vågar ja chippa en som gått 18000 mil

Greatsnyggo saabtok
4 februari 2007 · 1 306 Inlägg

Hmm funderar   sugen som fan på chippa min bil men orolig  för ras ...inte hafft  bilen mer än 3 mån och ja vet ej om turbo eller sånt  är  bytt  den har ju gått 18000 mil och chippa  innebär ju störe påfrästningar på allt ......

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Groggmugg Beredare
4 februari 2007 · 561 Inlägg

Jag misstänker att du menar SAABen som du ska chippa... Visste, de e ju kända för sina dåliga motorer och växellådor..

Min fråga är:

Har du garanti kvar på bilen??
Har du råd att fixa den ifall den rasar??

Anser att du INTE ska trimma om du har garanti kvar eller om du inte har råd att fixa den om haveri inträffar....

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
mannen666666 preem pump
4 februari 2007 · 836 Inlägg

Groggmugg skrev:
Jag misstänker att du menar SAABen som du ska chippa... Visste, de e ju kända för sina dåliga motorer och växellådor..

Min fråga är:

Har du garanti kvar på bilen??
Har du råd att fixa den ifall den rasar??

Anser att du INTE ska trimma om du har garanti kvar eller om du inte har råd att fixa den om haveri inträffar....

när i helvete blev saab kända för sina dåliga motorer????
visst växellådan är ju inte den bästa men motorerna....
ta reda på fakta innan du slänger ur dig nåt i fortsättningen...

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
KarlNilsson Örebroare i exil
4 februari 2007 · 970 Inlägg

9-5ornas växellådor är det inga problem med...

Motorgaranti har du förutsatt att serviceboken är följd minutiöst.

Man vet aldrig om det håller förns man har provat smile Min hade gått ~17500 när den trimmades och jag har ännu inte haft några missöden utöver att det börjar bli dags att byta koppling. Men det kan man väl knappast se om ett missöde. Vilket trimsteg är det du funderar på?

Edit: Varför inte slå en pling till närmaste Saab märkesverkstad och höra med dom om de kan kolla vad som är gjort med bilen och om ev några garantiåtgärder rörande motor/drivlina är gjorda. Så gjorde jag med min och fick fram precis allt, t.om när nån mutter till dörren hade bytts.

Senast redigerat av _Kekke_ (4 februari 2007)

Hej FRA!
Groggmugg Beredare
4 februari 2007 · 561 Inlägg

mannen666666 skrev:

Groggmugg skrev:
Jag misstänker att du menar SAABen som du ska chippa... Visste, de e ju kända för sina dåliga motorer och växellådor..

Min fråga är:

Har du garanti kvar på bilen??
Har du råd att fixa den ifall den rasar??

Anser att du INTE ska trimma om du har garanti kvar eller om du inte har råd att fixa den om haveri inträffar....

när i helvete blev saab kända för sina dåliga motorer????
visst växellådan är ju inte den bästa men motorerna....
ta reda på fakta innan du slänger ur dig nåt i fortsättningen...

Men plutten då! Godmorgon på dej me!! =0)

Alla känner väl till SaaBs oljeslaggproblem.. Ingen som missat de! =0P

Har man garanti o bilen inte är fixad på garanti för oljeslagg så tycke jag inte att man ska trimma. Garantin gäller ju ej om man trimmat. Då blir det väldigt dyrt om man inte har pengar att fixa det själv..

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
mannen666666 preem pump
4 februari 2007 · 836 Inlägg

Groggmugg skrev:

mannen666666 skrev:

Groggmugg skrev:
Jag misstänker att du menar SAABen som du ska chippa... Visste, de e ju kända för sina dåliga motorer och växellådor..

Min fråga är:

Har du garanti kvar på bilen??
Har du råd att fixa den ifall den rasar??

Anser att du INTE ska trimma om du har garanti kvar eller om du inte har råd att fixa den om haveri inträffar....

när i helvete blev saab kända för sina dåliga motorer????
visst växellådan är ju inte den bästa men motorerna....
ta reda på fakta innan du slänger ur dig nåt i fortsättningen...

Men plutten då! Godmorgon på dej me!! =0)

Alla känner väl till SaaBs oljeslaggproblem.. Ingen som missat de! =0P

Har man garanti o bilen inte är fixad på garanti för oljeslagg så tycke jag inte att man ska trimma. Garantin gäller ju ej om man trimmat. Då blir det väldigt dyrt om man inte har pengar att fixa det själv..

förvisso där har du en poäng, tänkte inte på d
gomorron själv.
plutten???

Senast redigerat av mannen666666 (4 februari 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Groggmugg Beredare
4 februari 2007 · 561 Inlägg

Kan tilllägga me att jag själv trimmade min S4 ytterligare från 230hk org. till 350hk nu i somras... Den har snart gått 32 på mätaren... Jag tvekade inte för jag vet att Audi S4 är en grymt tålig bil o att jag har råd att fixa den ifall den havererar..

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Kristian_L
4 februari 2007 · 1 893 Inlägg

_Kekke_ skrev:
9-5ornas växellådor är det inga problem med...

Motorgaranti har du förutsatt att serviceboken är följd minutiöst.

Man

Motor garanti på en 18000 milare..?
Vanligt vis gäller nybils garantier till 3 år och 10'000mil. Efter 10'000 mil täcker varken garanti eller försäkringsbolag motor haveri.
Eller har jag missat nått? smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
born_rebell Team740
4 februari 2007 · 211 Inlägg

det är inte frågan om miltalen sa en där jag tänkte köpa mitt chip. men jag vet inte.

Burn Rubber Not Your Soul
Landa_Racing
4 februari 2007 · 104 Inlägg

hehe själv chipa jag min bil till 240hk å den har gått 34k mil haha.. å den går som ett skott..
men de t eju volvo;)

MVH

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
VictorW Medlem 34530
4 februari 2007 · 908 Inlägg

Kristian_V skrev:

_Kekke_ skrev:
9-5ornas växellådor är det inga problem med...

Motorgaranti har du förutsatt att serviceboken är följd minutiöst.

Man

Motor garanti på en 18000 milare..?
Vanligt vis gäller nybils garantier till 3 år och 10'000mil. Efter 10'000 mil täcker varken garanti eller försäkringsbolag motor haveri.
Eller har jag missat nått? smile

Lessen att behöva vara en besserwisser wink men det har du. SAAB har nämligen förlängt motorgarantin till sammanlagt 8år för vissa modellår av 9-5 pga problem med vevhusventilationen, som kan skapa oilsludge problem. Under förutsättning att servicarna är gjorde enligt SAAB:s riktlinjer.

Men för att svara trådskaparen. Finns det inga papper på att bilen har haft problem med detta, så skulle jag tveklöst trimma den. MEN man bör vara väl medveten om att det kan ju skapa problem. Så en väl tilltagen buffert för oförutseddautgifter skadar ju inte smile

Victor

Senast redigerat av VictorW (4 februari 2007)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Greatsnyggo saabtok
4 februari 2007 · 1 306 Inlägg

Ska ta och ringa saab så får de kolla upp va som är gjort på bilen om de är  nåt som är bytt under garanti tiden och allt de  ja de är  8 års garanti om allt är  följt, men va ja ser så fattas de en stämpel i boken och hitter ej papper på den service ,Men ja ska kolla upp de..


Men sen så tror ja att den kan vara chippad av saab eller nåt  för ja har  provat en  2,3 som de är 185 hk i och nyare än min, och ja tyckte  fan de inte var  nån skillnad mot min 150 hk , men saab läre ju kunna svara på va som är  gjort på min bil för de har väl allt i data systemet eller?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Hamilton
4 februari 2007 · 8 873 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
Ska ta och ringa saab så får de kolla upp va som är gjort på bilen om de är  nåt som är bytt under garanti tiden och allt de  ja de är  8 års garanti om allt är  följt, men va ja ser så fattas de en stämpel i boken och hitter ej papper på den service ,Men ja ska kolla upp de..


Men sen så tror ja att den kan vara chippad av saab eller nåt  för ja har  provat en  2,3 som de är 185 hk i och nyare än min, och ja tyckte  fan de inte var  nån skillnad mot min 150 hk , men saab läre ju kunna svara på va som är  gjort på min bil för de har väl allt i data systemet eller?

Saknas en stämpel i boken så gäller inte den förlängda motorgarantin.

Fotograf på tierpidag.se
Greatsnyggo saabtok
4 februari 2007 · 1 306 Inlägg

Hamilton skrev:

Greatsnyggo skrev:
Ska ta och ringa saab så får de kolla upp va som är gjort på bilen om de är  nåt som är bytt under garanti tiden och allt de  ja de är  8 års garanti om allt är  följt, men va ja ser så fattas de en stämpel i boken och hitter ej papper på den service ,Men ja ska kolla upp de..


Men sen så tror ja att den kan vara chippad av saab eller nåt  för ja har  provat en  2,3 som de är 185 hk i och nyare än min, och ja tyckte  fan de inte var  nån skillnad mot min 150 hk , men saab läre ju kunna svara på va som är  gjort på min bil för de har väl allt i data systemet eller?

Saknas en stämpel i boken så gäller inte den förlängda motorgarantin.

nää menar du de viste ja inte ;-)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Albertoo
4 februari 2007 · 538 Inlägg

gäller inte den den förlängda motorgarantin fram till 15 000 mil på 9-5? har för mig jag läst det någonstans!

FugitivE BMW Power
4 februari 2007 · 2 362 Inlägg

mannen666666 skrev:

Groggmugg skrev:
Jag misstänker att du menar SAABen som du ska chippa... Visste, de e ju kända för sina dåliga motorer och växellådor..

Min fråga är:

Har du garanti kvar på bilen??
Har du råd att fixa den ifall den rasar??

Anser att du INTE ska trimma om du har garanti kvar eller om du inte har råd att fixa den om haveri inträffar....

när i helvete blev saab kända för sina dåliga motorer????
visst växellådan är ju inte den bästa men motorerna....
ta reda på fakta innan du slänger ur dig nåt i fortsättningen...

Vart du känslig där på något sätt?


Menar, kan ta min broders 850 T som han chippade.. hade gått runt 23-24.
Han körde väl den kanske 2 eller 3 månader efter han hade chippat den, sedan fick han motorras och turboras, samtidigt..

Så mja, kanske ska renovera motorn och kolla till turbon (om man nu har nåt sådant tongue ) när du ändå ska hålla på och trimma.

Senast redigerat av FugitivE (4 februari 2007)

BMW, bogsering med wire :/
VictorW Medlem 34530
4 februari 2007 · 908 Inlägg

Albertoo skrev:
gäller inte den den förlängda motorgarantin fram till 15 000 mil på 9-5? har för mig jag läst det någonstans!

I SAABförsäkringen ingår en extra försäkring på motorn för 9-5:an tills de rullat 15.000mil. Så helt fel hade du inte smile

Det är ju alltid en chansning att trimma, men oftast går det ju bra. Självklart så går det åt skogen ibland, men dels beror det på var och hur man trimmar. Det går ju att prata med trimmfirman och höra vad de säger.

Det kanske är att rekommendera att man byter turbo mm innan man trimmar för att vara på den säkra sidan, men vad är det för kul att alltid vara på den säkra sidan wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Racing_
4 februari 2007 · 228 Inlägg

Som vanligt e de en massa skitsnack om saabs vxllådor.. De e bara bullshit o lögn.. Deras låder håller lika bra som alla andras.. o de tål att plågas o går att köra utan olja om man så vill de;)

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
Hamilton
4 februari 2007 · 8 873 Inlägg

Albertoo skrev:
gäller inte den den förlängda motorgarantin fram till 15 000 mil på 9-5? har för mig jag läst det någonstans!

Förlängd motorgaranti gäller 8 år oavsett miltal.

Fotograf på tierpidag.se
Albertoo
4 februari 2007 · 538 Inlägg

Hamilton skrev:

Albertoo skrev:
gäller inte den den förlängda motorgarantin fram till 15 000 mil på 9-5? har för mig jag läst det någonstans!

Förlängd motorgaranti gäller 8 år oavsett miltal.

jasså ok, även om man ALLTID servad den på saab och följt boken till punkt o pricka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang