Ska lämna bilen på verkstad, är det lönt att jämföra olika verkstäder? Passat -12

thorbearius
5 februari 2022 · 1 Inlägg

Bilen gick inte igenom besiktningen och det är dessutom dags för service. Tidigare så har jag fått hjälp av svärfar att åtgärda fel och serva bilen, men hans hälsa har försämrats och jag vill inte belasta honom med vår bil längre.

Ska jag lämna in den på närmaste auktoriserade VW-verkstad eller lönar det sig att ringa runt till olika verkstäder? Vad ska jag i så fall fråga om? Är det något särskilt jag bör tänka på eller varningstecken att hålla utkik efter?

Det är en VW Passat från 2012 som gått 28 000 mil.

Jag bor i Umeå-området ifall det är någon som har bra koll på verkstäder här.https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242426/242426-e80f72d5d24681164f2ddae9f9f10876.jpg

Rubrik redigerad /Mod

Svenska_bil
5 februari 2022 · 218 Inlägg

Någon måste läsa ut felkoderna åt dig för att se vad som är felet med ditt ABS/eps/esc-system.
Kan vara en givare som helt enkelt varnar åt alla system.

Kolla med Autoexperten Teg (gamla MECA).

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2022 · 10 275 Inlägg

Det är alltid lönt att ringa runt! Finns ofta mycket pengar att spara.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
5 februari 2022 · 7 230 Inlägg

Akta dig bara för Mekonomen!

Mossan1
5 februari 2022 · 2 790 Inlägg

Vilka firnor man ska akta sig för är olika på alla orter.  En kedja som är bäst i en ort kan vara sämst på en annan.

Att ringa runt lönar sig alltid!
Skiljer nog tusenlappar

valle22 Smidd i rostigt stål
11 februari 2022 · 933 Inlägg

Smidigast är och köpa ett beg komplett fjäderben som en verkstad kan byta till dig samt klossarna fram.

Det andra bekymmert du har är ett hjullager som spökar, detta byts som helt nav sedan ABS-ringen i gummihöljet är sprucket. Ta även och byt ABS givare i samma veva

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
husseman
12 februari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, haft inne nån sån Folka nyligen..- hela panelen lös. Tog felkoder, o fick på allt. Raderade o fick på ABS- en sensor HB. Sen fick ja på styrvinkelgivare-no com. Airbag va -fel i rattens kontakt med styrdon.  o  felkoder på esc o eps. Detta togs med VCDS. Smart som man är, så byttes abs givare hb- tanken va att det lär försvinna mkt. på bromsar efter det. Så vart fallet- ABS lampan slocknade o sen gick ja på Airbag.- Tog bort ratt o kollade upp Klockfjädern till Airbag. Den va av..alltså flatkabeln som går till airbag o tutan. Men eftersom ja hade felkod på styrvinkelgivare oxå- så tänkte jag att det vore smartast att byta hela paketet. Sökte på Laga o Bildelsbasen.. o hittade 1 (EN) enhet i hela Sv. Skulle ringa o beställa direkt..men så kom nåt emellan.. Nåja- nån timme efteråt så ringer ja skroten som har delen..-den va såld. Ok, tänkte ja- ringer Walle på VW här i stan o kollar va en ny kostar. Priset va 3900:-, problemet va att uppskattat datum va v50 -22.
Dvs. - denna del fanns inte att köpa som orginal ens... o då kollades även övriga VW i Sv. upp. Tror han sa att det låg 133 i kö. Ok. va gör man nu? Delen finns inte i Sv. -varken som Beg. eller som ny.
Ok, ut i träsket(google) o leta..- kom upp massor, men varje länk man klickade på..så va delen såld. De som sålde nya- hade slut i lager. De som sålde beg. -  visade sig inte ha denna del kvar.
Hittade några suspekta sidor, som sa sig ha denna del... fast då snackar vi Rumänien, Ryssland o nån mer. Ringde kunden o sa att vill du ha delen- så får du beställa den sj. Vår revisor kommer få hjärtstopp, om vi beställer från dessa sidor. Så gav kunden VW numret o sa att detta får du fixa sj.
Kunden la några timmar antar ja o kom fram till att alla som sa sig ha delen - inte hade den.
Snackade med kunden igen- o han gav upp..han skulle sälja bilen vidare- han hade nån going som inte tyckte det va nåt problem med lite lysande lampor i panelen. Lagade airbagslingan i modulen, men har du problem med Styrvinkelsensor... byt grejer. Lägg inte en massa timmar på att försöka koda in en sensor som inte funkar. O - ja det va nysvenskar jag försökte hjälpa, fast dessa pratade Eng. o kunde tom. sitt eget Telenr. 
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang