Vad är det egentliga användningsområdet med denna rostlösar-sprej?

Jonatan36
16 maj 2022 · 25 Inlägg

Tjena, skulle någon kunna förklara vad det egentligen är man ska ha denna sprej till?
https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/ren … 519984480/

Är dess enda primära syfte (som jag förstår det) att göra det lättare att typ slipa eller sandpappra bort rosten?

Jag prövade att spreja den på ett ställe på bilen där det har börjat rosta och den gjorde det rostiga området svart.

Jag förstår helt och hållet att detta inte är någon permanent eller långsiktig lösning, men skulle sprejen kunna användas för att bromsa spridningen av rosten genom att bilda ett skyddande lager över det drabbade området med det yttersta lagret rost som sprejen verkar på?
Jag undrar detta eftersom det står att det den både är fuktavvisande och ska förebygga mot rost samtidigt som den tränger in i redan existerande sådan.

Dessutom är området i fråga väldigt skyddat och annars inte utsatt för direkt kontakt med regn, grus eller annat som skulle få den att försvinna med tiden.

MVH
Jonatan

spillolja
16 maj 2022 · 4 025 Inlägg

Detta är ett medel man sprutar på tex. en fastrostad mutter så att den lättare kan lossa
(motsvarar 5-56, WD40 etc.)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
16 maj 2022 · 5 731 Inlägg

Det är bara en olja som man sprayar på för att lättare få loss muttrar och skruvar!-Inget annat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang