Sprayfärg på lack :(

0berg
2 juli 2022 · 1 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243645/243645-fc26f4a0501bc514f0a78d8a0b555333.jpg


Jag lyckades backa över en sprayburk med färg på biltema parkeringen här om veckan. Måste rullat under bilen eller om någon lagt den där för skojj skull!?

Provade lite avfättning och försiktigt med bromsrengöring men det släpper inte.

Ska ringa försäkringsbolag på Måndag.

Undrar om någon vet om det där går att få bort själv eller om det är omlackning som gäller?

MrHyde
2 juli 2022 · 630 Inlägg

0berg skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243645/243645-fc26f4a0501bc514f0a78d8a0b555333.jpg


Jag lyckades backa över en sprayburk med färg på biltema parkeringen här om veckan. Måste rullat under bilen eller om någon lagt den där för skojj skull!?

Provade lite avfättning och försiktigt med bromsrengöring men det släpper inte.

Ska ringa försäkringsbolag på Måndag.

Undrar om någon vet om det där går att få bort själv eller om det är omlackning som gäller?

Nu är jag ingen bilvårdsexpert, men borde det inte gå att polera bort det där? Eftersom det går att polera bort mindre repor tänker jag. Prova hör med någon som håller på med bilvård till yrket innan du ringer försäkringsbolaget, det kanske kan bli billigare än din självrisk.

Live long, and prosper.
jaka54
2 juli 2022 · 5 656 Inlägg

Du ska använda aceton, thinner eller lacknafta! Det tar bort färgklickarna utan att det påverkar lacken på bilen!
Färgklickarna på lycktorna bak kan tas bort med lacknafta, det påverkar inte plasten.

Senast redigerat av jaka54 (2 juli 2022)

torsen
3 juli 2022 · 7 189 Inlägg

jaka54 skrev:
Du ska använda aceton, thinner eller lacknafta! Det tar bort färgklickarna utan att det påverkar lacken på bilen!
Färgklickarna på lycktorna bak kan tas bort med lacknafta, det påverkar inte plasten.

Instämmer.
Har hänt mig några gånger att jag fått sprejfärg av misstag på bilen i garaget.
Aceton är nog det enda som hjälper, speciellt när det fått gå en tid sedan färgen hamnade på bilen.
Tinner kan gå om du är snabb.
Men lacknafta tvivlar jag på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang