Bilar kan få för sig lite märkliga saker ibland... Nu är ju min bil "lite" äldre än din(på gott och ont), men i vilket fall så tändes motorlampan i somras och bilen vägrade starta på första försöket, andra försöket startade den men gick i nödprogrammet. Felkod pekade på kamaxelgivaren. Jag tog bort koden, och bilen har gått som en klocka sen dess(några hundra mil). Vetefan vad den fick för sig, men men

Verkstäder brukar f.ö. ge offerter på "worst case scenario", vilket i det här fallet tydligen är topplocket. Och ett sånt udda fel som "internt fel" är ju tämligen svårt att säga bestämt utan att öppna motorn och inspektera, en bils självdiagnos kan bara diagnosera så mycket. Felkoder har alltid och kommer troligen alltid bara vara en vägledning, inte ett direkt utpekat "där är felet!".. Ibland kan det vara så, men långt ifrån någon garanti. Gammal hederlig felsökning krävs alltid, något större verkstäder gärna inte gör, tyvärr. Finns en anledning till att dom ofta kallas aggregatbytare och inte mekaniker

Det jag tycker låter lite otroligt är arbetskostnaden... 30 000 för att byta ett topplock? Om vi säger att man betalar 1000kr/h i arbete, så menar dom alltså att det ska ta 30 TIMMAR att byta topplocket? Näe, det har jag svårt att tro... SÅ jävla komplicerad är ingen förbränningsmotor... Vi pratar ju ändå bara om ett rakt byte, inte renovering av toppen och/eller kringutrustning...
Men sen händer det ju att verkstäder saltar räkningar på jobb dom egentligen inte vill ha, för att rent av avskräcka ägaren. Dom tjänar i slutändan mer pengar på att ta in flera bilar för mindre jobb, än en enstaka bil med ett stort jobb.