4457
Sök

AC vs ACC i praktiken

2 Inlägg
12 juli 2022
Trådstartare
Är på jakt efter en hyfsat ny golf sportcombi och det verkar som om det finns en och annan på begagnatmarknaden som bara har AC. Är detta något man upplever som störande om man är van vid den automatiska varianten ACC? Någon som har erfarenhet av detta?

Vettemannen
12 juli 2022
kirre777 skrev:
Är på jakt efter en hyfsat ny golf sportcombi och det verkar som om det finns en och annan på begagnatmarknaden som bara har AC. Är detta något man upplever som störande om man är van vid den automatiska varianten ACC? Någon som har erfarenhet av detta?

Det är nog så att en enkel AC står hela tiden på samma läge hela tiden och vill man ha kallare så drar man ner på värmen och vill man inte ha lika kallt så måste man spä på ved värme. ACC däremot sköter allt själv.

/Benny

3 862 Inlägg
12 juli 2022
Jag har haft åtskilliga med "bara" AC och inte tyckt det har varit en stor grej.
Huvudsaken är AC. 
Automatiken är hela världen att vara utan.

7 523 Inlägg
12 juli 2022
har båda,, och ac är inte så hemskt,,  är ju som att vrida upp å ner på värme på vintern,, inte så besvärligt,

2 Inlägg
13 juli 2022
Trådstartare
Ok tack för alla svar. Jag har aldrig haft ac bara acc så jag blev lite fundersam.

Forummoderator
18 356 Inlägg
13 juli 2022
Jag vill lägga in ett veto här. Köpte en bil i höstas med AC. Det rådde bilbrist då och hittade en lagerbil som hade automat men bara en enkel AC. Tänkte att "skit samma, den kyler ju". Vilket är korrekt till viss del. Drar jag iväg till jobbet en tidig morgon så är det kallt ute på våren. Full värme på rattarna och stänger av AC för att få lite mer värme. På väg hem så är det 16-18 grader ute så åker iväg med rutorna nere en stund för att vädra ur bilen.

Efter en stund inser jag att det blir inte kallare? Nä just det, van vid ACC. Den är fortfarande inställd på full värme... Nu har jag lärt mig att ställa rattarna på den inställning som kan vara lämplig vid nästa avfärd. Men man får ändå justera löpande under resan.

NEJ! Nästa bil ska ha ACC!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 523 Inlägg
14 juli 2022
Hybrid_ skrev:
Jag vill lägga in ett veto här. Köpte en bil i höstas med AC. Det rådde bilbrist då och hittade en lagerbil som hade automat men bara en enkel AC. Tänkte att "skit samma, den kyler ju". Vilket är korrekt till viss del. Drar jag iväg till jobbet en tidig morgon så är det kallt ute på våren. Full värme på rattarna och stänger av AC för att få lite mer värme. På väg hem så är det 16-18 grader ute så åker iväg med rutorna nere en stund för att vädra ur bilen.

Efter en stund inser jag att det blir inte kallare? Nä just det, van vid ACC. Den är fortfarande inställd på full värme... Nu har jag lärt mig att ställa rattarna på den inställning som kan vara lämplig vid nästa avfärd. Men man får ändå justera löpande under resan.

NEJ! Nästa bil ska ha ACC!

är ju en vanesak,, som sagt kyler ej sämre med ac än acc,,sen om man är disträ eller glömsk så man ej kommer ihåg att ställa om värme/kyla,, är ju förarfel,  självklart har nog alla glömt på sätesvärmare en kall morgon ,, för att komma på att man har den på  senare på dagen då man känner den brännande i arslet smile  har båda,, och jag tycker inte ac är sååå mkt sämre, tycker man är tvungen å ställa om lite trots acc,, blir det mulet men varmt så får man höja,, blir det BRÄNNANDE sol får man sänka tempen lite,, ser ej det som ett större problem smile

Sök