Volvo V70N -01 B5244T3 VVT

Ekvall99
20 april 2022 · 8 Inlägg

Tjena har problem med min brors v70N från 01 som är ecu strypt med B5244T3
Han hade kört i ca 2-3 mil med den och när han svängde ut ur en rondell så dog bilen bara, åkte dit för att hjälpa han och när jag vred på starten så lät den komplös, bogserade den då till mitt garage och började felsöka dagen efter, inga hål i motorn, gnista finns samt bensin finns.
Nollade motorn och drevet på veven står på 0, drevet på insugs sidan står på 0 men drevet på avgassidan med vvt stog nästan 1/4 varv fel.

Tog då loss kåporna på baksidan kammarna och insugskammen står med sina spår rätt antar jag då dem låg med delningen
Avgassidan dock låg med båda snitten i delningen men det sista snittet låg upp mot tändspolarna, vad jag läst mig till ska de stå neråt men får inget svar på de någonstans

Har även läst att största sannolikhet är motorn skrot men vill ändå prova att få igång innan jag köper ny motor eller bil.

Men läste också något om att ventiler eller vad de var tappar trycket om oljetryck är lågt vilket motorn varnat för ibland, så nu till min fråga

Ska det extra snittet på avgas stå upp eller ner?
Borde jag höra något om ventiler slagit i?
Måste drevet på avgas stå rätt om kammen står rätt?

Tackar för hjälp på förhand och hoppas jag la tråden rätt och att min beskrivning hjälper er att förstå 😅
Mvh Ekvall som alltid hållt sig ifrån V70N 😅

Mossan1
21 april 2022 · 2 752 Inlägg

Spåren på kammarna där blockeringsverktyget ska monteras skall vara vågräta, men den ena uppochned.  Dvs spåren är inte i kammarnas centrum.
Vill minnas att avgas är lägre än insug, men jag KAN HA FEL!
Går säkert att Bild-Googla om inte annat.

Man kan inte lita fullt på kamaxlarnas markering på Volvo 5or, eftersom dom sitter på delen av kamdrevet som kan lossas och vridas utan att kammen följer med.  Avlånga hål.
Både drevet med och utan VVT.

Så vart markeringarna pekar kvittar, så länge kammen är rätt. Men det förvillar många.

VVT skall normalt vara i botten i rotationsriktningen grundinställt. Dvs den justerar FRAMÅT och TIDIGARELÄGGER, i dom fall jag varit med.
Men, VVT förfarandet kan faktiskt skilja mellan motormodeller även inom Volvo så ta reda på exakt hur det är för just den motorn.

Volvos sugmotorer av dom årgångarna har VVT på insugskammen och turbo's har på avgas eller BÅDA kammarna, beroende på år, bla.
Jag kan därför inte alla förfaranden utantill, och sysslar heller inte bara med Volvo.

Edit:
Jag är tämligen säker på att hydrualiska lyftare försvann redan med senare V70 1.  Tror ingen V70N har det.
VVT kan däremot låta illa, men då är det paj.

Volvos Vit-block är av interferencemodell, så ventiler och kolv möts i dödskyss.

Senast redigerat av Mossan1 (21 april 2022)

Ekvall99
21 april 2022 · 8 Inlägg

Får kika allt detta då, tack för svar så ska jag försöka och hoppas på att motorn inte är körd 😅
Detta är en turbo från 01 men mycket möjligt, jag stannade vid 940 och d52 😅

Ekvall99
21 april 2022 · 8 Inlägg

Uppdatering, kammen stog 1/2 varv fel, ställde detta till rätta och extra spåret i kammen ska stå neråt.
Fick mala på starten med fullgas och bilen hoppa igång, nu går den igen mvh Ekvall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang