Någon fler som ska ta BE kort här snart?

Eleeb90
5 juni 2022 · 345 Inlägg

Tja! Är ni några fler där som ska köra upp snart för be körkort. Jag gjorde mot alla odds mitt teoriprov i vintras klarade det med fem fel av 55 frågor. Man måste ha minst 44 av 55 frågor sen är det 5 test frågor också som ej räknas med i resultatet.

Ska ha uppkörningen senare i sommar. Dom har ju gjort så att dom ändrade reglerna för två år sen typ att: om man en gång kört upp för B körkort alltså bil med manuellt växlad bil. Då kan man senare tex ta BE kort och köra upp med automat utan att få det begränsat till bara automat bilar. Det är ju bra att domgjort det enklare där.

Men gud visst är det bekvämt med automat men var typ ett år sen man körde automat sist. Är så ovan det. Var å provkörde en bil i våras å man va å skulle röra på vänsterfoten efter kopplingen hela tiden haha.

Ska ta några lektioner på körskola innan uppkörningen faktiskt. Jag fick betala typ 4700 kr å då ingick 2x 120 minuter lektioner och teori samt lån av ekipage vid uppkörning.

Hur tänker ni med att köra upp för be kort då? Teorin har vissa svårt med. Jag har ju tänkt ta be kort tidigare men inte gjort det. Då skulle kompisen min ta vanligt b kort nu i sommar. Så då peppade vi varandra mycket med teorin å hon hade väl mig lite som bollplank som van chaufför sedan tidigare.

Men visst det är en del att läsa dels vanliga teorin för bil med trafikregler, miljö och hälsa. Olika trafikmiljöer mörker och halka m.m.  Sen är det ju en be bok också som finns den är nyttig att läsa mycket att man ska kunna det med olika lastsäkring metoder samt hur man ska surra. Sedan ska man kunna beräkna ut hur många surrrningar man kan behöva m.m. En del om mer ingående fordonskånnedom om både en bils funktioner som bromsar däck dragkrok men även om släpets funktioner kulhandske katastrofvajer bromssystem lysen m.m.

Är ni bra på å backa? Jag brukar kunna bli literingrostig mellan gångerna ibland. Men efter man kört en stund är det som man är van släpförare sen tidigare. Sist jag körde var jag till och med att kunna backa med släpet snabbt under tidspress haha då jag skulle lämna släpet på maken innan dom stängde. wink

För er som funderar på b96. Visst kan ni ta det men ni får bara en liten förmån extra. Tänk efter en extra gång ta BE på en gång. Största grejen som ör skillnad är ett körkortstillstånd lätt att fixa på transportstyrelsen samt sedan läsa lite och göra ett teoriprov. I övrigt är körprovet inte så mycket svårare på be än b96. Man ska kunna visa att man kan backa med släp både på be och b96 provet.
Speciellt om ni har ett husvagns bil intresse eller kanske hästar eller annat m.m.

Senast redigerat av Eleeb90 (5 juni 2022)

trubbelturbo
5 juni 2022 · 1 440 Inlägg

Jag håller med om att det är en god idé att ta BE istället för B96. Bara ett teoriprov som skiljer och så slipper man vara begränsad senare. Viktigt skulle jag säga är att man kan säkerhetskontrollen ordentligt, dels för att man ska klara den naturligtvis, och dels för att man känner sig lugnare och har bättre självförtroende när det är dags att börja köra senare.

Mitt BE fick jag genom att ta CE så jag kan inte svara på hur proven ser ut.

Men min bror (som väl räknas som normalbegåvad 😁) klarade sitt BE-prov på första försöket och då tog han inga körlektioner alls. In och skrev teoriprov och sedan hakade på husvagnen och klarade uppkörningen med.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
granadadr
5 juni 2022 · 7 268 Inlägg

nja körprovet skiljer lite,, men ej så komplicerat, om dem ej gjort om det sen jag tog det, 2008 smile då fick man köra och backa i en konbana,, men som sagt ej speciellt svårt, man ska kunna svara på massa viktfrågor  även på Uppkörningen,, jag fick frågor om lastvikter samt  vikter ang bilen,, så ha koll på alla vikter INKL att du förlorar lastvikten av bilen när du har släp,, ex har du 60 kg kultryck så förlorar du det i lastvikt smile ,, men BE är sååå mkt mer värt att ha än B96 då man ej är lika begränsad smile klart värt det anser jag

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Brådhis * Voff voff *
5 juni 2022 · 10 243 Inlägg

Håller helt med om att BE är betydligt mer värt än B96 sett till det lilla som skiljer.

Dessutom är det ju inte en nackdel om iaf vissa personer på våra vägar fattar hur man lastar och kör med ett släp...

Uppkörningen för BE var, när jag tog det 2012 iaf, först att koppla ihop fordonen (backkamera fick användas), sedan säkerhetskontroll (glöm inte att kolla lastsurrningen då), därefter funktionsbeskrivning (jag fick på bromssystemet), när detta var klart fick man backa in snett i ett "garage" av koner (man hade 10 minuter på sig och får gå ut och titta obegränsat antal gånger samt göra omtag om man vill) och till slut var det körning i trafik (dom kommer nästan garanterat be dig köra ut på en 90-120-väg för att se att du håller 80...).

Jag har haft stor nytta av mitt BE (och att det inte var B96) både privat och i jobbet under dessa 10 år.

Senast redigerat av Brådhis (5 juni 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
5 juni 2022 · 4 014 Inlägg

jag tog BE kort dec. 2012, samma dag var det snöoväder, i Kalmar hade dom ställt in uppkörningar, så jag behövde kanske inte göra dom mest avancerade momenten

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juni 2022 · 14 006 Inlägg

Jag tog mitt BE-kort 1988 och jag har haft en hel del nytta av det faktiskt. Jag förordar BE-kort framför allt det andra som finns att ta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
5 juni 2022 · 5 083 Inlägg

Jag har planer på att ta BE så småningom. Jag tog b96 för ett par år sedan efter att jag köpte min husvagn då det blev snabbaste lösningen. Just nu är jag dock inte i så stort behov av annat än b96 eftersom det ändå maxar dragkroken på min bil.
Men att BE har fördelar är självklart:-)

Senast redigerat av mb_pucken (5 juni 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
5 juni 2022 · 7 268 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har planer på att ta BE så småningom. Jag tog b96 för ett par år sedan efter att jag köpte min husvagn då det blev snabbaste lösningen. Just nu är jag dock inte i så stort behov av annat än b96 eftersom det ändå maxar dragkroken på min bil.
Men att BE har fördelar är självklart:-)

kan ibland vara så att totalvikten för bilen blir för tung trots att man får dra en 2 tons vagn med b96,,  kulan klarar 2 ton men tågvikten blir över 4250 kg   å vips får man ej lasta ex trailern,, eller husvagnen smile å husvagnar av idag får man ju knappt lasta ett frimärke i som det är sad

mb_pucken
5 juni 2022 · 5 083 Inlägg

granadadr skrev:

mb_pucken skrev:
Jag har planer på att ta BE så småningom. Jag tog b96 för ett par år sedan efter att jag köpte min husvagn då det blev snabbaste lösningen. Just nu är jag dock inte i så stort behov av annat än b96 eftersom det ändå maxar dragkroken på min bil.
Men att BE har fördelar är självklart:-)

kan ibland vara så att totalvikten för bilen blir för tung trots att man får dra en 2 tons vagn med b96,,  kulan klarar 2 ton men tågvikten blir över 4250 kg   å vips får man ej lasta ex trailern,, eller husvagnen smile å husvagnar av idag får man ju knappt lasta ett frimärke i som det är sad

Så är det faktiskt :-) mercan får dra 1290kg på B men 1500 som max oberoende på körkort :-) och eftersom min husvagn väger in på 1295kg så är det BE eller B96 som behövs:-) 
Väger jag min vagn tom så väger den 1230kg...
Vikter på husvagnar stämmer i princip aldrig.
Man får hålla koll på 4250kg :-) men dom sagt, BE kommer så småningom:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
5 juni 2022 · 7 268 Inlägg

mb_pucken skrev:

granadadr skrev:

mb_pucken skrev:
Jag har planer på att ta BE så småningom. Jag tog b96 för ett par år sedan efter att jag köpte min husvagn då det blev snabbaste lösningen. Just nu är jag dock inte i så stort behov av annat än b96 eftersom det ändå maxar dragkroken på min bil.
Men att BE har fördelar är självklart:-)

kan ibland vara så att totalvikten för bilen blir för tung trots att man får dra en 2 tons vagn med b96,,  kulan klarar 2 ton men tågvikten blir över 4250 kg   å vips får man ej lasta ex trailern,, eller husvagnen smile å husvagnar av idag får man ju knappt lasta ett frimärke i som det är sad

Så är det faktiskt :-) mercan får dra 1290kg på B men 1500 som max oberoende på körkort :-) och eftersom min husvagn väger in på 1295kg så är det BE eller B96 som behövs:-) 
Väger jag min vagn tom så väger den 1230kg...
Vikter på husvagnar stämmer i princip aldrig.
Man får hålla koll på 4250kg :-) men dom sagt, BE kommer så småningom:-)

precis,, brukar väga in min,, hade 60 kg överlast,, med dubbla batterier,solceller, fulla tankar,,  avgassytem samt komplett bromsar till en Ford , och så klart vår packning smile idag har jag tagit ur ett batteri, kör med tom vattentank, samt endel packning i bilen samt förtält i bilen,, då jag monterade på ac smile  så ligger säkert på några kg överlast,, ska kolla nästa gång smile

Eleeb90
6 juni 2022 · 345 Inlägg

Tack för alla svaren. Kul att höra era erfarenheter samt nytta av att ta be kort. Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang