
vill ju helst bara ha min egna buss och att ingen rör den men jag får ju tyvärr inte jobba 7dagar i veckan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Splinter87
10 januari 2022 · 12 Inlägg

om man skulle förlora kortet får man tillbaka även busskortet när körkortet kommer tillbaka

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 746 Inlägg

Splinter87 skrev:
om man skulle förlora kortet får man tillbaka även busskortet när körkortet kommer tillbaka

självklart.       du har bara prövotid på  B-körkortet.. och för att ta busskörkort måste du ha körkort i 2år.  så jag förutsätter att du inte har prövotid..  iof kan du ju tagit körkortet genom gymnasiet då kan man ha prövotid. 

men som sagt du påstår att du kört 90 på 70väg  allts har du kört 20km/h för fort.    sen dra bort 3km/h för fartkameran då är du nere i 17km/h sen går säkert bilens mätare fel..       det blir bara böter om ens kortet blev bra nog.   det är väldigt få kort som går att använda

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Splinter87
10 januari 2022 · 12 Inlägg

har haft b kort i 15 år typ

uhlin
10 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Inte ens om du haft prövotid på ditt körkort hade du blivit av med det.

För det krävs det att du kört på ett sådant sätt eller för fort att de skulle dragit in körkortet även utan prövotid.

Skillnaden på prövotid då är att du då får köra upp på nytt medans den som inte har nogon prövotid kanske får tillbaka det inom 12 månader. Drar de kortet på ett år får man köra upp på nytt även då.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2022 · 13 746 Inlägg

uhlin skrev:
Inte ens om du haft prövotid på ditt körkort hade du blivit av med det.

För det krävs det att du kört på ett sådant sätt eller för fort att de skulle dragit in körkortet även utan prövotid.

Skillnaden på prövotid då är att du då får köra upp på nytt medans den som inte har nogon prövotid kanske får tillbaka det inom 12 månader. Drar de kortet på ett år får man köra upp på nytt även då.

om man blir av med det 1år ska det räcka att skriva och köra upp för högsta behörigheten för att få tillbaka körkortet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
10 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:
Inte ens om du haft prövotid på ditt körkort hade du blivit av med det.

För det krävs det att du kört på ett sådant sätt eller för fort att de skulle dragit in körkortet även utan prövotid.

Skillnaden på prövotid då är att du då får köra upp på nytt medans den som inte har nogon prövotid kanske får tillbaka det inom 12 månader. Drar de kortet på ett år får man köra upp på nytt även då.

om man blir av med det 1år ska det räcka att skriva och köra upp för högsta behörigheten för att få tillbaka körkortet

Ok, mer än jag vet.... Men man får b-behörigheten på köpet då så att säga?

Splinter87
10 januari 2022 · 12 Inlägg

oki ja har bara haft busskort sen oktober så kör Timanställd haft mycket men nu lite bara okej så du menar ska krävas mycket om man ska bli av med kortet så ja behöver inte oroa mig då

uhlin
10 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Splinter87 skrev:
oki ja har bara haft busskort sen oktober så kör Timanställd haft mycket men nu lite bara okej så du menar ska krävas mycket om man ska bli av med kortet så ja behöver inte oroa mig då

Slappna av och sovgott. I värsta fall kommer det en böteslapp på posten.

Inte säkert det ens. Som tidigare inlägg så hänger allt på bilden.

Splinter87
10 januari 2022 · 12 Inlägg

trots den blixtra

uhlin
10 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Splinter87 skrev:
trots den blixtra

Jepp. Inte säkert bilden blev såpass bra för den sakens skull.

granadadr
10 januari 2022 · 7 290 Inlägg

händer mig OFTA att bilder ej blir bra,, smile  kan ju iof bero på att jag ej syns på bild alls smile har själv fått bot EN gång låg i 76 enligt fartkameran, bakom en långtradare i snöslask å höll helt enkelt ej koll på mätaren så gasade väl till lite,,, blixt,,,   många fula ord,, å så förargligt då dels man ej var ute för att köra för fort  å så LIIIITE ,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang