Byte av bil

Cissibe
31 maj 2022 · 38 Inlägg

Hej.
Idag kör jag en gammal Audi som ligger på dryga 1liter per mil i bensin.
Jag kör ungefär 5mil om dagen och bilen börjar vara på sista versen så jag har börjat förbereda mig på något annat.

Någon som sitter på bra info?
Elbil eller hybrid. För och nackdelar?
Har häst så det är ju bra om vi kan köra till en veterinär klinik när det behövs.

Samt att det gärna ska gå att ladda i vanligt uttag.
Inte allt för liten.

Hur länge klarar sig batterier? Hur bär man sig åt när dom börjar bli dåliga? Hur länge håller dom?

torsen
31 maj 2022 · 7 238 Inlägg

En faktor som spelar in i ditt fall är vilket körkort du har.
Du antyder att du vid behov måste transportera en häst till veterinär.
Jag utgår från att du har tillgång till hästsläp - eget eller lånat.

Beroende på körkort får du kolla upp bilar som får dra hästsläpet med ditt körkort.

Därefter avgör din budget vilken bil som passar dig.

Min erfarenhet av bilsläp säger att 4x4-bil är att föredra.
Det är ofta lerigt och slirigt på slallplatser.

Utmarks-Loke
31 maj 2022 · 5 840 Inlägg

Det finns inte många elbilar som kan dra ett hästsläp, eller möjligtvis att det har börjat komma nu sista tiden. Men skall du ha en begagnad bil är det nog bara att glömma.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2022 · 17 478 Inlägg

Kia EV6 får dra 1600kg men den är ju inte gratis och finns bara som ny. GT-line driver bägge axlarna så lite bättre grepp där, då har den ytterligare kraft med. 326Hk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cissibe
31 maj 2022 · 38 Inlägg

torsen skrev:
En faktor som spelar in i ditt fall är vilket körkort du har.
Du antyder att du vid behov måste transportera en häst till veterinär.
Jag utgår från att du har tillgång till hästsläp - eget eller lånat.

Beroende på körkort får du kolla upp bilar som får dra hästsläpet med ditt körkort.

Därefter avgör din budget vilken bil som passar dig.

Min erfarenhet av bilsläp säger att 4x4-bil är att föredra.
Det är ofta lerigt och slirigt på slallplatser.

När det kommer till vanliga bilar har jag full koll vad jag är ute efter.

Det är mer om man ska ha annat alternativ såsom el eller hybrid.

Cissibe
31 maj 2022 · 38 Inlägg

torsen skrev:
En faktor som spelar in i ditt fall är vilket körkort du har.
Du antyder att du vid behov måste transportera en häst till veterinär.
Jag utgår från att du har tillgång till hästsläp - eget eller lånat.

Beroende på körkort får du kolla upp bilar som får dra hästsläpet med ditt körkort.

Därefter avgör din budget vilken bil som passar dig.

Min erfarenhet av bilsläp säger att 4x4-bil är att föredra.
Det är ofta lerigt och slirigt på slallplatser.

När det kommer till vanliga bilar har jag full koll vad jag är ute efter.

Det är mer om man ska ha annat alternativ såsom el eller hybrid.

Cissibe
31 maj 2022 · 38 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kia EV6 får dra 1600kg men den är ju inte gratis och finns bara som ny. GT-line driver bägge axlarna så lite bättre grepp där, då har den ytterligare kraft med. 326Hk.

Hmm ja det är ju lite det. Blir ju fortfarande billigare att köpa en bättre begagnad som ligger runt 0.6l milen trots bränslepriserna idag.

spillolja
31 maj 2022 · 4 025 Inlägg

En begagnad Audi quattro med Fsi eller Tfsi spis, räkna med handpåläggning och översyn för inköpt objekt innan den tas i trafik, men å andra sidan ett fordon med hyffsad bränsleekonomi

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
31 maj 2022 · 10 279 Inlägg

Jag hade helt klart kikat på en Lexus RX400h eller RX450h beroende på budget.

Extremt driftsäkra, snåla för sin storlek eftersom dom är hybrider, utmärkta att dra släp med (2000 kg) och riktigt bekväma.

Min far hade sin 09:a från 2014-2021 och körde 14000 mil (14000-28000) och det enda som behövde lagas, förutom service och slitagedelar förstås, var kylaren som gick vid 26000 mil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cissibe
6 juni 2022 · 38 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag hade helt klart kikat på en Lexus RX400h eller RX450h beroende på budget.

Extremt driftsäkra, snåla för sin storlek eftersom dom är hybrider, utmärkta att dra släp med (2000 kg) och riktigt bekväma.

Min far hade sin 09:a från 2014-2021 och körde 14000 mil (14000-28000) och det enda som behövde lagas, förutom service och slitagedelar förstås, var kylaren som gick vid 26000 mil.

Intressant  vet du vart jag kan läsa mer? Försökte googla lite lätt men var bökiga sidor jag  hittade

Mossan1
6 juni 2022 · 2 825 Inlägg

spillolja skrev:
En begagnad Audi quattro med Fsi eller Tfsi spis,

Quattro = absolut, men bensinmotorerna i VAG är antingen dåliga eller rent usla.  En motor med 12.000mil behöver (ofta) helrenovering pga oljedrickande och är inte sällan inne på sin andra kamkedja.
En skamfläck för hela Tyska bilindustrin.
En VAG ska ha kamrem, som grundregel för att slippa dom sämsta och helst också diesel för att ytterligare öka chansen till bra bilägande.
Ofelbara=nej. Det är ingen.

För övrigt slår jag ett slag för Toyota Rav4. Får dra ganska mycket , (förhållandevis) bränslesnåla och nästan overkligt pålitliga.
Finns som hybrider också sen 2015'ish men då kostar dom en hel del.
Rav4 har höga andrahandsvärden, men är prisvärda och ger bra när den säljs också.
Honda CRV är jämlik Rav4.

Lexus är bra men är "bara" en dyrare Toyotamodell med extra lullull och andra modellemblem om man ska vara krass. Trevliga bilar = absolut.

Cissibe
6 juni 2022 · 38 Inlägg

Mossan1 skrev:

spillolja skrev:
En begagnad Audi quattro med Fsi eller Tfsi spis,

Quattro = absolut, men bensinmotorerna i VAG är antingen dåliga eller rent usla.  En motor med 12.000mil behöver (ofta) helrenovering pga oljedrickande och är inte sällan inne på sin andra kamkedja.
En skamfläck för hela Tyska bilindustrin.
En VAG ska ha kamrem, som grundregel för att slippa dom sämsta och helst också diesel för att ytterligare öka chansen till bra bilägande.
Ofelbara=nej. Det är ingen.

För övrigt slår jag ett slag för Toyota Rav4. Får dra ganska mycket , (förhållandevis) bränslesnåla och nästan overkligt pålitliga.
Finns som hybrider också sen 2015'ish men då kostar dom en hel del.
Rav4 har höga andrahandsvärden, men är prisvärda och ger bra när den säljs också.
Honda CRV är jämlik Rav4.

Lexus är bra men är "bara" en dyrare Toyotamodell med extra lullull och andra modellemblem om man ska vara krass. Trevliga bilar = absolut.

Blir ingen audi igen. Gillar inte dom nyare bilarna. Dyra med dålig komfort.
Rav4 gillar jag inte heller.
Är inget stort fan av suv egentligen så det ska isåfall ha något bra att komma med som är till min fördel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang