Framhjulen rör sig inte RWD

940FB
24 mars 2022 · 7 Inlägg

Tja, då bilen åkt på körförbud har han stått i kanske 2-3mån utan att röra sig en millimeter och nu när jag skulle bogsera den t en kompis garage så först när jag skulle backa ut ifrån min parkeringen så gick de hackigt från bakdäcken men de va nog för handbromsen legat i för de släppte på en gång, han rullade fint under bogseringen kanske 200meter så börja de vibrera som fan i framvagn o ratten vibrera, vi stanna sen testa kö igen då vart de ba däckspår ifrån bilen och ena framdäcket rörde sig inte varken när jag backa eller körde fram, vi bogsera lite till för att kolla om de skulle släppa men de gjorde de ej så nu står bilen ett område bort och rör sig inte, vill få hem bilen så snabbt som möjligt därifrån innan de blir pbot o annat skit då den står riktigt risigt men inte i vägen för nån dock. Antar att det är frambromsen som kärvar därav kategorin men är inte super kunnig när det gäller att hitta problem. Vad tror ni det kan vara och går det att lösa på plats och vad behövs för verktyg då?  Tacksam för alla svar och hjälp

Kan tillägga att det är en 940 så bakhjulsdriven.

Volvo 944 "B230FB" (1992)
Oreggad Ruter Knekt
24 mars 2022 · 655 Inlägg

Av med däcken och ut med bromsbeläggen bara. Behövs en skruvmejsel, polygrip eller vad som får dem att rucka, enkelt gjort. Sitter nog massa rost inkilat nu.
Allt lär ju tas lös & rengöras så finess är väl mindre viktigt. Tar högst en timme med skruvmejsel & rengöring. Alternativet är att hamra in ett brytjärn mellan skiva & belägg och tvinga tillbaks kolvarna.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
940FB
25 mars 2022 · 7 Inlägg

oreggad_240 skrev:
Av med däcken och ut med bromsbeläggen bara. Behövs en skruvmejsel, polygrip eller vad som får dem att rucka, enkelt gjort. Sitter nog massa rost inkilat nu.
Allt lär ju tas lös & rengöras så finess är väl mindre viktigt. Tar högst en timme med skruvmejsel & rengöring. Alternativet är att hamra in ett brytjärn mellan skiva & belägg och tvinga tillbaks kolvarna.

Okej tack för svar! Kan det vara hjullagret annars om de inte e bromsen tror du?

Volvo 944 "B230FB" (1992)
Oreggad Ruter Knekt
25 mars 2022 · 655 Inlägg

940FB skrev:

oreggad_240 skrev:
Av med däcken och ut med bromsbeläggen bara. Behövs en skruvmejsel, polygrip eller vad som får dem att rucka, enkelt gjort. Sitter nog massa rost inkilat nu.
Allt lär ju tas lös & rengöras så finess är väl mindre viktigt. Tar högst en timme med skruvmejsel & rengöring. Alternativet är att hamra in ett brytjärn mellan skiva & belägg och tvinga tillbaks kolvarna.

Okej tack för svar! Kan det vara hjullagret annars om de inte e bromsen tror du?

Vad tänker du skulle vara med kullager?
Är dem 100% låsta så är det osannolikt något annat än att klossarna nypt fast.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
torsen
25 mars 2022 · 7 240 Inlägg

För många år sedan köpte jag en bil som stått ute flera år.
När jag skulle dra upp den på bilsläpet ville framhjulen inte rotera.
Bilen jag skulle hämta hade nitade stålplåtsfälgar.
Rosten mellan fälgbanan och navdelen hade gjort att innerdelen av navdelen hade "rest sig".
Hjulen gick inte runt styrstagsändarna utan "tog i".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang