Hej! Jag ska köpa ett par vinterdäck på fälg. Allt stämmer bra tum och dimension på däck å fälg samt bultcirkel och navhål. Liten fundering är att bulthålen på fälgen är 14 mm (14x1.5 ) På bilens nav är det 12 mm (12x1.5) Går det montera fälgen säkert? Bultarna har en konisk formad skruv skalle om det har någon betydelse?
Hej! Jag ska köpa ett par vinterdäck på fälg. Allt stämmer bra tum och dimension på däck å fälg samt bultcirkel och navhål. Liten fundering är att bulthålen på fälgen är 14 mm (14x1.5 ) På bilens nav är det 12 mm (12x1.5) Går det montera fälgen säkert? Bultarna har en konisk formad skruv skalle om det har någon betydelse?
Mvh
Fel inpressningsdjup kan medföra endera: För stort positivt inpressningsdjup kan medföra att fälgen tar i bromsoket eller andra saker i framhjulsupphängningen - styrstagsändar t ex För litet eller negativt inpressningsdjup kan medföra att däcken tar i hjulhuskanten vid fulla styrutslag - speciellt i kombination med in- eller utfjädring.
Är det en stålplåtfälg kan konan på hjulskruven/-muttern bottna mot navet innan den klämmer fast fälgen - men inte säkert att så sker i ditt fall. Gjutna eller smidda lättmetallfälgar har, i regel. tjockare material, vilket medför mindre risk för att konorna ska bottna.
Inpressningsdjup som avviker från tillverkarens fälgar påverkar väghållning negativt. Den s k nollpunktsstyrningen sätts ur spel och bilen blir instabil vid inbromsning på underlag med olika fäste för höger och vänster däck - märks mest på isigt underlag.
Om konen har samma form, alltså vinkel, spelar hålstorleken ingen roll
Hej! Jag tänker typ så också. Sen kom jag på att navcentrum på navet håller ju fälgen på plats också. Så det borde ju ej tex skada hjullager eller så. Det finns ju folk som köper fälgar med för stort nav håller på fälgwn och monterar. Mvh
Hej! Jag ska köpa ett par vinterdäck på fälg. Allt stämmer bra tum och dimension på däck å fälg samt bultcirkel och navhål. Liten fundering är att bulthålen på fälgen är 14 mm (14x1.5 ) På bilens nav är det 12 mm (12x1.5) Går det montera fälgen säkert? Bultarna har en konisk formad skruv skalle om det har någon betydelse?
Mvh
Fel inpressningsdjup kan medföra endera: För stort positivt inpressningsdjup kan medföra att fälgen tar i bromsoket eller andra saker i framhjulsupphängningen - styrstagsändar t ex För litet eller negativt inpressningsdjup kan medföra att däcken tar i hjulhuskanten vid fulla styrutslag - speciellt i kombination med in- eller utfjädring.
Är det en stålplåtfälg kan konan på hjulskruven/-muttern bottna mot navet innan den klämmer fast fälgen - men inte säkert att så sker i ditt fall. Gjutna eller smidda lättmetallfälgar har, i regel. tjockare material, vilket medför mindre risk för att konorna ska bottna.
Inpressningsdjup som avviker från tillverkarens fälgar påverkar väghållning negativt. Den s k nollpunktsstyrningen sätts ur spel och bilen blir instabil vid inbromsning på underlag med olika fäste för höger och vänster däck - märks mest på isigt underlag.
Hej! Bra informativt svar. Dock så har fälgarna jag ska köpa samma inpressningsdjup som på bilen original. Samma navhål samma bult cirkel samma fälg och däck dimension också. Det är bara själva bult hålen på fälgen som är 2 mm större än bult hålen i navet på bilen. Jag tänker väl att navcentrum på navet håller fälgen på plats. Sen är hjul bultarna konade så dom får ju anläggning mot fälgarna gissar jag på. ? Mvh