Starta bilfirma

Bilproblemet
1 februari 2022 · 286 Inlägg

Går i tankarna på starta bilfirma.

Råd och tips tacksam mottages?

Svenska_bil
1 februari 2022 · 218 Inlägg

-Vad för bilar?
-Hur mycket kapital har du?
-Lokal/Hyra?
-Tänkt lön?
-Konkurrens i närheten?

Varför kommer just DIN bilfirma lyckas? Vet du inte det så ska du inte starta den.

Bilproblemet
1 februari 2022 · 286 Inlägg

Svenska_bil skrev:
-Vad för bilar?
-Hur mycket kapital har du?8
-Lokal/Hyra?
-Tänkt lön?
-Konkurrens i närheten?

Varför kommer just DIN bilfirma lyckas? Vet du inte det så ska du inte starta den.

Tanken är att först börja förmedla bilar.

Funderar på att starta med en polare och vi båda har jobb, så tänkte börja som bisyssla

Palman Jurist
1 februari 2022 · 9 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Svenska_bil skrev:
-Vad för bilar?
-Hur mycket kapital har du?8
-Lokal/Hyra?
-Tänkt lön?
-Konkurrens i närheten?

Varför kommer just DIN bilfirma lyckas? Vet du inte det så ska du inte starta den.

Tanken är att först börja förmedla bilar.

Funderar på att starta med en polare och vi båda har jobb, så tänkte börja som bisyssla

Om du förmedlar bilar har du större ansvar mot kund än vad säljaren har eftersom köparen kan rikta sig mot både säljaren och förmedlaren om köparen är konsument. Gäller att ha bra avtal med säljarna som lämnar bilarna för förmedling så du inte blir blåst.

Sen är just bilbranschen ganska knepig eftersom det blir mycket tvister med kunder om man säljer äldre bilar.

Bilproblemet
2 februari 2022 · 286 Inlägg

Palman skrev:

Bilproblemet skrev:

Svenska_bil skrev:
-Vad för bilar?
-Hur mycket kapital har du?8
-Lokal/Hyra?
-Tänkt lön?
-Konkurrens i närheten?

Varför kommer just DIN bilfirma lyckas? Vet du inte det så ska du inte starta den.

Tanken är att först börja förmedla bilar.

Funderar på att starta med en polare och vi båda har jobb, så tänkte börja som bisyssla

Om du förmedlar bilar har du större ansvar mot kund än vad säljaren har eftersom köparen kan rikta sig mot både säljaren och förmedlaren om köparen är konsument. Gäller att ha bra avtal med säljarna som lämnar bilarna för förmedling så du inte blir blåst.

Sen är just bilbranschen ganska knepig eftersom det blir mycket tvister med kunder om man säljer äldre bilar.

Vi båda är egenföretagare sen tidigare, jag är i bilverkstadbranschen. Så verkstad har vi redan tillgång till.
Förmedlingen är väl mest till för att komma igång utan att lägga ut så mycket pengar i början.
Det ju funderar mest på är garantier, dagens firmor har ju bara mellan 1-6 månader på beg bilar som dom säljer, men det är väl något som man inte har som kund egentligen.

Tobzter
2 februari 2022 · 3 145 Inlägg

va ärlig å trevlig och lägg kunden i fokus
Och blir de problem som ni ska stå för gör de då utan krusiduller
Skulle ni följa detta till 100% så skulle ni bli bästa bil firman wink
för det är inte många som gör de ,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
2 februari 2022 · 3 145 Inlägg

sen tänk på detta

"Du är skyddad av konsumentköplagen
När du köper en bil av en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen. Lagen är tvingande vilket betyder att bilhandlaren inte får ge dig sämre villkor än vad lagen säger. Enligt konsumentköplagen har du till exempel alltid rätt att reklamera ett fel i tre år."

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Niklas_J
2 februari 2022 · 152 Inlägg

Sen kan ev lagen skärpas nästa år.

Om det uppstår ett fel på bilen utgår dagens konsumentköplag från att felet fanns redan när bilen levererades om det uppstod inom sex månader från köpet. Med den nya konsumentköplagen förlängs den perioden rejält, till två år. Om felet uppstår inom den perioden är det alltså säljaren som behöver påvisa att felet inte fanns från början.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ko … urce=upday

Bilproblemet
2 februari 2022 · 286 Inlägg

Niklas_J skrev:
Sen kan ev lagen skärpas nästa år.

Om det uppstår ett fel på bilen utgår dagens konsumentköplag från att felet fanns redan när bilen levererades om det uppstod inom sex månader från köpet. Med den nya konsumentköplagen förlängs den perioden rejält, till två år. Om felet uppstår inom den perioden är det alltså säljaren som behöver påvisa att felet inte fanns från början.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ko … urce=upday

Men där tror jag inte så många vet om det

Tobzter
2 februari 2022 · 3 145 Inlägg

men du vet det och ska följa det ?
känns redan som du inte vill följa allt smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bilproblemet
2 februari 2022 · 286 Inlägg

Tobzter skrev:
men du vet det och ska följa det ?
känns redan som du inte vill följa allt smile

Jo, nog vill jag följa det som måste följas
Men då jag själv har egen bilverkstad och haft att göra med ett flertal garantiåtgärder att göra, så märker jag att det skiljer på firmor

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Har jobbat på bilfirma och även haft egen sådan (Nåja, den är kvar men vilande). Jobbar nu med import av usa-bilar till Sverige för en amerikan.
Har du verkstad redan så är ju steget lätt att ta. Sen bör man ju ha ett hum om vad man ska sälja för bilar och helst i klassen 40k- så att folk vill ta lån. Då kan du koppla dig till en lånegivare. Jag hade GE Money Bank (Nuvarande Santander?) och det var bra pengar.

Var ska du få tag i bilar någonstans? Blocket? Även de stora bilfirmorna jag fortfarande har kontakt med sitter och köper beg-bilar på Blocket för att fylla ut hallen med. Enorm brist just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
2 februari 2022 · 4 025 Inlägg

man får börja i mindre skala
man får handla in några buskar i 3-5000:- Kr/klassen och fixa till och sälja

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Tobzter
2 februari 2022 · 3 145 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har jobbat på bilfirma och även haft egen sådan (Nåja, den är kvar men vilande). Jobbar nu med import av usa-bilar till Sverige för en amerikan.
Har du verkstad redan så är ju steget lätt att ta. Sen bör man ju ha ett hum om vad man ska sälja för bilar och helst i klassen 40k- så att folk vill ta lån. Då kan du koppla dig till en lånegivare. Jag hade GE Money Bank (Nuvarande Santander?) och det var bra pengar.

Var ska du få tag i bilar någonstans? Blocket? Även de stora bilfirmorna jag fortfarande har kontakt med sitter och köper beg-bilar på Blocket för att fylla ut hallen med. Enorm brist just nu.

De där va något som slog mig .. vi tänkte få ner priset på en bil i 170k klassen . Slängde ur mig att vi tar den för 160k direktbetalning.
Men bilfirman sa att han tjänar mer på att vi tar lån på bilen så där gick de inte att få ner prisrt..Då får han väl säkert någon % från långivaren måste de vara

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bilproblemet
3 februari 2022 · 286 Inlägg

Tobzter skrev:

Hybrid_ skrev:
Har jobbat på bilfirma och även haft egen sådan (Nåja, den är kvar men vilande). Jobbar nu med import av usa-bilar till Sverige för en amerikan.
Har du verkstad redan så är ju steget lätt att ta. Sen bör man ju ha ett hum om vad man ska sälja för bilar och helst i klassen 40k- så att folk vill ta lån. Då kan du koppla dig till en lånegivare. Jag hade GE Money Bank (Nuvarande Santander?) och det var bra pengar.

Var ska du få tag i bilar någonstans? Blocket? Även de stora bilfirmorna jag fortfarande har kontakt med sitter och köper beg-bilar på Blocket för att fylla ut hallen med. Enorm brist just nu.

De där va något som slog mig .. vi tänkte få ner priset på en bil i 170k klassen . Slängde ur mig att vi tar den för 160k direktbetalning.
Men bilfirman sa att han tjänar mer på att vi tar lån på bilen så där gick de inte att få ner prisrt..Då får han väl säkert någon % från långivaren måste de vara

Har också hört att man får lite % för att teckna lån

Bilproblemet
4 februari 2022 · 286 Inlägg

Kan bilfirma sälja utan garanti? Ser att visa säljer som repobjekt och gäller inga garantier, stämmer det?

Hamilton
4 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Kan bilfirma sälja utan garanti? Ser att visa säljer som repobjekt och gäller inga garantier, stämmer det?

Självklart kan du sälja utan garanti, garantier är ju frivilligt vid all försäljning. Bilar som är 15-20 år och gått 20-25 000 mil anses ha nått sin livscykel och kan kanske vara en bra ide att sikta på den gruppen av bilar.

Senast redigerat av Hamilton (4 februari 2022)

Fotograf på tierpidag.se
Bilproblemet
4 februari 2022 · 286 Inlägg

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:
Kan bilfirma sälja utan garanti? Ser att visa säljer som repobjekt och gäller inga garantier, stämmer det?

Självklart kan du sälja utan garanti, garantier är ju frivilligt vid all försäljning.

Men en bilfirma kan väl inte göra det, dom har ju ett ansvar mot kunden

Hamilton
4 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:
Kan bilfirma sälja utan garanti? Ser att visa säljer som repobjekt och gäller inga garantier, stämmer det?

Självklart kan du sälja utan garanti, garantier är ju frivilligt vid all försäljning.

Men en bilfirma kan väl inte göra det, dom har ju ett ansvar mot kunden

Finns inget som tvingar någon näringsidkare att lämna garantier, det är helt frivilligt

Senast redigerat av Hamilton (4 februari 2022)

Fotograf på tierpidag.se
Bilproblemet
4 februari 2022 · 286 Inlägg

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:

Självklart kan du sälja utan garanti, garantier är ju frivilligt vid all försäljning.

Men en bilfirma kan väl inte göra det, dom har ju ett ansvar mot kunden

Finns inget som tvingar någon näringsidkare att lämna garantier, det är helt frivilligt

Jo, men om jag köper en bil av bilfirma och den går sönder efter en halv månad, då har väl bilfirman ett ansvar att lösa det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang