Läckande b230fk

Al3x_
19 februari 2022 · 4 Inlägg

Tja, har en 944 från 98 med b230fk. Fick tvåa på besiktningen att den läckde olja. Så vad jag har gjort är att rengjort oljefälla, bytit bakre vevhus packbox, bytt de 2 o-ringarna på fördelaren. Bytit ventilkåpspakningen då den såg riktigt risig ut. Men nu nån dag senare så har motorn börjat läcka från fördelaren igen. Läcker från oljepåfyllningslocket. Verkar inte ha något övertryck i motorn då när man läcker på locket utan att ”skruva” på det så rör den sig inte ur fläcken. Han läcker betydligt mycket mer nu än vad han gjorde innan. Det droppar endast ned på marking rakt under sprängkåpan. Tips?


Edit: laddtrycket är uppställt, annan dump, mycket annat bytt så den går inte original.

Senast redigerat av Al3x_ (19 februari 2022)

jaka54
19 februari 2022 · 5 733 Inlägg

Hej!
Läcker det från två ställen (olje påfyllningshålet på ventilkåpan och  vid fördelaren)?

Al3x_
19 februari 2022 · 4 Inlägg

Nja, olje påfyllningslocket läcker det 100% vid. Men om det läcker från fördelaren eller om det rinner ner olja från ventilkåpspackningen på fördelaren eller om det är båda som läcker är oklart.

simlar
19 februari 2022 · 5 525 Inlägg

Vanligt att packboxen i fördelaraxeln börjar läcka.
Oljan rinner då ut inifrån fördelarlocket.

Sitter en o-ring på fördelaren som tätar i hålet i toppen.
Om o-ringen på fördelaren är dålig läcker oljan ut mellan topp och fördelaren.

Vanligt att ventilkåpspackningen börjar läcka, oljan rinner då oftast ut mellan topp och ventilkåpa på grenrörssidan.
Köp inte på Biltema då dom är för tunna och håller sällan tätt.

Gummipackingen i oljelocket brukar bli som hårdplast när dom blir gamla.
Köp ny packning, kostar mellan 20-100kr beroende på var du köper den ifrån.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Al3x_
19 februari 2022 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Vanligt att packboxen i fördelaraxeln börjar läcka.
Oljan rinner då ut inifrån fördelarlocket.

Sitter en o-ring på fördelaren som tätar i hålet i toppen.
Om o-ringen på fördelaren är dålig läcker oljan ut mellan topp och fördelaren.

Vanligt att ventilkåpspackningen börjar läcka, oljan rinner då oftast ut mellan topp och ventilkåpa på grenrörssidan.
Köp inte på Biltema då dom är för tunna och håller sällan tätt.

Gummipackingen i oljelocket brukar bli som hårdplast när dom blir gamla.
Köp ny packning, kostar mellan 20-100kr beroende på var du köper den ifrån.

Hur svårt är det att byta packboxen. Har ju bytt o ringarna så så långt vet jag vad som ska göras🤔

simlar
19 februari 2022 · 5 525 Inlägg

Al3x_ skrev:

simlar skrev:
Vanligt att packboxen i fördelaraxeln börjar läcka.
Oljan rinner då ut inifrån fördelarlocket.

Sitter en o-ring på fördelaren som tätar i hålet i toppen.
Om o-ringen på fördelaren är dålig läcker oljan ut mellan topp och fördelaren.

Vanligt att ventilkåpspackningen börjar läcka, oljan rinner då oftast ut mellan topp och ventilkåpa på grenrörssidan.
Köp inte på Biltema då dom är för tunna och håller sällan tätt.

Gummipackingen i oljelocket brukar bli som hårdplast när dom blir gamla.
Köp ny packning, kostar mellan 20-100kr beroende på var du köper den ifrån.

Hur svårt är det att byta packboxen. Har ju bytt o ringarna så så långt vet jag vad som ska göras🤔

Aldrig bytt packbox på fördelaraxeln så vet tyvärr inte hur svårt det är.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang