Köpråd: Golf GTI Mk5 , 21k mil. Värt eller inte?

R4lle
16 juli 2022 · 20 Inlägg

Vettemannen skrev:

R4lle skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är tillgång och efterfrågan som styr och bilpriserna har stigit en hel del de sista åren. Det är brist på begagnade bilar helt enkelt. Därför är kanske inte priset så orimligt som det verkar, och vad den kostade för sju år sedan är egentligen oväsentligt nu. (Men med det sagt så hade inte jag heller köpt den för det priset)

Självklart är det så. Men hur som haver är den väldigt mycket dyrare än andra exemplar på blocket. Det som lockade mig med denna va oettinger paketet då den ser halvtråkig ut original, speciellt i bak.

Frågar igen, vad är "oettinger paketet"?

/Benny

Oettinger har jag dålig koll på. Antar att dom gör eftermarknadsdelar precis som Rieger, Vortex etc

R4lle
16 juli 2022 · 20 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Med tanke på bilens historik så är det något skumt med den


Skulle hellre köpa något liknande

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99447676

Faktiskt sneglat just på den. Allt detta krångel har fått mig att börja kolla mer o mer på just R32.

R4lle
16 juli 2022 · 20 Inlägg

Jokabsson skrev:

Nybergrobin skrev:
Med tanke på bilens historik så är det något skumt med den


Skulle hellre köpa något liknande

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99447676

Mycket bättre val!

Eller:
https://www.blocket.se/annons/skane/maz … /101962529

Och nu tänker ni; Jaha.. ännu en Mazda, japansk skit hit och dit.

Men 260hk, 16000 mil, 6 ägare och väldigt blygsam prislapp. Driftsäkra är de också. Hade själv dreglat över en om inte bränslet var så dyrt.

Mazda är och fortsätter vara underskattade bilar! Köparen är vinnaren smile

Jag har hört många prata om Mazda Mps. Saken är väl den att jag tycker dom ser så förbannat tråkiga ut hmm

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2022 · 14 056 Inlägg

R4lle skrev:

Vettemannen skrev:

R4lle skrev:

Självklart är det så. Men hur som haver är den väldigt mycket dyrare än andra exemplar på blocket. Det som lockade mig med denna va oettinger paketet då den ser halvtråkig ut original, speciellt i bak.

Frågar igen, vad är "oettinger paketet"?

/Benny

Oettinger har jag dålig koll på. Antar att dom gör eftermarknadsdelar precis som Rieger, Vortex etc

Du skrev att det var Oettinger paketet som lockade dig men du vet inte vad det är. Nu blir jag fundersam vad du menar med det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
17 juli 2022 · 5 840 Inlägg

Jag googlade lite och Oettinger verkar vara en "trimfirma", men denna bil har ju bara 200hk så de verkar inte ha gjort något med motorn på den. Därmed är det nog bara kjolpaket och liknande de satt på

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2022 · 14 056 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag googlade lite och Oettinger verkar vara en "trimfirma", men denna bil har ju bara 200hk så de verkar inte ha gjort något med motorn på den. Därmed är det nog bara kjolpaket och liknande de satt på

Det står i annonsen att bilen är Steg 3 Optimerad till 300 hkr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
17 juli 2022 · 5 840 Inlägg

Vettemannen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag googlade lite och Oettinger verkar vara en "trimfirma", men denna bil har ju bara 200hk så de verkar inte ha gjort något med motorn på den. Därmed är det nog bara kjolpaket och liknande de satt på

Det står i annonsen att bilen är Steg 3 Optimerad till 300 hkr.

/Benny

Ja men det är gjort i efterhand, det har inte Oettinger gjort

Utmarks-Loke
17 juli 2022 · 5 840 Inlägg

För övrigt står det i annonsen att "det finns lite rost på höger sida" och så har man bara tagit bilder på vänstersidan roll

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
18 juli 2022 · 1 373 Inlägg

Vettemannen skrev:

R4lle skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det är tillgång och efterfrågan som styr och bilpriserna har stigit en hel del de sista åren. Det är brist på begagnade bilar helt enkelt. Därför är kanske inte priset så orimligt som det verkar, och vad den kostade för sju år sedan är egentligen oväsentligt nu. (Men med det sagt så hade inte jag heller köpt den för det priset)

Självklart är det så. Men hur som haver är den väldigt mycket dyrare än andra exemplar på blocket. Det som lockade mig med denna va oettinger paketet då den ser halvtråkig ut original, speciellt i bak.

Frågar igen, vad är "oettinger paketet"?

/Benny

oettinger är en firma som bla tillverkar spoilerpaket till vw, audi, seat & skoda
https://www.oettinger.de/

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
uhlin
18 juli 2022 · 2 834 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
För övrigt står det i annonsen att "det finns lite rost på höger sida" och så har man bara tagit bilder på vänstersidan roll

Precis det jag reagerade på med.

krambriw
18 juli 2022 · 427 Inlägg

Aldrig att det kan vara mer än möjligtvis mjukvara för trim för bara 4k. Kolla upp lite vad steg 3 hos tex BSR kostar och innebär, mycker dyrare än 4k. Snackar dom om större turbo, nytt fläskigare avgas mm då är det något helt annat och kan aldrig inrymmas i några 4k

amazinjoey
18 juli 2022 · 1 139 Inlägg

Inte för vara sån, men förväntar man sig att en bil som är trimmad till steg 3 inte är sönderkörd?  Speciellt en GTI...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2022 · 17 478 Inlägg

Skulle även tippa på att om bilen rasar 10 dagar efter köpet så består garantin i att säljaren säger "Ring inte hit igen". En 2L TFSi som är trimmad... Undrar hur mycket olja den drar per tank???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
18 juli 2022 · 1 139 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skulle även tippa på att om bilen rasar 10 dagar efter köpet så består garantin i att säljaren säger "Ring inte hit igen". En 2L TFSi som är trimmad... Undrar hur mycket olja den drar per tank???

Mer än bränslet!  big_smile  helt ärligt en gammal golf för det priset känns rätt ovärt, man kan ju en 400hk S40 eller S60 för samma pris om man vill ha en trimmad bil, något som har bra mkt bättre chassi.  Alternativt en 9-3 2.8t

krambriw
19 juli 2022 · 427 Inlägg

Lägg in den på KVD's värdering så får du reda på vad den egentligen är värd, marknaden är hård men den bestämmer, oavsett vad man själv tycker

Noobnisse
23 juli 2022 · 181 Inlägg

Jag skulle alla dagar i veckan välja en Mazda 3 MPS över den där, förmodligen löjligt mycket bättre driftskostnader.

Ett annat alternativ är Lancer Ralliart, awd och samma motorblock som sitter i Lancer Evo = trimvänlig om så önskas. Mer driftsäker än en Golf och riktigt snygg framifrån åtminstone.

Ex denna: https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /101016157

krambriw
24 juli 2022 · 427 Inlägg

Noobnisse skrev:
Jag skulle alla dagar i veckan välja en Mazda 3 MPS över den där, förmodligen löjligt mycket bättre driftskostnader.

Ett annat alternativ är Lancer Ralliart, awd och samma motorblock som sitter i Lancer Evo = trimvänlig om så önskas. Mer driftsäker än en Golf och riktigt snygg framifrån åtminstone.

Ex denna: https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /101016157

...och den är värd cirkus 64 loppor enligt KVD (annonsören hoppas optimistiskt numera på 84, började med övertro på 96)

Noobnisse
28 juli 2022 · 181 Inlägg

krambriw skrev:

Noobnisse skrev:
Jag skulle alla dagar i veckan välja en Mazda 3 MPS över den där, förmodligen löjligt mycket bättre driftskostnader.

Ett annat alternativ är Lancer Ralliart, awd och samma motorblock som sitter i Lancer Evo = trimvänlig om så önskas. Mer driftsäker än en Golf och riktigt snygg framifrån åtminstone.

Ex denna: https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /101016157

...och den är värd cirkus 64 loppor enligt KVD (annonsören hoppas optimistiskt numera på 84, började med övertro på 96)

Hur kommer KVD fram till sin värdering då? Finns vad jag kan hitta enbart 3st på Blocket just nu och den ovan länkade är billigast.

Utmarks-Loke
28 juli 2022 · 5 840 Inlägg

Noobnisse skrev:

krambriw skrev:

Noobnisse skrev:
Jag skulle alla dagar i veckan välja en Mazda 3 MPS över den där, förmodligen löjligt mycket bättre driftskostnader.

Ett annat alternativ är Lancer Ralliart, awd och samma motorblock som sitter i Lancer Evo = trimvänlig om så önskas. Mer driftsäker än en Golf och riktigt snygg framifrån åtminstone.

Ex denna: https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /101016157

...och den är värd cirkus 64 loppor enligt KVD (annonsören hoppas optimistiskt numera på 84, började med övertro på 96)

Hur kommer KVD fram till sin värdering då? Finns vad jag kan hitta enbart 3st på Blocket just nu och den ovan länkade är billigast.

Oavsett hur de kom fram till sin värdering så gjordes den säkert före prisökningarna som varit på begagnade bilar de sista åren så den är säkert inte aktuell ändå.

krambriw
29 juli 2022 · 427 Inlägg

Deras uppskattningar bygger ju på statistik, dvs tidigare försäljningar så en viss eftersläpning finns säkert. Men vad en bil egentligen är värd upptäcker du snabbt när du försöker sälja din egen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang