Max vikt fälgar?

Keno33
8 augusti 2022 · 2 Inlägg

Tjena,

Funderar på att köpa ett par Nitro fälgar 20 tummare som vinterfälgar till min nya XC60 T6 recharge jag hämtar ut om 1 vecka. Mer exakt, dessa: https://www.bythjul.com/falgar/nitro/ni … x20/164039

Måste bara bli klok på detta med alla vikter. Fälgarna sägs klara 750 kg/fälg.
Max last bakaxeln får vara 1 420 kg. Det är alltså 710 kg per fälg då.

Hur noga är det här? Har ju marginal med 40 kg per fälg men är det för nära? Bör man lägga sig ännu högre upp för att "säkra upp"?

Eleeb90
8 augusti 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag har svaret på din fråga.
Max belastning på bak axeln är när bilen är fullastad med max lasten dvs total vikten.
Som du kollat upp är max axel belastning 1420 kg. Det är ju två hjul per axel. Det blir då 710 kg.
F älgarna tål 750 kg per fälg. Då har du 40 kg marginal. Det ska absolut räcka.
Sen får du komma ihåg att när tillverkarna gör fälgar så tar dom alltid med en viss säkerhetsmarginal. Dom tål nog en hel del innan dom blir skeva trasiga.

När vi ändå är inne på detta. Kom ihåg att köpa däck med rätt belastning index samt hastighetsindex.  Det är ju inte bara fälgen utan även däcken som ska tåla belastningen.
Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (8 augusti 2022)

Keno33
8 augusti 2022 · 2 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har svaret på din fråga.
Max belastning på bak axeln är när bilen är fullastad med max lasten dvs total vikten.
Som du kollat upp är max axel belastning 1420 kg. Det är ju två hjul per axel. Det blir då 710 kg.
F älgarna tål 750 kg per fälg. Då har du 40 kg marginal. Det ska absolut räcka.
Sen får du komma ihåg att när tillverkarna gör fälgar så tar dom alltid med en viss säkerhetsmarginal. Dom tål nog en hel del innan dom blir skeva trasiga.

När vi ändå är inne på detta. Kom ihåg att köpa däck med rätt belastning index samt hastighetsindex.  Det är ju inte bara fälgen utan även däcken som ska tåla belastningen.
Mvh

Tack för svar! Däcken har jag koll på, var lite nytt detta med fälgarna. Nästan aldrig tänkt på, men såg att denna bilen vägde en del. Mest troligtvis för batteriet. Lite orolig med fullpackad bil och takbox bara. Svårt att fördela runt vikten i bilen och man pressar ju in så mycket som möjligt i bagageutrymmet, då blir det ju en del vikt över bakaxeln.

Eleeb90
8 augusti 2022 · 345 Inlägg

Keno33 skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har svaret på din fråga.
Max belastning på bak axeln är när bilen är fullastad med max lasten dvs total vikten.
Som du kollat upp är max axel belastning 1420 kg. Det är ju två hjul per axel. Det blir då 710 kg.
F älgarna tål 750 kg per fälg. Då har du 40 kg marginal. Det ska absolut räcka.
Sen får du komma ihåg att när tillverkarna gör fälgar så tar dom alltid med en viss säkerhetsmarginal. Dom tål nog en hel del innan dom blir skeva trasiga.

När vi ändå är inne på detta. Kom ihåg att köpa däck med rätt belastning index samt hastighetsindex.  Det är ju inte bara fälgen utan även däcken som ska tåla belastningen.
Mvh

Tack för svar! Däcken har jag koll på, var lite nytt detta med fälgarna. Nästan aldrig tänkt på, men såg att denna bilen vägde en del. Mest troligtvis för batteriet. Lite orolig med fullpackad bil och takbox bara. Svårt att fördela runt vikten i bilen och man pressar ju in så mycket som möjligt i bagageutrymmet, då blir det ju en del vikt över bakaxeln.

Vad bra. Oroa dig inte. Axel tryck max axel belastning gäller för max lastad bil. Sen som du säger kan man fördela ut lasten lite.
Generellt brukar bak axeln ha en högre max tillåten belastning än en fram axel.
Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang