Hej har en v70 med diverse elfel, det jag tycker är konstigt är att vissa av säkringarna är minus dvs när jag håller multimeter mot vissa säkringar så visar displayen att det finns spänning. Ska det vara så eller är någonting galet?
Men om du mäter på en 30 kabel så har du plus 12 volt och säkringen som även har 12 volt så blir resultatet vanligen 0 volt om inte det är spänningsskillnad/spänningsfall mellan dem. Och är säkringen sönder så får du 0 volt efter säkringen, alternativt som Brådhis skriver att det jordar exempelvis genom förbrukaren och du får 12V/-12V beroende på hur du har testkablarna.
Vad är det du vill komma fram till med mätningen? Säkringar som är sönder eller hitta någon förbrukare som drar ur batteriet eller något helt annat?
Men om du mäter på en 30 kabel så har du plus 12 volt och säkringen som även har 12 volt så blir resultatet vanligen 0 volt om inte det är spänningsskillnad/spänningsfall mellan dem. Och är säkringen sönder så får du 0 volt efter säkringen, alternativt som Brådhis skriver att det jordar exempelvis genom förbrukaren och du får 12V/-12V beroende på hur du har testkablarna.
Vad är det du vill komma fram till med mätningen? Säkringar som är sönder eller hitta någon förbrukare som drar ur batteriet eller något helt annat?
Lite så. Vad är det för fel på bilen?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Undrade om det kunde ha med felen på bilen att göra. Utvändigt är det endast helljus som fungerar och invändigt är det endast dim och klimatpanel som fungerar. För att tillägga till mysteriumet så startar alla funktioner ett tag efter man startar bilen på vintern medans de aldrig funkar på sommaren.
Undrade om det kunde ha med felen på bilen att göra. Utvändigt är det endast helljus som fungerar och invändigt är det endast dim och klimatpanel som fungerar. För att tillägga till mysteriumet så startar alla funktioner ett tag efter man startar bilen på vintern medans de aldrig funkar på sommaren.
Du menar ljuset på bilen felar? Eller än fler funktioner?
Jag antar att du menar helljussignalen som fungerar och inte helljuset?
I så fall skulle jag tirta närmare på LSM modulen. Dvs ljusvredet. Obs att vredet bara hanterar CAN (kan vara LIN) signaler till CEM , bla, och ingen direkt ström ut till relä eller ljus.
Undrade om det kunde ha med felen på bilen att göra. Utvändigt är det endast helljus som fungerar och invändigt är det endast dim och klimatpanel som fungerar. För att tillägga till mysteriumet så startar alla funktioner ett tag efter man startar bilen på vintern medans de aldrig funkar på sommaren.
Du menar ljuset på bilen felar? Eller än fler funktioner?
Jag antar att du menar helljussignalen som fungerar och inte helljuset?
I så fall skulle jag tirta närmare på LSM modulen. Dvs ljusvredet. Obs att vredet bara hanterar CAN (kan vara LIN) signaler till CEM , bla, och ingen direkt ström ut till relä eller ljus.
Helljuset lyser om man slår på det. Det är fler funktioner än ljus som strular. Ljusvredet sitter sitter väl i instrumentbrädan? Har bytt brädan i bilen.
Hej har en v70 med diverse elfel, det jag tycker är konstigt är att vissa av säkringarna är minus dvs när jag håller multimeter mot vissa säkringar så visar displayen att det finns spänning. Ska det vara så eller är någonting galet?
Robban_F skrev:
Jastrom skrev:
Bytte bräda och då blev det reglagen som satt i nya brädan.
Jaha, jag förstår. Du har obegränsat med pengar men inte råd med en multimeter för 150:-?
Glömde du läsa tråden i din iver att klanka ner på honom...?
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...