Självplock bilskrot skåne

Smurfen40
30 april 2022 · 689 Inlägg

Hej.
Någon som har tips på bilskrotar som har självplock i Skåne nu??
Jag vet billebergabildemontering.se
Och delplocken i Helsingborg
Returbilen i Kristianstad.
Finns där fler??
Ingen av dessa har en accord inne av årsmodell 2003-2008

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
JN1975
30 april 2022 · 234 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Hej.
Någon som har tips på bilskrotar som har självplock i Skåne nu??
Jag vet billebergabildemontering.se
Och delplocken i Helsingborg
Returbilen i Kristianstad.
Finns där fler??
Ingen av dessa har en accord inne av årsmodell 2003-2008

Både Magnus Bilskrot och den andra i Trelleborg har så man kan gå ut på gården och skruva av själv. Även Svedala bilskrot här nere i söder. Returbilen Malmö är väl tyvärr stäng tillfälligt?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Smurfen40
30 april 2022 · 689 Inlägg

JN1975 skrev:

Smurfen40 skrev:
Hej.
Någon som har tips på bilskrotar som har självplock i Skåne nu??
Jag vet billebergabildemontering.se
Och delplocken i Helsingborg
Returbilen i Kristianstad.
Finns där fler??
Ingen av dessa har en accord inne av årsmodell 2003-2008

Både Magnus Bilskrot och den andra i Trelleborg har så man kan gå ut på gården och skruva av själv. Även Svedala bilskrot här nere i söder. Returbilen Malmö är väl tyvärr stäng tillfälligt?

Ja returbilen i Malmö är stängd.
Även TJ i Trelleborg slog igen för nån månad sedan.
Men Svedala har jag inte varit i.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Robban_F Avstängd
30 april 2022 · 301 Inlägg

Intressant. Har inte hört talas om självplock förutom för saker som växer.
Hur blir man debiterad?

Mack Forum- och sitemoderator
30 april 2022 · 26 149 Inlägg

Robban_F skrev:
Intressant. Har inte hört talas om självplock förutom för saker som växer.
Hur blir man debiterad?

Det normala förfarandet är väl att man går in, plockar lös det man vill ha och betalar i kassan för det man har med sig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Robban_F Avstängd
30 april 2022 · 301 Inlägg

Mack skrev:

Robban_F skrev:
Intressant. Har inte hört talas om självplock förutom för saker som växer.
Hur blir man debiterad?

Det normala förfarandet är väl att man går in, plockar lös det man vill ha och betalar i kassan för det man har med sig?

Det förstår jag men hur värderas till exempel en startmotor eller en framflygel?

Utmarks-Loke
30 april 2022 · 5 840 Inlägg

Robban_F skrev:

Mack skrev:

Robban_F skrev:
Intressant. Har inte hört talas om självplock förutom för saker som växer.
Hur blir man debiterad?

Det normala förfarandet är väl att man går in, plockar lös det man vill ha och betalar i kassan för det man har med sig?

Det förstår jag men hur värderas till exempel en startmotor eller en framflygel?

Killen i kassan kanske har en lista, eller så säger han ett pris han tycker är lagom. Det är väl klokt att fråga före, så man inte skruvar lös något man sedan inte vill köpa för att det är för dyrt. Så har det funkat på andra självplockskrotar jag varit på, dock långt ifrån Skåne

torsen
1 maj 2022 · 7 238 Inlägg

"MIN" bilskrot fick tyvärr nya ägare(=MENA).
Förut hade den - skroten - olika pris på: (t ex startmotor)
1. demonterad med 7 dagars returrätt.(1.500:-)
2. självdemonterad med 7 dagars returrätt. (750:-)
3. självdemonterad utan returrätt. (250:)

Jag köpte alltid det senare/tredje alternativet.

Att gå på en självplockskrot en sommardag utan regn är en Lisa för själen.
Tänk så mycket man kommer på kan vara "bra att ha".
Allt som ryms i fickorna är gratis - eller hur hahaha.

B t w så så fick man alltid bättre pris av kvinnan vid kassan om man hade med lite hundgodis till hennes hund och kelade lite med den - innan man frågade om priset.

spillolja
1 maj 2022 · 4 025 Inlägg

En bilskrot är en Guldgruva om man vill skattefuska, hade en i mina hemmatrakter som konkade för ett antal år sedan, skattemyndigheterna hävdade att denna firma hade tagit bort katalysatorerna på bilarna utan att redovisa dess intäkter men innehavaren menade att han inte brydde sig om dessa, min gissning är att dessa fordon gick vidare för export när evt. skrotpremie var inkasserad  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
1 maj 2022 · 5 840 Inlägg

torsen skrev:
Allt som ryms i fickorna är gratis - eller hur hahaha.

Grejer som var små, dyra och eftertraktade brukade skrotens personal plocka bort innan bilarna blev tillgängliga för den mindre nogräknade pöbeln.

JN1975
1 maj 2022 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Robban_F skrev:

Mack skrev:

Det normala förfarandet är väl att man går in, plockar lös det man vill ha och betalar i kassan för det man har med sig?

Det förstår jag men hur värderas till exempel en startmotor eller en framflygel?

Killen i kassan kanske har en lista, eller så säger han ett pris han tycker är lagom. Det är väl klokt att fråga före, så man inte skruvar lös något man sedan inte vill köpa för att det är för dyrt. Så har det funkat på andra självplockskrotar jag varit på, dock långt ifrån Skåne

Returbilen har lite speciellt med en fast prislista. Kvittar om tex backspegeln var från en 1977 Datsun eller en 2020 Mercedes, den kostar vad prislistan säger: https://www.returbilen.se/dokument/RBpr … 7v3(1).pdf

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Utmarks-Loke
1 maj 2022 · 5 840 Inlägg

JN1975 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Robban_F skrev:

Det förstår jag men hur värderas till exempel en startmotor eller en framflygel?

Killen i kassan kanske har en lista, eller så säger han ett pris han tycker är lagom. Det är väl klokt att fråga före, så man inte skruvar lös något man sedan inte vill köpa för att det är för dyrt. Så har det funkat på andra självplockskrotar jag varit på, dock långt ifrån Skåne

Returbilen har lite speciellt med en fast prislista. Kvittar om tex backspegeln var från en 1977 Datsun eller en 2020 Mercedes, den kostar vad prislistan säger: https://www.returbilen.se/dokument/RBpr … 7v3(1).pdf

Ja, och det finns tydligen folk som skyndar sig att plocka de värdefulla delarna så fort bilarna kommer in, så jag vet inte hur bra systemet är

torsen
1 maj 2022 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

JN1975 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Killen i kassan kanske har en lista, eller så säger han ett pris han tycker är lagom. Det är väl klokt att fråga före, så man inte skruvar lös något man sedan inte vill köpa för att det är för dyrt. Så har det funkat på andra självplockskrotar jag varit på, dock långt ifrån Skåne

Returbilen har lite speciellt med en fast prislista. Kvittar om tex backspegeln var från en 1977 Datsun eller en 2020 Mercedes, den kostar vad prislistan säger: https://www.returbilen.se/dokument/RBpr … 7v3(1).pdf

Ja, och det finns tydligen folk som skyndar sig att plocka de värdefulla delarna så fort bilarna kommer in, så jag vet inte hur bra systemet är

Grädden på moset är när det kommer in en ambulans.
De brukar innehålla en massa fina bilelektriska prylar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang