Hur högt får en a traktor låta?

ArvidM
27 februari 2022 · 45 Inlägg

Hej. Jag fick registrerings besiktning på min a traktor och jag fick ett antal 2 or men en tvåa jag fick var på att ljudvolymen på fordonet var för högt. Men a traktorn hade under både den första registrerings besiktningen och en vanlig besiktning som person bil samma avgassystem som jag fick en tvåa på. Mätte upp att tomgångs volymen när man stod bakom bilen låg på 75 decibel. Vet inte om det är tomgångs volymen eller ett högre varvtal som mäts eller vartifrån man mäter volymen. Men jag tyckte att det var väldigt konstigt. Har googlat lite och jag hittar bara att en atraktor ska ha minst en ljuddämpare och det är just det jag har. Tycker själv att bilen inte låter för mycket men det tyckte ändå besiktnings mannen. Är detta tjänstefel eller är bilen för högljudd?

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Brådhis * Voff voff *
27 februari 2022 · 10 279 Inlägg

ArvidM skrev:
Hej. Jag fick registrerings besiktning på min a traktor och jag fick ett antal 2 or men en tvåa jag fick var på att ljudvolymen på fordonet var för högt. Men a traktorn hade under både den första registrerings besiktningen och en vanlig besiktning som person bil samma avgassystem som jag fick en tvåa på. Mätte upp att tomgångs volymen när man stod bakom bilen låg på 75 decibel. Vet inte om det är tomgångs volymen eller ett högre varvtal som mäts eller vartifrån man mäter volymen. Men jag tyckte att det var väldigt konstigt. Har googlat lite och jag hittar bara att en atraktor ska ha minst en ljuddämpare och det är just det jag har. Tycker själv att bilen inte låter för mycket men det tyckte ändå besiktnings mannen. Är detta tjänstefel eller är bilen för högljudd?

Om du har fått en anmärkning på att den är för högljudd så är den ju det. Du skriver själv att du inte vet hur och var det mäts och att du inte hittat info om det, medan besiktningsmannen som satt anmärkningen har detta som yrke. Chansen är alltså mycket stor att han faktiskt vet vad han gör...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
27 februari 2022 · 1 460 Inlägg

Har bilen original avgassystem? Om inte- och det är modifierat på något sätt för att bilen ska låta högre. Ja, då låter den antagligen för mycket.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
27 februari 2022 · 7 238 Inlägg

ArvidM skrev:
Hej. Jag fick registrerings besiktning på min a traktor och jag fick ett antal 2 or men en tvåa jag fick var på att ljudvolymen på fordonet var för högt. Men a traktorn hade under både den första registrerings besiktningen och en vanlig besiktning som person bil samma avgassystem som jag fick en tvåa på. Mätte upp att tomgångs volymen när man stod bakom bilen låg på 75 decibel. Vet inte om det är tomgångs volymen eller ett högre varvtal som mäts eller vartifrån man mäter volymen. Men jag tyckte att det var väldigt konstigt. Har googlat lite och jag hittar bara att en atraktor ska ha minst en ljuddämpare och det är just det jag har. Tycker själv att bilen inte låter för mycket men det tyckte ändå besiktnings mannen. Är detta tjänstefel eller är bilen för högljudd?

Står det inte också EFFEKTIV ljuddämpare?

torsen
27 februari 2022 · 7 238 Inlägg

ArvidM skrev:
Hej. Jag fick registrerings besiktning på min a traktor och jag fick ett antal 2 or men en tvåa jag fick var på att ljudvolymen på fordonet var för högt. Men a traktorn hade under både den första registrerings besiktningen och en vanlig besiktning som person bil samma avgassystem som jag fick en tvåa på. Mätte upp att tomgångs volymen när man stod bakom bilen låg på 75 decibel. Vet inte om det är tomgångs volymen eller ett högre varvtal som mäts eller vartifrån man mäter volymen. Men jag tyckte att det var väldigt konstigt. Har googlat lite och jag hittar bara att en atraktor ska ha minst en ljuddämpare och det är just det jag har. Tycker själv att bilen inte låter för mycket men det tyckte ändå besiktnings mannen. Är detta tjänstefel eller är bilen för högljudd?

Mätte besiktningsteknikern ljudtrycksnivån eller "tyckte/uppskattade/gissade" hen att nivån var för hög.
Vid en "vanlig" besiktning kan det räcka med uppskattning - men vid regbes ska mätning göras med bullermätare och på stipulerat sätt - OM hen tycker/anser nivån är för hög.

1. Precisionsljudtrycksmätare.
2. "frifält" = långt ifrån byggnader eller annat som kan ge "eko"/reflektioner.
3. 100 cm bakom mynningen på avgasröret och i 45 graders vinkel. (ASB har en speciell "pinne" samt stativ för "pinnen")
4. samt med motorn på förhöjt varvtal.

torsen
27 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Sen anser jag det är helt rätt att ge anmärkning om bullernivån är för hög.

I vårt lilla område finns 5 A-traktorer.
1 Suzuki och 4 V70.
Alla 5 har MYCKET störande avgasljud.
Inte svårt att jämföra med min Suzuki och andra grannars "vanliga" V70.

VARFÖR bullrar dessa A-traktorer så störande?
Speciellt på natten!!!!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2022 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Sen anser jag det är helt rätt att ge anmärkning om bullernivån är för hög.

I vårt lilla område finns 5 A-traktorer.
1 Suzuki och 4 V70.
Alla 5 har MYCKET störande avgasljud.
Inte svårt att jämföra med min Suzuki och andra grannars "vanliga" V70.

VARFÖR bullrar dessa A-traktorer så störande?
Speciellt på natten!!!!!

varför sover man inte på natten?   
Folk är för känsliga!
När man sover så sover man jag vaknar inte av mycket på natten det ska vara att det ringer på dörren eller att hunden larmar mig att någon går på tomten. för det hör han men inte jag smile

Men folk har väll alltid tyst hemma det är det dummaste man kan göra..

när mina ungar var små kunde vi dammsuga deras rum t.o.m flytta deras sängar dom sov i smile
tystnad straffar man sig själv bara med.

Senast redigerat av Growe (27 februari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 februari 2022 · 14 054 Inlägg

torsen skrev:
Sen anser jag det är helt rätt att ge anmärkning om bullernivån är för hög.

I vårt lilla område finns 5 A-traktorer.
1 Suzuki och 4 V70.
Alla 5 har MYCKET störande avgasljud.
Inte svårt att jämföra med min Suzuki och andra grannars "vanliga" V70.

VARFÖR bullrar dessa A-traktorer så störande?
Speciellt på natten!!!!!

Haha!! Dom bullrar nog lika mycket på dagen men du upplever det nog som mer störande på natten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Nu spårar vi lite (som vanligt) men strömavbrott förekommer hos oss. Då slutar ju frånluftsvärmepumpen  i huset att susa lite svagt. DET vaknar jag av! "Fan vad tyst det blev?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu spårar vi lite (som vanligt) men strömavbrott förekommer hos oss. Då slutar ju frånluftsvärmepumpen  i huset att susa lite svagt. DET vaknar jag av! "Fan vad tyst det blev?"

jag har nästan alltid tv på om den inte mot förmodan hinner stänga av sig någon gång under natten    min gräns gick nog när 3d skrivaren gjorde en 20timmars print då vart jag aningen störd..  men när jag väl somnade så sov jag.    men den låter ganska mycket..       men är man trött så somnar man oavsätt smile      därimot framåt 6 vaknar jag väldigt lätt av ljud.  men jag slår alltid upp ögonen 5-10min innan telfonen ringer oavsätt om jag sovigt 8timmar eller 2 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ArvidM
28 februari 2022 · 45 Inlägg

tja återkommer med information från transportstyrelsen som jag mejlade, det sa att enligt besiktningsprotokollet så står det att fordonet saknar ljuddämpare som är falskt och det kan man se tydligt som man böjer på knäna eller har ett par fungerande ögon. och de hade inte något krav på decibelnivå men det ska finnas ljuddämpare i funktionsdugligt skick och det kan jag medge att det funkar då jag tappa ljuddämparen en gång i vintras och bilen lät som grizzly björn me lunginflammation

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
torsen
28 februari 2022 · 7 238 Inlägg

ArvidM skrev:
tja återkommer med information från transportstyrelsen som jag mejlade, det sa att enligt besiktningsprotokollet så står det att fordonet saknar ljuddämpare som är falskt och det kan man se tydligt som man böjer på knäna eller har ett par fungerande ögon. och de hade inte något krav på decibelnivå men det ska finnas ljuddämpare i funktionsdugligt skick och det kan jag medge att det funkar då jag tappa ljuddämparen en gång i vintras och bilen lät som grizzly björn me lunginflammation

Som jag skrev tidigare så ska det finnas EFFEKTIV ljuddämpare.
Inte bara en burk på avgasröret.

Du har heller inte svarat på frågan om besiktningsteknikern mätte bullernivån med mätare, eller bara "tyckte"?
Vid 3.000 varv ska mätningen ske.

trubbelturbo
28 februari 2022 · 1 460 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-8f68e4c49c3c2ab3c46c3c9b68dc71d2.jpg

Denna bilden lade du upp i en annan tråd. Där står det klart och tydligt att det saknas EFFEKTIV ljuddämpNING (alltså inte samma sak som effektiv ljuddämpare). Transportstyrelsen kanske möjligtvis likställer en icke effektiv ljuddämpare med ingen ljuddämpare alls.

Senast redigerat av trubbelturbo (28 februari 2022)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2022 · 13 742 Inlägg

trubbelturbo skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-8f68e4c49c3c2ab3c46c3c9b68dc71d2.jpg

Denna bilden lade du upp i en annan tråd. Där står det klart och tydligt att det saknas EFFEKTIV ljuddämpNING (alltså inte samma sak som effektiv ljuddämpare). Transportstyrelsen kanske möjligtvis likställer en icke effektiv ljuddämpare med ingen ljuddämpare alls.

ja det står ju inget om ljudnivå..  om jag ska vara ärlig tror jag nog bara bes gubben blev förbannad pga dom första 7 grejerna resten la han nog bara till i ren ilska.. hade nog jag gjort oxå..     

dom är endå väldigt bra på det stället.   polarn är ju där minst en gång i månaden och reggar a-traktorer. 
visst händer det att han får anmärkningar oxå.  men då är det alltid relaterat till att vikterna inte stämmer..   

det mesta problemet var relaterat till vågjäveln han använde..   jag räknade på det där några gånger och fick inte ihop med alls men det visade sig att vågen hade en felmarginal på nästan 100kg smile        men är det gränsfall så låter dom det gå.  och det har hänt att dom påpekat saker att tänk på det här till nästa gång.  osv. 

men när det blir så många grejer blir dom förbannade och då är man rökt.    såg bilder polarn tog på en Toyota Corolla med typ en bokhylla inkastad bak som skulle stoppa folk från att sitta bak.   dom hade fått ett ganska bryskt bemötande av gubben där inne  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
BerlingoSNubben
9 oktober 2022 · 5 Inlägg

Endel här verkar var rätt så bra på regler och liknande... Jag tänkte fråga vad som händer om polisen stoppar mig och säger att min bil låter för mycket. Blir jag av med kortet, får böter, får om ombesikting eller ger dom mig en varning och säger att om dom hör min A traktor låta så mycket en gång till som blir det nåt av det andra?
Jag vill följa lagen men ända ha en rolig bil antar jag 😁

Svenska_bil
10 oktober 2022 · 218 Inlägg

BerlingoSNubben skrev:
Endel här verkar var rätt så bra på regler och liknande... Jag tänkte fråga vad som händer om polisen stoppar mig och säger att min bil låter för mycket. Blir jag av med kortet, får böter, får om ombesikting eller ger dom mig en varning och säger att om dom hör min A traktor låta så mycket en gång till som blir det nåt av det andra?
Jag vill följa lagen men ända ha en rolig bil antar jag 😁

Är man väluppfostrad och lite ödmjuk så klarar man sig allt som oftast med en tillsägelse och att man ska åtgärda problemet.
Annars blir det en besiktning där dom kommer att kontrollera bl á ljudnivån. Där kan dom även kontrollera andra funktioner eller utrustning så håll en ”normal” ljudnivå så är det nog ganska lugnt.

torsen
10 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Om A-traktorn MEDVETET manipulerats så kan det vara VÅRDNADSHAVAREN som mister körkortet.
Ingen omyndig person får äga registrerat fordon.
ALLTID vårdnadshavaren som äger fordonet = EPA-traktor, A-traktor samt 2- eller 4-hjulig moped - s k EU-moped.
Och således har det yttersta ansvaret för att A-traktorn är "laglig",
Hårddrar man konsekvensen av lagstiftningen så har den omyndige (=15-åringen) inget som helst ansvar för varken A-traktorn eller hur den framföres.

I fallet med ljudtrycksnivån(bullret) så gäller samma nivå för A-traktorn som före omregistreringen/modifieringen från personbil.
OM inte A-traktorn vid registreringsbesiktningen kontrollmättes ljudtrycksnivån och detta nya/avvikande värde införs i handlingarna för A-traktorn.

Inte lätt för en 15-åring att läsa, tolka och förstå lagtexten.
En människa är varken fysiskt eller psykiskt fullt utvecklad vid 15 år.
Myndighetsåldern är av den anledningen 18 år.
Och, som skrivits ovan, ska varje omyndig ha vårdnadshavare - som är ansvarig för personen i fråga - och får ev straff.

Heller inte lätt för en 15-åring, som är mera meksugen än mekkunng, att veta hur skruvar och muttrar ska behandlas.
Trots att jag inledde min karriär i yrkeslivet som 14-åring på bilverkstad, och där hade en mentor, så hindrade det inte att jag som 15-åring drog av pinnskruvar och gjorde skruvskallar runda på min moped.
Man var ju "tvungen" att kolla hur det såg ut "innuti".
Plana toppen och fila på kolven m m.
Kompisarna gjorde ju det.
15-åringarna ska inte förhindras meka - men det ska ske på förnuftigt sätt - INTE "skruva sönder" för skruvandets skull.
Lätt för en äldre att säga - men inte så lätt att ta till sig för vetgirig 15-åring.

Så fortsätt meka, men googla på åtdragningsmoment och lämpligaste verktyg.

Det snackades i min kommun om att ett parti skulle verka för att ungdomen skulle få någonstans att ta vägen och meka med sina A-traktorer.
Men nu är ju valet över.
Påminner mig om den lilla flickan som fråga sin storebror: Slutar alla sagor lyckligt?
Nää - men om vi vinner valet så..........

Tycker jag.

BerlingoSNubben
10 oktober 2022 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Om A-traktorn MEDVETET manipulerats så kan det vara VÅRDNADSHAVAREN som mister körkortet.
Ingen omyndig person får äga registrerat fordon.
ALLTID vårdnadshavaren som äger fordonet = EPA-traktor, A-traktor samt 2- eller 4-hjulig moped - s k EU-moped.
Och således har det yttersta ansvaret för att A-traktorn är "laglig",
Hårddrar man konsekvensen av lagstiftningen så har den omyndige (=15-åringen) inget som helst ansvar för varken A-traktorn eller hur den framföres.

I fallet med ljudtrycksnivån(bullret) så gäller samma nivå för A-traktorn som före omregistreringen/modifieringen från personbil.
OM inte A-traktorn vid registreringsbesiktningen kontrollmättes ljudtrycksnivån och detta nya/avvikande värde införs i handlingarna för A-traktorn.

Inte lätt för en 15-åring att läsa, tolka och förstå lagtexten.
En människa är varken fysiskt eller psykiskt fullt utvecklad vid 15 år.
Myndighetsåldern är av den anledningen 18 år.
Och, som skrivits ovan, ska varje omyndig ha vårdnadshavare - som är ansvarig för personen i fråga - och får ev straff.

Heller inte lätt för en 15-åring, som är mera meksugen än mekkunng, att veta hur skruvar och muttrar ska behandlas.
Trots att jag inledde min karriär i yrkeslivet som 14-åring på bilverkstad, och där hade en mentor, så hindrade det inte att jag som 15-åring drog av pinnskruvar och gjorde skruvskallar runda på min moped.
Man var ju "tvungen" att kolla hur det såg ut "innuti".
Plana toppen och fila på kolven m m.
Kompisarna gjorde ju det.
15-åringarna ska inte förhindras meka - men det ska ske på förnuftigt sätt - INTE "skruva sönder" för skruvandets skull.
Lätt för en äldre att säga - men inte så lätt att ta till sig för vetgirig 15-åring.

Så fortsätt meka, men googla på åtdragningsmoment och lämpligaste verktyg.

Det snackades i min kommun om att ett parti skulle verka för att ungdomen skulle få någonstans att ta vägen och meka med sina A-traktorer.
Men nu är ju valet över.
Påminner mig om den lilla flickan som fråga sin storebror: Slutar alla sagor lyckligt?
Nää - men om vi vinner valet så..........

Tycker jag.

Du vet ju säkert om dethär, men jag som 15 åring med am kort kan ju faktiskt stå som ägare på min A-traktor. Även om jag står som ägare blir det mina föräldrar som blir av med kortet då? Är det kanske nåt mer än att jag står som ägare, kanske är nån del där det står vem som är ansvarig eller inte.
Nu kom jag på en liten sak, vad hade hänt om min vårdnadshavare inte hade nåt körkort och jag blir tagen för nåt där mina vårdnadshavare skulle bli av med körkortet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Dina föräldrar är vårdnadshavare för dig till den dag du fyller 18 år. De får straffet för vad du hittar på med traktorn. Finns inget körkort så blir det nog goa böter.

Övrigt: Den som startade tråden hade i ett inlägg lagt ut sitt bes-protokoll så jag kollade upp den A-traktorn nu. Mycket riktigt åkte FSB739 på en flygande besiktning i Augusti och den har numera körförbud... Polisen kan se vad fordonet har för historia och börjar rota därifrån. Låter den för mycket igen så åker du dit. Oavsett hur välsmord käften är på dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
10 oktober 2022 · 3 311 Inlägg

Har aldrig brytt mig om epa traktorer, men senaste 2 åren har jag blivit väldigt negativ mot bilarna. Ser alldeles för ofta epor som kör alldes för snabbt, sitter tre fyra pers på framsätena och blicken på telenoner. Inte alla men väldigt stor del. Regler borde göras om igen. Gärna att det ska bara finnas mopedbilar, med en tillhörande körkort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang