Passat 03, V5 Motor// Går ojämnt, slö/ skakar. kom från ingenstans *LÖST*

Daspassatz
9 april 2022 · 33 Inlägg

Hej! Bilen är en Passat V5 175hk, startade bilen och lät som den inte tände på en cylinder, skakade på tomgång och gick ner till ca 600varv fast den brukar ligga på 800 varv i tomgång. Körde knappt 100m sen tände sig motorlampan, ibland blinkar den, ibland lyser den, ibland är den släckt men motorn går bara ojämnt. Testade byta alla tändstift men det hjälpte inte. Har ej hunnit kolla felkoder än för har ingen egen läsare.
Enligt instruktionsböckerna betyder den gula motorlampan att de är avgasvarning.

Tacksam för snabb hjälp då de är min enda bil!
Mvh

Senast redigerat av Daspassatz (18 april 2022)

jaka54
9 april 2022 · 5 729 Inlägg

Hej!
Antagligen en tändspole!
Gå på "RainmanRay´s repairs" site på Youtube.. Han är bilmekaniker från Florida, USA,  som varje dag lägger ut en video när han meckar med bilar. Det finns flera videor där han byter tändspolar på bilar med samma fel som du beskriver.
https://www.youtube.com/c/rainmanraysrepairs

Daspassatz
9 april 2022 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen en tändspole!
Gå på "RainmanRay´s repairs" site på Youtube.. Han är bilmekaniker från Florida, USA,  som varje dag lägger ut en video när han meckar med bilar. Det finns flera videor där han byter tändspolar på bilar med samma fel som du beskriver.
https://www.youtube.com/c/rainmanraysrepairs

Tack för tipsen! Ja jag ska kolla om jag kan lista ut vilken tändspole som kan fela. borde vara det som du säger smile

granadadr
9 april 2022 · 7 288 Inlägg

Daspassatz skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen en tändspole!
Gå på "RainmanRay´s repairs" site på Youtube.. Han är bilmekaniker från Florida, USA,  som varje dag lägger ut en video när han meckar med bilar. Det finns flera videor där han byter tändspolar på bilar med samma fel som du beskriver.
https://www.youtube.com/c/rainmanraysrepairs

Tack för tipsen! Ja jag ska kolla om jag kan lista ut vilken tändspole som kan fela. borde vara det som du säger smile

lossa en kontakt i taget så märker du vilken som INTE ger sämre gång,, den är det wink ,, för att vara 100 säker bukar man flytta den dåliga,, för att se om felet följer med spolen smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Daspassatz
10 april 2022 · 33 Inlägg

Lossat kontakterna en i taget:
1:an gör nästan ingen skillnad
2:an motorn startar ej
3:an går upp till ca 840 varv
4:an går dåligt startar knappt
5:an startar inte

Har fortfarande inte läst ut felkoder men Tändspolar är inget man behöver koda in på nåt sätt med dator?
Har bara bytt spridare innan. .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2022 · 17 475 Inlägg

Ojdå. Skulle det bara vara en tändspole så blir det att den går sämre på alla cylindrar utom en när du kopplar ur den. Tyvärr är nog felsökning med avläsning nästa steg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Daspassatz
10 april 2022 · 33 Inlägg

Nu har jag fått ännu större problem, kopplade in min OBD-dosa som går till mobilen, startade motorn med den i och då vägrar den.. tar ut dosan och den vägrar fortfarande starta, varje gång.
Jag tänkte att den säkert blivit sur nu när jag startat så många gånger så bytte tillbaka till de gamla tändstiften som iallafall va torra och då märkte jag att en tändspole gått av på mitten (femte). så jag vet inte den kanske inte tänder på 2 cylindrar nu då.
Mardrömmen är att eftersom jag starta me dosan inkopplad kanske någon styrbox tagit skada, vad tror ni? ...

Utmarks-Loke
10 april 2022 · 5 836 Inlägg

Tror inte dosan spelar någon roll men en tändspole som gå av på mitten är inget bra alls

Daspassatz
10 april 2022 · 33 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tror inte dosan spelar någon roll men en tändspole som gå av på mitten är inget bra alls

nah, de är nog fel på både tändspole 1 och 5, ska testa byta plats på 5an och bågon annan bara för o se om den startar över huvud taget

jaka54
10 april 2022 · 5 729 Inlägg

Hej!
Du ska köra motorn och sedan ta bort en tändspole  i taget tills du märker vilken cylinder som fallerar (där motorvarvet ändras). Du ska alltså inte ta bort en tändspole och sedan starta motorn och sedan stänga av motorn ...starta motorn igen och ta bort en tändspole. Nej! - Motorn ska vara igång hela tiden under tiden du rycker tändspolar!!!

granadadr
11 april 2022 · 7 288 Inlägg

om 2 spolar gått av, hade jag bytt alla,, lär ju ej dröja länge innan dem andra ger upp då sad

Daspassatz
14 april 2022 · 33 Inlägg

Hej alla! Det var tändspole 1 och 5 som felade! bytta till nya men bilen va svår att starta sen, så fick hjälp av en kompis som bogserade bilen,, la i 2:an o sen gick den igång. går jämnt o fint!
Hoppas den rullar många mer mil! wink

granadadr
14 april 2022 · 7 288 Inlägg

Daspassatz skrev:
Hej alla! Det var tändspole 1 och 5 som felade! bytta till nya men bilen va svår att starta sen, så fick hjälp av en kompis som bogserade bilen,, la i 2:an o sen gick den igång. går jämnt o fint!
Hoppas den rullar många mer mil! wink

var säkert surare än citron wink

Daspassatz
14 april 2022 · 33 Inlägg

granadadr skrev:

Daspassatz skrev:
Hej alla! Det var tändspole 1 och 5 som felade! bytta till nya men bilen va svår att starta sen, så fick hjälp av en kompis som bogserade bilen,, la i 2:an o sen gick den igång. går jämnt o fint!
Hoppas den rullar många mer mil! wink

var säkert surare än citron wink

Haha, ja. tragiskt nog så sur att verkstan jag lämnade den till inte fick den till å starta så de ville fortsätta med "felsökning" isåfall. Jag skojar inte.. X)

Jdmboy96
15 april 2022 · 241 Inlägg

Det va inte biltemas tändstift du bytte till va?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Daspassatz
15 april 2022 · 33 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Det va inte biltemas tändstift du bytte till va?

Jo :U

Jdmboy96
18 april 2022 · 241 Inlägg

Daspassatz skrev:

Jdmboy96 skrev:
Det va inte biltemas tändstift du bytte till va?

Jo :U

Kasta dom åt helvete dom suger riktigt byt till bra tändstift ngk boch, vet inte vad som gör det men bilar går mycket sämre med biltemas skitstift!

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Mossan1
18 april 2022 · 2 819 Inlägg

Låt oss hålla oss till fakta.
Biltema saluför BRISK tändstift, vilket det inte är några fel på Ö.H.T.
Men, det väldigt många billighetssajter och säljare däremot har problem med ibland, är rekomendationen för rätt stift till rätt motor. 
Där kan det bli fel.
Men så fel att motorn går rent skräp som verkar vara fallet här? = Skitsnack!

Sämre kallstarter, effekt, förbrukning och ev problem på sikt, osv = ja.
Så det ska vara rätt. Men även om motorn nu uppenbart är sur, skulle den rensa sig väldigt fort om den väl startade, även med "fel stift".

Hur är motoroljan? Full av bensin?

Har du lossat batteriet,och därefter bara kört i sekunder/enstaka minut och upprepade omstarter?
Om du fått helt vrickade adaptioner...
I så fall strömlös igen och varmkörning.

Senast redigerat av Mossan1 (18 april 2022)

Daspassatz
18 april 2022 · 33 Inlägg

Ne ja har inte märkt av några problem men kör just nu bara med 1 tändstift från biltema, vad som kan ha bidragit till att bilen inte startade kan vara att batteriet va ganska trött när jag hämtade den från verkstan. diverse varningar kom upp på displayen också pga detta. Men nu går bilen helt som vanligt. startar på första försöket precis som innan. En sista fråga bara hur stänger man ner den här tråden? man ska väl markera att felet är löst men hittar ingen flik för det?
Tack alla som bidragit med tips!

Mossan1
18 april 2022 · 2 819 Inlägg

Jaha, va bra.  Fick intrycket att den ännu gick jätteilla.

99% av alla trådar bara slutar med att man slutar skriva i dom.

Ska du göra helt rätt, så redigerar du första inlägget i rubriken och lägger till *löst*.

Då förutsatt att lösningen framgår i tråden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang