Byta olja i kall motor, minusgrader?

trasigbil
11 januari · 96 Inlägg

Spelar det någon roll? Bör jag köra bilen några kilometer först? Kan man bränna sig på oljan då?

Hur gör ni?

mb_pucken
11 januari · 4 943 Inlägg

Jag föredrar att ha bilen varm när jag byter olja. Främst för att kall olja rinner så sjukt långsamt.
Jag har aldrig bränt mig på motoroljan i en varm bil. Dock kan den bli väldigt varm så man bör så klart vara försiktig. Plasthandskar är väldigt praktiskt även om jag sällan får olja på fingrarna. Har dock tränat i många år :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
uhlin
11 januari · 2 394 Inlägg

Du bör varmköra bilen först innan du tappar ur oljan då den blir mera lättflytande vid varm motor.

Visst kan man bränna sig på motorolja men så varm blir den inte av en varmkörning på nån kilometer.

trasigbil
11 januari · 96 Inlägg

Tack för svar. Hur skulle ni göra om ni var tvungen att hissa upp bilen utomhus med snö? Underlaget är grus. Förstås ta bort det som går men. Bör det räcka med pallbockar tillsammans med däcken bredvid under bilen? (Behöver fixa med bromsarna också så däcken ska av).

Är rätt avundsjuk på er med uppvärmda garage när det är kallt ute och besiktning nalkas.

Jesper328
11 januari · 1 006 Inlägg

Smidigaste är nog att ställa pallbockarna på varsin träskiva för att få ytan så plan som möjligt.
Sen så klart däckena under trösklarna om de ändå ska av. 👍

trasigbil
11 januari · 96 Inlägg

Jesper328 skrev:
Smidigaste är nog att ställa pallbockarna på varsin träskiva för att få ytan så plan som möjligt.
Sen så klart däckena under trösklarna om de ändå ska av. 👍

Bra tips. Tack!

Noobnisse
13 januari · 61 Inlägg

trasigbil skrev:
Tack för svar. Hur skulle ni göra om ni var tvungen att hissa upp bilen utomhus med snö? Underlaget är grus. Förstås ta bort det som går men. Bör det räcka med pallbockar tillsammans med däcken bredvid under bilen? (Behöver fixa med bromsarna också så däcken ska av).

Är rätt avundsjuk på er med uppvärmda garage när det är kallt ute och besiktning nalkas.

Om det inte är allt för knapert nu i Januari vill jag ändå slå ett slag för en "Gör det själv-hall" med billyft. Att kunna stå raklång i en uppvärmd hall där spilloljan tas hand om på ett smidigt sätt är lätt värt den hundring det kostar om du frågar mig.

Eleeb90
14 januari · 248 Inlägg

Noobnisse skrev:

trasigbil skrev:
Tack för svar. Hur skulle ni göra om ni var tvungen att hissa upp bilen utomhus med snö? Underlaget är grus. Förstås ta bort det som går men. Bör det räcka med pallbockar tillsammans med däcken bredvid under bilen? (Behöver fixa med bromsarna också så däcken ska av).

Är rätt avundsjuk på er med uppvärmda garage när det är kallt ute och besiktning nalkas.

Om det inte är allt för knapert nu i Januari vill jag ändå slå ett slag för en "Gör det själv-hall" med billyft. Att kunna stå raklång i en uppvärmd hall där spilloljan tas hand om på ett smidigt sätt är lätt värt den hundring det kostar om du frågar mig.

Jag håller med. Då kan man också kolla annat eller tex byta växellådsolja eller bakaxelolja eller glykol. Eller bara kolla över avgassystemet eller rost eller annat som man inte gör utan lyft.

spillolja
14 januari · 3 363 Inlägg

Finns det längre någon GDS hall som tilllåter oljebyte ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
uhlin
14 januari · 2 394 Inlägg

spillolja skrev:
Finns det längre någon GDS hall som tilllåter oljebyte ?

Jodå. Det finns. Med lyft och tunna för gammal olja.

torsen
14 januari · 5 971 Inlägg

trasigbil skrev:
Spelar det någon roll? Bör jag köra bilen några kilometer först? Kan man bränna sig på oljan då?

Hur gör ni?

Motorolja kan man byta på minst 2 olika sätt.
Gemensamt är att motorn ska vara väl varmkörd - viss risk för att man bränner sig finns.

Endera suger man ur oljan genom oljestickans hål medelst t ex Biltema oljebytarpump 12 volt art.nr. 29-997 á 1.599:-.
Bekvämt och enkelt utan slabb samt kanske enda metoden då man, som jag på några JEEP:ar, fått avtappningspluggen intryckt så att den inte går att demontera, av skogens fasta föremål(stubbar, stenar, berghällar etc)
Biltema hade förut en prisbilligare variant av oljebytarpump, som jag använt sedan 20 år tillbaka utan missnöje.
Även användbar vid byte ATF-olja i automatväxellådor - både tömning och påfyllning.

Vanligast är att man demonterar oljeavtappningspluggen och har ett uppsamlingskärl under.
Biltemas spilloljedunk art.nr 19-1419 á 149:- rekommenderas.
Var flink med fingrarna och fånga upp pluggen innan den hamnar i dunken.
Packningen till pluggen bör bytas varje gång.
Alternativt kan man, om packningen är av koppar, glödga den så att den åter blir mjuk - går utmärkt med en skidvallningsbrännare - om man inte har tillgång till gassvets.
Är oljetråget av gjuten alumniumlegering kan pluggen vara konisk (finns ingen packning) - drag då inte åt pluggen "för kung och fosterland" så att tråget spricker.

Oljefiltret ska även bytas - kan vara rätt så svåråtkomligt och slabbigt - beroende på bil - om ovanifrån eller underifrån.
Har bilen "engångsfilter" = spinn off/spinn on - så rekommenderar jag Biltema oljefilteravdragare art.nr. 19-1228 á 149:-.
Mindre bra anser jag Biltema art.nr 20-230á 99:90 vara - men kan duga - beror på åtkomligheten.
Har bilen oljefilter av insatstyp kan du behöva satsen Biltema art.nr. 19-1231 á 349:- för att få loss kåpan/huset.
Oljefiltrets gummipackning ska vara väl inoljad vid monteringen av filtret.
Skruva i filtret så att det tangerar motorblocket, därefter ENDAST MED HANDKRAFT mellan 1/4 och ½ varv.
Använd ABSOLUT INTE VERKTYG - drar man åt för hårt kan packningen "kalva"

Jag tappar alltid ur oljan med gående motor.
Då tömmer man samtidigt oljefiltret så att detta inte är fullt när det demonteras.
Man stänger av motorn när oljetryckslampan börjar lysa.
Nästan enda sättet på motorer med oljefiltret ovanpå motorn, för att inte söla ner motorn.
Här brukar jag alltid få mothugg av dem som tror att motorn ta skada av mitt förfaringssätt.

Låt motorn gå några minuter på tomgång och kolla så att filtret tätar.

Ursäkta om jag är lite omständlig, men jag fick för mig att det är ditt första byte av motorolja och filter.

Lycka till!

trasigbil
14 januari · 96 Inlägg

torsen skrev:

trasigbil skrev:
Spelar det någon roll? Bör jag köra bilen några kilometer först? Kan man bränna sig på oljan då?

Hur gör ni?

Motorolja kan man byta på minst 2 olika sätt.
Gemensamt är att motorn ska vara väl varmkörd - viss risk för att man bränner sig finns.

Endera suger man ur oljan genom oljestickans hål medelst t ex Biltema oljebytarpump 12 volt art.nr. 29-997 á 1.599:-.
Bekvämt och enkelt utan slabb samt kanske enda metoden då man, som jag på några JEEP:ar, fått avtappningspluggen intryckt så att den inte går att demontera, av skogens fasta föremål(stubbar, stenar, berghällar etc)
Biltema hade förut en prisbilligare variant av oljebytarpump, som jag använt sedan 20 år tillbaka utan missnöje.
Även användbar vid byte ATF-olja i automatväxellådor - både tömning och påfyllning.

Vanligast är att man demonterar oljeavtappningspluggen och har ett uppsamlingskärl under.
Biltemas spilloljedunk art.nr 19-1419 á 149:- rekommenderas.
Var flink med fingrarna och fånga upp pluggen innan den hamnar i dunken.
Packningen till pluggen bör bytas varje gång.
Alternativt kan man, om packningen är av koppar, glödga den så att den åter blir mjuk - går utmärkt med en skidvallningsbrännare - om man inte har tillgång till gassvets.
Är oljetråget av gjuten alumniumlegering kan pluggen vara konisk (finns ingen packning) - drag då inte åt pluggen "för kung och fosterland" så att tråget spricker.

Oljefiltret ska även bytas - kan vara rätt så svåråtkomligt och slabbigt - beroende på bil - om ovanifrån eller underifrån.
Har bilen "engångsfilter" = spinn off/spinn on - så rekommenderar jag Biltema oljefilteravdragare art.nr. 19-1228 á 149:-.
Mindre bra anser jag Biltema art.nr 20-230á 99:90 vara - men kan duga - beror på åtkomligheten.
Har bilen oljefilter av insatstyp kan du behöva satsen Biltema art.nr. 19-1231 á 349:- för att få loss kåpan/huset.
Oljefiltrets gummipackning ska vara väl inoljad vid monteringen av filtret.
Skruva i filtret så att det tangerar motorblocket, därefter ENDAST MED HANDKRAFT mellan 1/4 och ½ varv.
Använd ABSOLUT INTE VERKTYG - drar man åt för hårt kan packningen "kalva"

Jag tappar alltid ur oljan med gående motor.
Då tömmer man samtidigt oljefiltret så att detta inte är fullt när det demonteras.
Man stänger av motorn när oljetryckslampan börjar lysa.
Nästan enda sättet på motorer med oljefiltret ovanpå motorn, för att inte söla ner motorn.
Här brukar jag alltid få mothugg av dem som tror att motorn ta skada av mitt förfaringssätt.

Låt motorn gå några minuter på tomgång och kolla så att filtret tätar.

Ursäkta om jag är lite omständlig, men jag fick för mig att det är ditt första byte av motorolja och filter.

Lycka till!

Tackar för dig utförliga svar och alla andras tips här. Nu har jag bytt olja och filter många gånger men det var första gången jag gjort det mitt i vintern. Annars brukar jag förlägga mitt mekande till de varmare delarna av året, men oljan flöt ut bra trots att motorn var lite fesljummen av några kilometers körning.

Tips till gds hall är förstås bra, om man nu bor så nära civilisationen! Själv får jag ligga i snön med värkande fingrar.

Tur att jag har en Corolla. Den ser efter sig själv för det mesta. Annat var det med min Renault Clio och Mégane. Herregud vilka skitbilar. Aldrig har jag lärt mig så mycket om elscheman i hela mitt liv. Inte ens tre år el på gymnasiet gick att jämföra med den mängden felsökning de franska bilarna kan exponera en för.

Brådhis * Voff voff *
14 januari · 8 690 Inlägg

torsen skrev:
Var flink med fingrarna och fånga upp pluggen innan den hamnar i dunken.

Jag fick en gång lära mig att man lugnt skruvar ut pluggen medan man sista varven trycker den hårt inåt. Då märker du tydligt när du gängat ända ut, utan spill, och kan då bara dra bort pluggen när du är redo. Inte en droppe olja på fingrarna. Funkar varje gång.

Va det gäller filtret så har jag fått lära mig att man skruvar loss det med en plastpåse. När filtret lossnar hamnar det och spillet i påsen. Snyggt och prydligt med rena händer och minimalt eller inget spill där man står.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
trasigbil
14 januari · 96 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Var flink med fingrarna och fånga upp pluggen innan den hamnar i dunken.

Jag fick en gång lära mig att man lugnt skruvar ut pluggen medan man sista varven trycker den hårt inåt. Då märker du tydligt när du gängat ända ut, utan spill, och kan då bara dra bort pluggen när du är redo. Inte en droppe olja på fingrarna. Funkar varje gång.

Va det gäller filtret så har jag fått lära mig att man skruvar loss det med en plastpåse. När filtret lossnar hamnar det och spillet i påsen. Snyggt och prydligt med rena händer och minimalt eller inget spill där man står.

Kunde du inte skrivit det igår. Det ska jag komma ihåg till sommaren. Bra tips!

husseman
14 januari · 1 413 Inlägg

Hmm, oljebyte med kall olja e´inget bra. Dels får du saker kvar, du helst vill ha ut. O så spännande e´de inte att se kall olja droppa. Så varmkörd motor, om man har lite tickande lyftare en flaska motorskölj (inte biltema) utan nån som funkar- bara att googla.  Sen ut med blasket o i med vettig olja o släcka lampan.
mvh/husse

Svenska_bil
15 januari · 167 Inlägg

torsen skrev:

trasigbil skrev:
Spelar det någon roll? Bör jag köra bilen några kilometer först? Kan man bränna sig på oljan då?

Hur gör ni?

Här brukar jag alltid få mothugg av dem som tror att motorn ta skada av mitt förfaringssätt.

!

Tror??
Många av oss andra VET att den kan ta skada. Inser man inte det själv så hoppas jag man inte byter på andra bilar än sina egna.
På många motorer kan det redan vara försent då lampan börjar lysa så till er som tänker försöka er på Torsens tips, gör inte det.

Senast redigerat av Svenska_bil (15 januari )

uhlin
15 januari · 2 394 Inlägg

Svenska_bil skrev:

torsen skrev:

trasigbil skrev:
Spelar det någon roll? Bör jag köra bilen några kilometer först? Kan man bränna sig på oljan då?

Hur gör ni?

Här brukar jag alltid få mothugg av dem som tror att motorn ta skada av mitt förfaringssätt.

!

Tror??
Många av oss andra VET att den kan ta skada. Inser man inte det själv så hoppas jag man inte byter på andra bilar än sina egna.
På många motorer kan det redan vara försent då lampan börjar lysa så till er som tänker försöka er på Torsens tips, gör inte det.

Hua.... Tappa ur motorolja med motorn igång??? Never. Ett snabbt sätt och ta död på en motor.

Säger som Svenska_bil..... Gör inte på det viset. Förövrigt aldrig hört nån som gör nåt så dumt.

dan-kristian
15 januari · 505 Inlägg

uhlin skrev:

spillolja skrev:
Finns det längre någon GDS hall som tilllåter oljebyte ?

Jodå. Det finns. Med lyft och tunna för gammal olja.

vart finns dom?har letat lite

uhlin
15 januari · 2 394 Inlägg

dan-kristian skrev:

uhlin skrev:

spillolja skrev:
Finns det längre någon GDS hall som tilllåter oljebyte ?

Jodå. Det finns. Med lyft och tunna för gammal olja.

vart finns dom?har letat lite

På Gör-det-själv verkstäder. Åtminstone i Värmland. Typ OK/Q8

xXSammy
15 januari · 6 297 Inlägg

torsen skrev:
Oljefiltrets gummipackning ska vara väl inoljad vid monteringen av filtret.
Skruva i filtret så att det tangerar motorblocket, därefter ENDAST MED HANDKRAFT mellan 1/4 och ½ varv.
Använd ABSOLUT INTE VERKTYG - drar man åt för hårt kan packningen "kalva"

Nja, beror helt på vilken motor det är
Har TS en DW10 Ford/PSA maskin så kommer oljefiltret garanterat skakas loss inom 1000 mil om de handskruvas

Köpts det originalfilter brukar de stå på hur hårt de ska dras

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang