Starta bilfirma

Hamilton
4 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:

Men en bilfirma kan väl inte göra det, dom har ju ett ansvar mot kunden

Finns inget som tvingar någon näringsidkare att lämna garantier, det är helt frivilligt

Jo, men om jag köper en bil av bilfirma och den går sönder efter en halv månad, då har väl bilfirman ett ansvar att lösa det

Beror ju helt på hur gammal bilen är och vad som är felet. Reklamationsrätten och garanti är två skillda saker.

Fotograf på tierpidag.se
Bilproblemet
4 februari 2022 · 284 Inlägg

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:

Finns inget som tvingar någon näringsidkare att lämna garantier, det är helt frivilligt

Jo, men om jag köper en bil av bilfirma och den går sönder efter en halv månad, då har väl bilfirman ett ansvar att lösa det

Beror ju helt på hur gammal bilen är och vad som är felet. Reklamationsrätten och garanti är två skillda saker.

Okej, får en firma säljer vissa bilar som befintligt skick/repobjekt och skriver att inga garantier ingår

Hamilton
4 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:

Jo, men om jag köper en bil av bilfirma och den går sönder efter en halv månad, då har väl bilfirman ett ansvar att lösa det

Beror ju helt på hur gammal bilen är och vad som är felet. Reklamationsrätten och garanti är två skillda saker.

Okej, får en firma säljer vissa bilar som befintligt skick/repobjekt och skriver att inga garantier ingår

Befintligt skick funkar inte men reparationsobjekt funkar.

Fotograf på tierpidag.se
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari 2022 · 17 470 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:

Bilproblemet skrev:

Men en bilfirma kan väl inte göra det, dom har ju ett ansvar mot kunden

Finns inget som tvingar någon näringsidkare att lämna garantier, det är helt frivilligt

Jo, men om jag köper en bil av bilfirma och den går sönder efter en halv månad, då har väl bilfirman ett ansvar att lösa det

Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bilproblemet
6 februari 2022 · 284 Inlägg

Vad skulle satsa på för bilar? Något annat man skulle kunna komplettera med?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2022 · 17 470 Inlägg

Vilka modeller tänkte du eller? Skulle i det fallet säga bilar med automatlåda. I synnerhet småbilar är lättsålt. Folk vill inte växla längre. Men eftersom alla andra vill ha det så är det och svårt att få tag i. Japanska och koreanska bilar krånglar inte så mycket, dyra saker som motor och låda knallar på. Äldre tyska premiumbilar är som att skjuta sig i foten och tro att det inte ska göra ont.

Sen kan du ju försöka pracka på kunderna extraljus, bättre stereo i de fall det är applicerbart, Motor och kupévärmare, dragkrok osv?

Ring till stora bilfirmor och se om de har bilar på bakgården som ska säljas till småhandlare. Det var så jag började för 18 år sedan. Men det var andra tider då. Fick kontakt med ägaren till Auto West (Numera Hedin bil) i Göteborg och han hade 14 bilar på baksidan i varierande skick. Köpte samtliga för att få bra pris (Nåja, det var alla eller ingen som gällde, han ville nog kolla så jag hade pengar) och fick därmed en flygande start på det projektet. Köpte i slutänden av  4 olika handlare. Vissa var lite snåla medan de riktigt stora var lätta att ha och göra med. De ville bara bli av med skiten.

Det var riktigt kul faktiskt, var ju 18 år yngre med så orkade hålla på. Bara en av dessa kördes till skroten. Fick med några guldägg i den korgen med.

Jo! En uppkoppling mot transportstyrelsen så du kan byta ägare/ställa på och av bilarna plus fixa försäkring måste du bara ha. Jag hade Infotorg då och vi har det på jobbet nu med. Finns säkert andra lösningar där. Men det är ju bra och se så ev. inbytesbil inte har obetalda skatter, körförbud för utgången ombes osv... Gick på en riktig mina en gång där ägaren hade plockat ur motorlampan...
https://www.dnb.com/sv-se/produkter/inf … rg-fordon/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
6 februari 2022 · 4 020 Inlägg

Hybrid_ skrev:
han hade 14 bilar på baksidan i varierande skick. Köpte samtliga för att få bra pris

Påminner om när jag lade bud på alla bilar som kommunen hande ute på anbud för 20 år sedan
slutresultatet:
2st ford fiesta 1.4-88  för några tusingar st
3st ford transiter med flak och dubbelhytt för 125:- st
1st mercedesskåpbuss för 125:-
1st VW buss för några tusingar

alla kunde startas ock köras i väg för egen maskin, VW bussen saknade dock batteri
Mersedesbussen fick en ny bränsleslang mellan pumpen och förgasaren och såldes omgående vidare för 500:-
en av transiterna fick ett nytt kylarlock och dessa såldes vidare för 300-500:-/st
ena fiestan behölls några år och såldes vidare för 1500:- som repobjekt
den andra för 4500:-  köparen fick ombes på en styrled

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2022 · 17 470 Inlägg

Det var väl för cirka 3 år sedan som jag var inne på mitt gamla jobb och drack kaffe med chefen. Frågade av ren vana om de hade något "på baksidan". Sån tur var så var min fru med för jag åkte KIA Piccanto Automat -07 på hemvägen. De hade precis bytt in den. Skitig, ostädad men bara 6000 mil. Den blev fin efter lite tvätt och vaxning. Gjorde en bra slant på den en vecka senare! Det var min sista bilaffär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stefankarlsson
3 juni 2022 · 4 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Niklas_J skrev:
Sen kan ev lagen skärpas nästa år.

Om det uppstår ett fel på bilen utgår dagens konsumentköplag från att felet fanns redan när bilen levererades om det uppstod inom sex månader från köpet. Med den nya konsumentköplagen förlängs den perioden rejält, till två år. Om felet uppstår inom den perioden är det alltså säljaren som behöver påvisa att felet inte fanns från början.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ko … urce=upday

Men där tror jag inte så många vet om det

Det verkar som att bilhandlare alltid hittar ett sätt att inte ansvara för skadorna...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Undrar hur det gick med detta projektet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bilproblemet
16 januari 2023 · 284 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar hur det gick med detta projektet?

Firman har funnits i 1 år snart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang