Hur omvandla dom gamla Du Pont lackerna till dagens

siggesagge
16 september 2022 · 2 Inlägg

Finns det någon som vet hur man kan omvandla dom gamla Du Pont lackerna till dagens. Jag gissar att många har samma problem som jag själv. Provade idag på lackfirma att med kamera försöka få fram rätt kulör, vilket inte gav något tillfredsställande svar. Endast träff på 76 procent.
Bilen i fråga är en Oldsmobile 1958 och kulören är på Du Ponts färgskala nummer 68. Färgen heter Mountain Haze.
Om någon har lackat med denna kulören och vet vad jag skall referera till så vore jag tacksam för info.
Dessa lacker går ju att hitta i USA, men dom flesta vill inte skicka till Sverige, och dessutom så måste det ju gå på båt eftersom det klassas som farligt gods.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2022 · 13 744 Inlägg

siggesagge skrev:
Finns det någon som vet hur man kan omvandla dom gamla Du Pont lackerna till dagens. Jag gissar att många har samma problem som jag själv. Provade idag på lackfirma att med kamera försöka få fram rätt kulör, vilket inte gav något tillfredsställande svar. Endast träff på 76 procent.
Bilen i fråga är en Oldsmobile 1958 och kulören är på Du Ponts färgskala nummer 68. Färgen heter Mountain Haze.
Om någon har lackat med denna kulören och vet vad jag skall referera till så vore jag tacksam för info.
Dessa lacker går ju att hitta i USA, men dom flesta vill inte skicka till Sverige, och dessutom så måste det ju gå på båt eftersom det klassas som farligt gods.

Låter märkligt..  skulle dock inte fokusera på märket utan bara färgkoden..   nu var det länge sen jag slutade på lackfirman jag jobbade men där kunde man för det mesta hitta alla färger utan minsta problem

kolla runt bland flera som blandar färg och be dom testa att slå in märke och modell och färgkod så bör det ju hittas.       märket har nada och noll att göra med hur resultatet blir på bilen.   

har du kollat med alla online affärer som säljer färg?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
siggesagge
16 september 2022 · 2 Inlägg

Är tyvärr inte så enkelt. Lägger dom in färgkoden får dom ingen träff. Varför jag pratar om Du Pont är att alla färgkartor hänvisar till du pont.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2022 · 13 744 Inlägg

ppg 50504   
Dupoint 2800L, 882-92026L   

gm hade samma koder på samma färg smile om det kan hjälpa lite

http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedi … mp;rows=50

Senast redigerat av Growe (16 september 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2022 · 13 744 Inlägg

siggesagge skrev:
Är tyvärr inte så enkelt. Lägger dom in färgkoden får dom ingen träff. Varför jag pratar om Du Pont är att alla färgkartor hänvisar till du pont.

då är det för mupparna slutat använda dom riktiga systemen smile

vi hade säkert tusentals färgkort från ppg när vi hölls  nu är ju problemet att några miljömuppar tycker att det är så hemskt med lösningsbaserade färger att man förbjudit det på lackfirmor
där är nog det stora problemet .
och vi lackade mycket gamlja jänkar bilar enda bil vi någonsin hade problem med var en gammal jagga det gick inte att hitta rätt färg hur vi än gjorde men så var den silver säkert målad på ett speciellt sätt och när vi la på "rätt" färg var det totalt tokfel..   slutade med att jag fick stå i färg rummet och försöka blanda ihop färg på känn =/  det blev rätt färg men för mycket metallic tyvärr


men testa dom koderna jag la upp om du inte hittat dom själv

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang