Hur hård är besiktningen av en gammal bil?

Gurra97
6 april 2022 · 4 Inlägg

Hej! Snart är det dags för min första besiktning av min gamla Lada 2101 -78. Modellen är ju egentligen från 60-talet så ni förstår ju vilken bromsverkan o dylikt den har. Är lite orolig för hur hårda besiktningsmännen kommer att vara. Vad kan jag förvänta mig? Tar gärna emot lite tips rent allmänt samt om det finns någon bra bilbesiktning i Ängelholmstrakten. Mvh

uhlin
6 april 2022 · 2 834 Inlägg

Det spelar nog ingen roll om bilen är gammal eller ny.

Är bromsarna dåliga så är dom.

Är nog läge att se över bromsarna och annat innan besiktning, eller åk in och besikta först så får du reda på vad som behövs göras.

Gurra97
6 april 2022 · 4 Inlägg

Bromsarna funkar ju som dom ska. Men dom går ju inte att jämföra med en modern bil. Undrar alltså hur bedömningen görs. Bilprovningen kan väl knappast jämföra med en modern bil. Eller har jag fel?

Mossan1
6 april 2022 · 2 841 Inlägg

Är bromsarna i ok skick så går dom igenom.  Själva kraften i bromsarna är fullt tillräcklig även på 50talsbilar utan bromsservo.  Handlar mer om att ta jämnt och inte vara anliggande eller för lång pedalväg.

Tex ABS funktion som nyare har kommer aldrig krävas på bil som aldrig haft det.

Rätt inställd välfungerande förgasare med bra rätt inställt tändsystem klarar också utsläppskraven för äldre bilar.

Däremot har dom ryktesvis blivit petigare med oljeläckage, och äldre bilar var sällan snustorra ens efter få tusen mil.  Hängande droppar alltså.

Senast redigerat av Mossan1 (6 april 2022)

uhlin
6 april 2022 · 2 834 Inlägg

Precis som Mossan1 skriver så är bromsarna som dom ska så är det inga problem.

Brådhis * Voff voff *
6 april 2022 · 10 290 Inlägg

Gurra97 skrev:
Bromsarna funkar ju som dom ska. Men dom går ju inte att jämföra med en modern bil. Undrar alltså hur bedömningen görs. Bilprovningen kan väl knappast jämföra med en modern bil. Eller har jag fel?

På vilket sätt går dom inte jämföra med en modern bil?

Att låsa hjulen vid en tvärnit kunde folk redan på 40-talet... Den stora skillnaden mellan bromsarna på 60-talet och idag är väl funktion och värmetålighet tex, inte förmågan att stanna bilen. Visst krävs det mer pedaltryck för att bromsa en gammal bil jämfört med en helt ny, men bromskraften är inte sämre för det.

Och för allas säkerhet kan vi väl hoppas att bilprovaren vet detta? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
7 april 2022 · 1 597 Inlägg

Hehe, skulle gissa på att besiktningsungen inte har nån som helst koll på dessa fordon, o bara de e´hyfsat jämna o inte anliggande så lär det gå igenom.
Att informera om besiktningsanläggningar som släpper igenom saker som inte ska gå igenom kan inte vara rätt. Men allmänt är väl Carspect kända för att släppa det mesta . Man kan få se ohyggliga syner ibland- 2,a på läckage bromsrör.... - kunden kommer 300m sen finns det inga bromsar kvar på den kretsen. En 75 årig tant blir inte glad för hon slapp Spanskflagg, hon blir livrädd när bromspedalen inte tar. Då får man vara smidig o hämta bilen, köra hem damen o fixa felet o ombesikta på en riktig anläggning.
mvh/husse

panda666
7 april 2022 · 4 250 Inlägg

Lägger också en röst på carspect, använt dom nu i några år och dom är ärliga och rättvisa vad jag tycker. Är det nått som är helt åt pipan som värsta läckaget så går den inte igenom eller tex brusten fjäder eller väldigt ojämnt bromsverkar tex. Men visst hamnar du hos nån som har besiktat i några år och vet om bilar kommer hen inte sitta och peka på småsaker utan kommer att säga till ifall nått är galet. Hamnar du hos någon helt ny som tror att man ska påpeka på precis allt då är det jobbigt, hade en kollega förra året vars volvo inte gick igenom pga hans bromsvätska i behållaren hade lite mörkare färgton.

uhlin
7 april 2022 · 2 834 Inlägg

panda666 skrev:
Lägger också en röst på carspect, använt dom nu i några år och dom är ärliga och rättvisa vad jag tycker. Är det nått som är helt åt pipan som värsta läckaget så går den inte igenom eller tex brusten fjäder eller väldigt ojämnt bromsverkar tex. Men visst hamnar du hos nån som har besiktat i några år och vet om bilar kommer hen inte sitta och peka på småsaker utan kommer att säga till ifall nått är galet. Hamnar du hos någon helt ny som tror att man ska påpeka på precis allt då är det jobbigt, hade en kollega förra året vars volvo inte gick igenom pga hans bromsvätska i behållaren hade lite mörkare färgton.

Har hört precis tvärtom om carspect. (suspekt)

Diskutionerna har ju gått ungefär att ska du sälja en bil besikta hos carspect, ska du köpa en bil så spring lång väg om den är besiktad på det stället.

Håller mig till de kända, typ sbp och besikta och liknande.

panda666
7 april 2022 · 4 250 Inlägg

Vissa bess stationer jobbar tsammans hand i hand med bilhandlare osv och måste besikta flertar av handlarens bilar varje dag samt resten av folket som bokar tid så dom är stressade som fan och säkert låter det mesta gå förbi bara. Brukar gå till en station som är lite längre bort från bilhandlare och dom brukar vara chill, dom tar sin tid och säger alltid till ifall nått är konstigt, tex några veckor sen så besiktade jag min bil och blev varnad att bälteslås bak kärvade, fixade det på en gång och sen fick jag bra att veta bromsslangar fram torrspruckna.

torsen
7 april 2022 · 7 264 Inlägg

Gurra97 skrev:
Hej! Snart är det dags för min första besiktning av min gamla Lada 2101 -78. Modellen är ju egentligen från 60-talet så ni förstår ju vilken bromsverkan o dylikt den har. Är lite orolig för hur hårda besiktningsmännen kommer att vara. Vad kan jag förvänta mig? Tar gärna emot lite tips rent allmänt samt om det finns någon bra bilbesiktning i Ängelholmstrakten. Mvh

Vet inte om det finns någon "BRA" besiktningsanläggning i Ängelholmstrakten.
Däremot VET JAG att det finns en dålig = Suspekt (stavas Carspect!)
Köpte för några år sedan en närmare 3 år gammal LADA NIVA med nästan 3.000 mil på vägmätaren = första besiktningen.
Den var nybesiktad hos Suspect i Ängelholm.
När jag kom hem med bilen konstaterade jag 4 anmärkningar som borde renderat 2:or.
* båda framhjulslagren glappa.
* signalhorn ur funktion.
* vindrutetorkare ur funktion.
Nu kan man väl tycka att jag, efter 9½ års apanage från ASB, borde konstaterat defekterna före köpet.
Ingen skugga må falla på säljaren.
Jag anmälde först 3 gånger till Suspects "HK".
Fick alla 3 gångerna svar på finska, som jag inte behärskar.
Anmälde då till SWEDAC med begäran att Suspekts ackreditering skulle förverkas.
Slutade med att Suspect fick fortsätta sin undermåliga verksamhet med en reprimand.
Jag har ännu inte erhållit någon förklaring eller ursäkt - vare sig på svenska eller finska.

Så, för att kort svara på din fråga: JA, det finns en BRA bilprovningsanläggning i Ängelholm för dem som "vill ha igenom" dåliga/defekta/undermåliga bilar = SUSPEKT(stavas Carspect).

Ska du "ha igenom för att sälja" - välj utan tvekan Suspekt.
Om du ska köpa en bil - välj ALDRIG en som är besiktad hos Suspekt!

Brådhis * Voff voff *
7 april 2022 · 10 290 Inlägg

Har gjort misstaget att besiktiga hos Carspect, aldrig mer. Fick en helt orimlig anmärkning, påtalade detta för honom, han höll med om att den nog var onödig och svaret blev att "det är lugnt, det är ingen ombes på det så du behöver ändå inte göra någonting åt den". Men så sätt inte dit en anmärkning från början då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2022 · 13 750 Inlägg

uhlin skrev:

panda666 skrev:
Lägger också en röst på carspect, använt dom nu i några år och dom är ärliga och rättvisa vad jag tycker. Är det nått som är helt åt pipan som värsta läckaget så går den inte igenom eller tex brusten fjäder eller väldigt ojämnt bromsverkar tex. Men visst hamnar du hos nån som har besiktat i några år och vet om bilar kommer hen inte sitta och peka på småsaker utan kommer att säga till ifall nått är galet. Hamnar du hos någon helt ny som tror att man ska påpeka på precis allt då är det jobbigt, hade en kollega förra året vars volvo inte gick igenom pga hans bromsvätska i behållaren hade lite mörkare färgton.

Har hört precis tvärtom om carspect. (suspekt)

Diskutionerna har ju gått ungefär att ska du sälja en bil besikta hos carspect, ska du köpa en bil så spring lång väg om den är besiktad på det stället.

Håller mig till de kända, typ sbp och besikta och liknande.

mitt tips är att inte lägga minsta vikt i  att bil är besiktad i huvudtaget. för det avgör inget i huvudtaget av hur bilens skick är. 

många verkar ju tro att bilarna är i bra skick bara för att dom är besiktade.   men det är så långt i från sanningen man kan komma.    det säger inget och verkligen inget om hur bilens skick är..   

det finns t.o.m folk som monterar delar på bilarna för att få dom genom bes och sen återmonterar dom gamla delarna och säljer bilen. 

hört massor av histiorier om sånna saker.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
7 april 2022 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:

panda666 skrev:
Lägger också en röst på carspect, använt dom nu i några år och dom är ärliga och rättvisa vad jag tycker. Är det nått som är helt åt pipan som värsta läckaget så går den inte igenom eller tex brusten fjäder eller väldigt ojämnt bromsverkar tex. Men visst hamnar du hos nån som har besiktat i några år och vet om bilar kommer hen inte sitta och peka på småsaker utan kommer att säga till ifall nått är galet. Hamnar du hos någon helt ny som tror att man ska påpeka på precis allt då är det jobbigt, hade en kollega förra året vars volvo inte gick igenom pga hans bromsvätska i behållaren hade lite mörkare färgton.

Har hört precis tvärtom om carspect. (suspekt)

Diskutionerna har ju gått ungefär att ska du sälja en bil besikta hos carspect, ska du köpa en bil så spring lång väg om den är besiktad på det stället.

Håller mig till de kända, typ sbp och besikta och liknande.

mitt tips är att inte lägga minsta vikt i  att bil är besiktad i huvudtaget. för det avgör inget i huvudtaget av hur bilens skick är. 

många verkar ju tro att bilarna är i bra skick bara för att dom är besiktade.   men det är så långt i från sanningen man kan komma.    det säger inget och verkligen inget om hur bilens skick är..   

det finns t.o.m folk som monterar delar på bilarna för att få dom genom bes och sen återmonterar dom gamla delarna och säljer bilen. 

hört massor av histiorier om sånna saker.

Då skulle inte besiktning behövas alls då?

Folk kunde åka med bilar som inte har bromsar, rostiga bromsrör, styrleder och spindelleder som riskerar att separera. 

Nja, jag anser att besiktningen gör så att skrothögarna inte är på vägen. Förutom carspect då.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2022 · 13 750 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

uhlin skrev:

Har hört precis tvärtom om carspect. (suspekt)

Diskutionerna har ju gått ungefär att ska du sälja en bil besikta hos carspect, ska du köpa en bil så spring lång väg om den är besiktad på det stället.

Håller mig till de kända, typ sbp och besikta och liknande.

mitt tips är att inte lägga minsta vikt i  att bil är besiktad i huvudtaget. för det avgör inget i huvudtaget av hur bilens skick är. 

många verkar ju tro att bilarna är i bra skick bara för att dom är besiktade.   men det är så långt i från sanningen man kan komma.    det säger inget och verkligen inget om hur bilens skick är..   

det finns t.o.m folk som monterar delar på bilarna för att få dom genom bes och sen återmonterar dom gamla delarna och säljer bilen. 

hört massor av histiorier om sånna saker.

Då skulle inte besiktning behövas alls då?

Folk kunde åka med bilar som inte har bromsar, rostiga bromsrör, styrleder och spindelleder som riskerar att separera. 

Nja, jag anser att besiktningen gör så att skrothögarna inte är på vägen. Förutom carspect då.

ähh man kan aldrig lita på att en bil är i gott skick för att den går igenom besiktningen.  den kanske är i skick nog för att rulla på våra vägar.  men det kan fortfarande vara en skrothög. liksom en bil med körförbud och spanskflagg i rutan är en pärla att köpa bil och avgöra om bilen är en bra bil på besiktningarna är totalt odugligt sätt att köpa bil.  absolut det sämsta man kan göra..      för mig är inte rostiga bromsrör en avgörande faktor om en bil är bra eller dålig.     men jag kan nog avögra redan efter ett par hundra meters körnig om en bil är i skapligt skick eller ej. utan att igentligen titta på något.   men det har ju inget med om den är godkänd på bes eller ej.    att lita på en 15min kontroll är korkat.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
7 april 2022 · 7 264 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:

panda666 skrev:
Lägger också en röst på carspect, använt dom nu i några år och dom är ärliga och rättvisa vad jag tycker. Är det nått som är helt åt pipan som värsta läckaget så går den inte igenom eller tex brusten fjäder eller väldigt ojämnt bromsverkar tex. Men visst hamnar du hos nån som har besiktat i några år och vet om bilar kommer hen inte sitta och peka på småsaker utan kommer att säga till ifall nått är galet. Hamnar du hos någon helt ny som tror att man ska påpeka på precis allt då är det jobbigt, hade en kollega förra året vars volvo inte gick igenom pga hans bromsvätska i behållaren hade lite mörkare färgton.

Har hört precis tvärtom om carspect. (suspekt)

Diskutionerna har ju gått ungefär att ska du sälja en bil besikta hos carspect, ska du köpa en bil så spring lång väg om den är besiktad på det stället.

Håller mig till de kända, typ sbp och besikta och liknande.

mitt tips är att inte lägga minsta vikt i  att bil är besiktad i huvudtaget. för det avgör inget i huvudtaget av hur bilens skick är. 

många verkar ju tro att bilarna är i bra skick bara för att dom är besiktade.   men det är så långt i från sanningen man kan komma.    det säger inget och verkligen inget om hur bilens skick är..   

det finns t.o.m folk som monterar delar på bilarna för att få dom genom bes och sen återmonterar dom gamla delarna och säljer bilen. 

hört massor av histiorier om sånna saker.

Har jag också hört, och vet i några fall.
Låna besiktningsdäck är väl rätt harmlöst jämfört med att låna bromsrör.
Bland vissa HD-åkare är det kutym att låna ljuddämpare inför besiktningen.

Besiktningsprotokollet visar statusen exakt vid besiktningstillfället - inte efteråt!

torsen
7 april 2022 · 7 264 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

uhlin skrev:
Har hört precis tvärtom om carspect. (suspekt)

Diskutionerna har ju gått ungefär att ska du sälja en bil besikta hos carspect, ska du köpa en bil så spring lång väg om den är besiktad på det stället.

Håller mig till de kända, typ sbp och besikta och liknande.

mitt tips är att inte lägga minsta vikt i  att bil är besiktad i huvudtaget. för det avgör inget i huvudtaget av hur bilens skick är. 

många verkar ju tro att bilarna är i bra skick bara för att dom är besiktade.   men det är så långt i från sanningen man kan komma.    det säger inget och verkligen inget om hur bilens skick är..   

det finns t.o.m folk som monterar delar på bilarna för att få dom genom bes och sen återmonterar dom gamla delarna och säljer bilen. 

hört massor av histiorier om sånna saker.

Då skulle inte besiktning behövas alls då?

Folk kunde åka med bilar som inte har bromsar, rostiga bromsrör, styrleder och spindelleder som riskerar att separera. 

Nja, jag anser att besiktningen gör så att skrothögarna inte är på vägen. Förutom carspect då.

Så är det.
De värsta skrotbilarna rensas bort - men inte alla.
Besiktningen behövs utan minsta tvekan!

Brådhis * Voff voff *
7 april 2022 · 10 290 Inlägg

Det finns betydligt fler, extremt okunniga, bilägare än dom som byter till besiktningslyktor, besiktningsrutor eller besikningsljuddämpare... Så bilprovningen är extremt bra att den finns, även om dom såklart ibland missar vissa saker. Hade dom inte funnits hade den absoluta majoriteten av dom som får en tvåa helt enkelt bara kört vidare, och det är inte en trafikmiljö jag skulle vilja vistas i...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2022 · 13 750 Inlägg

Brådhis skrev:
Det finns betydligt fler, extremt okunniga, bilägare än dom som byter till besiktningslyktor, besiktningsrutor eller besikningsljuddämpare... Så bilprovningen är extremt bra att den finns, även om dom såklart ibland missar vissa saker. Hade dom inte funnits hade den absoluta majoriteten av dom som får en tvåa helt enkelt bara kört vidare, och det är inte en trafikmiljö jag skulle vilja vistas i...

den delen är ju rätt harmlöst mot dom som tex byter spindelelder styrleder osv..  det är så illa att många repar sönder grejerna när dom gör efterkontroll för att dom itne ska kunna lämna tillbaka delarna. för det är så pass vanligt..    och där snackar vi trafikfarliga grejer smile

sen är det ju skillnad på fel på bes och fel på bilar rent allnänt och det är den delen man måste förstå.   vet så många som köper en bil motor rasar och det första dom säger är att dom köpte bilen nybesiktad och att dom då på något sätt gjorde att bilen inte borde rasa.. smile    hört många sånna histiorier..   och även kört nybes bilar som varit skräp.  inget man vill sitta i.   men även kört obes bilar som är i perfekt skick smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
7 april 2022 · 9 296 Inlägg

Tipset om man har en äldre bil (jag har en viss erfarenhet) är att se till att den är hel och ren. Ju bättre skick den är i, desto bättre behandlad blir den av besiktningen. Om den är skitig, ful pga brist på kärlek så kommer många besiktningsmän leta fel - eftersom de finns. Är bilen fin och det även framgår att det är en rullande renovering på gång så får man tvärtom ofta mycket bra info som kanske inte hamnar i protokollet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang