Vad är lämplig köldstartström på startbatteri?

klurt
27 augusti 2022 · 2 Inlägg

Hej, har en Peugeot 207 1.4 VTI 2011. Startbatteri dött. Min snikladdare från Jula klagar på att batteriet är trasigt. Har laddat batteriet en gång tidigare med denna laddare och det gick bra fast det var inte så länge sen (mars) så kanske batteriet har gett upp. Verkar gammalt, ett Rombat Tornada 60Ah 640A (kan det vara originalbatteriet?).

Jag matar in mitt regnummer på Mekonomen och det förslag på batteri med störst kapacitet är Exide 62Ah 540A. Spelar det någon större roll om köldstartström är 100A mindre? Jag ser inte att min manual specificerar någon minsta köldstartström. car.info säger 640A för min bil men vad betyder det? Maxvärde? Minsta?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 augusti 2022 · 14 039 Inlägg

klurt skrev:
Hej, har en Peugeot 207 1.4 VTI 2011. Startbatteri dött. Min snikladdare från Jula klagar på att batteriet är trasigt. Har laddat batteriet en gång tidigare med denna laddare och det gick bra fast det var inte så länge sen (mars) så kanske batteriet har gett upp. Verkar gammalt, ett Rombat Tornada 60Ah 640A (kan det vara originalbatteriet?).

Jag matar in mitt regnummer på Mekonomen och det förslag på batteri med störst kapacitet är Exide 62Ah 540A. Spelar det någon större roll om köldstartström är 100A mindre? Jag ser inte att min manual specificerar någon minsta köldstartström. car.info säger 640A för min bil men vad betyder det? Maxvärde? Minsta?

Vad har du för sorts laddare, analog eller digital? En analog laddare behövs väldigt ofta om batterierna är väldigt, väldigt urladdade. Man laddar ett tag med den analoga laddaren innan man sätter på den digitala laddaren.
Analog=vanlig transformatorladdare
Digital=typ CTEK eller nån annan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
27 augusti 2022 · 5 715 Inlägg

Hej!
Nej!
Betyder bara att batteriet har mindre "kraft"/förmåga att leverera ström. Men som sagts ovan så måste man ladda med en "gammal hederlig " analog laddare om spänningen sjunkit för lågt på batteriet, då kan inte en digital laddare ladda.
Rekommenderar Biltemas "silverfärgade" batterier då dessa har fungerat väldigt bra för mig.

Utmarks-Loke
27 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Men om batteriet laddats ur så mycket att det krävs en gammaldags laddare för att kunna ladda har det troligtvis tagit skada, det vill säga tappat kapacitet. Bilbatterier tycker inte om djupurladdning.

jaka54
27 augusti 2022 · 5 715 Inlägg

Så sant så sant!

torsen
28 augusti 2022 · 7 230 Inlägg

Har du mätt spänningen på det urladdade batteriet?
Gränsen för vad en digital laddare klarar ligger vid 7 - 9 volt - beroende på fabrikat av digital laddare.
Betyder att ditt batteris spänning är nere på/under ovanstående spänning.
Men betyder INTE att batteriet är slut.
Kan mycket väl gå att rädda/ladda - som skrivits ovan.
Har själv "räddat" ett Defenderbatteri vars spänning var nere på 4 volt.
Men det tog ett par dygn, eftersom laddaren överbelastades och automatsäkringen löste ut med jämna mellanrum(30 år gammal från Biltema).
(man drar sig för att byta ett Defenderbatteri p g a den oergonomiska placeringen djupt under förarstolen samt vikten - 100Ah) .
Och inte minst kostnaden!

klurt
29 augusti 2022 · 2 Inlägg

Tack för alla svar!

Laddaren är den här om jag minns rätt: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-608201/

Har inte mätt spänningen, ska göra det men mest av nyfikenhet. Misstänker att kapaciteten verkligen har försämrats och jag har perioder när jag inte kör så mycket  och jag har inga uttag där jag parkerar så lätt värt lägga pengarna på nytt batteri om jag slipper kånka in batteriet till lägenheten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang