Val av startbatteri till Volvo V70, Garantiärendet är nu godkänt! :)

Hilmer
3 oktober 2022 · 1 779 Inlägg

Ja det handlar om butiken/personalen i Ängelholm.
Batteriet (silverserien) har 4 års garanti, det började svikta redan i vintras och har sedan successivt försämrats sedan dess, batteriet är nu ca 3,5år gammalt.
Just detta batteri har utgått ur sortimentet och är ersatt av ett annat batteri med samma artikelnummer, de har dock inte samma spec och är inte av samma typ av batteri.

torsen
3 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:

Hilmer skrev:
Nu är jag kokt kan jag säga, lämnade in mitt batteri eftersom det inte höll måttet längre, garantiärendet godkänns inte då det är fel batteri utifrån vad dom rekommenderar till just min bil.
Det "stora" batteriet återfinns i polisbilar, diesel och då även på bensinare när bränslevärmare är monterad, så som min bil är utrustad.
Så dom hävdar att jag monterat fel batteri, jag hävdar det motsatta, deras rekommendation var att jag skulle kontakta ARN...

Edit:
Jag har försökt visa upp original artikelnummer som återfinns i reservdelskatalogen (Volvos Vida), det står dessutom på en egen rad i instruktionsboken att det ska sitta det större batteriet ifall man har bränslevärmare, men dom bemödade sig inte att kontrollera uppgifterna ens, bara hänvisade till ARN vilket jag tycker känns sjuukt onödigt...
#Biltema #Ängelholm

Men hallå!
ALLA har minst 3 års garanti på sina batterier dom säljer - vad jag vet.
Om du kommer med ett batteri som enligt garantisedeln är yngre än 3 år, och det verkligen ÄR fel på batteriet kan dom inte neka dig en reklamation.
Vilken bil batteriet suttit i har inte med garantin att göra.
Biltema byter utan problem ut ditt batteri mot ett nytt.
Samma sak med Autoexperten.
Men Mekonomen skickar batteriet för koll och återkommer efter någon månad med besked om huruvida batteriet byts eller ej.
Min erfarenhet av de tre företagen.

Vilket företag, som lämnat garantin, är det fråga om?
Jag har mina misstankar, för det företaget strular ALLTID vid reklamationer - och det är INTE Biltema eller Autoexperten.

skickas iväg? så under tiden måste bilen stå utan batteri...spännandfe....  det är hur man inte sköter ett garanti ärende..  att se om batteriet är i bra skick eller ej är ju lätt att mäta...

Njaa, riktigt så dramatiskt var det inte vid batterireklamationen hos Mekonomen.
Jag lämnade in ett löst batteri(har flera bilar).
Men mellan 1 och 2 månader, minns inte exakt, tog det innan reklamationen godkändes, och jag fick ett nytt batteri - dock utan garanti!

Hilmer
18 oktober 2022 · 1 779 Inlägg

Efter att ha blivit uppringd flertal gånger (av olika personer) där dom fortsatt envist hävdat att jag monterat fel batteri så fick jag ett nytt samtal i går (tredje personen per telefon) där dom meddelade att dom undersökt och kontrollerat de uppgifter jag lämnat och kunde konstatera att garantiärendet är helt i sin ordning. Så idag var jag där och bytte mitt defekta till ett nytt fräscht batteri! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang