Hur mycket kan det kosta att göra om en SAAB 9-5 till A-traktor?

wille1833
18 september 2022 · 1 Inlägg

Hej! Jag har funderat på att skaffa min en epa nu ett tag men har insett att det verkligen är mycket pengar och jag vill ej lägga så mycket. Vi i familjen har en saab 9-5 som skulle kunna göras om. Om någon vet hur mycket det kostar att göra om den allt som allt (alltså spärr, bess osv) får ni gärna höra av er.



Tror jag flyttar tråden till ett lite lämpligare forum.
Och passar på att redigera rubriken en aning..

Mvh mod

Brådhis * Voff voff *
18 september 2022 · 10 244 Inlägg

Jag gjorde om min förra V70N till A-traktor i våras.

6000:- kostade ECU-spärren
1000:- för material (nå´n form av skivor från Byggmax + skruv + lite fästjärn)
2300:- för besiktning
150:- för en LGF-skylt

Så strax under 10000:- om du skruvar dit skivorna själv. Det dyra var ju ECU-spärren, så där går det väl att spara nå´n krona på att sätta dit nå´n H-reg lösning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Filiptherus
19 september 2022 · 9 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag gjorde om min förra V70N till A-traktor i våras.

6000:- kostade ECU-spärren
1000:- för material (nå´n form av skivor från Byggmax + skruv + lite fästjärn)
2300:- för besiktning
150:- för en LGF-skylt

Så strax under 10000:- om du skruvar dit skivorna själv. Det dyra var ju ECU-spärren, så där går det väl att spara nå´n krona på att sätta dit nå´n H-reg lösning.

Låter rimligt, har själv byggt tre stycken och det brukar landa på strax under 10 000 som du säger, man får inte glömma viktningen och växellådsspärren ifall det är en manuell.

Hreg är ju klart billigast på strax under 2000kr, men definitivt svårast att installera. Jag har själv gjort det så det är inte omöjligt, men det är en hel del pill.
H-can var mittemellansvårt, men också aningen dyrare. Tror jag gav 4000kr för en sats med h-can, låda och plombslangar. Inte svårt alls för en hemmamekaniker.
ECU-spärr var det allra lättaste, då lämnade jag bara bort hela bilen och hämtade den 2 dagar senare, så gick det fin-fint i 30kmh. Men det är lite dyrare, runt 6000kr som det nämns.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2022 · 17 379 Inlägg

Ja, en kompis reggade in en 9-3 Multijet och det kostade nog 9000:- har jag för mig. Han gjorde allt utom ECU-spärr själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang