Behöver lite hjälp med chip trimming volvo 940

HenrikEdvardsson
9 oktober 2022 · 6 Inlägg

Tjena
Jag köpte en volvo 940 med b230fk och säljaren sa att den hade en guldbox med något chip. Jag är inte jättepåläst om detta och förstår knappt det jag läser. Men en guldbox ska alltså vara bättre som jag förstår det, skulle någon enkelt kunna förklara hur? Går det också på något sätt om det är guldbox och vad för chip det är i?
Mvh, Henrik

Lucif3r
10 oktober 2022 · 2 215 Inlägg

Enkelt förklarat: En guldbox har ett utbytbart löst chip i sig(dvs "chippningsbar"). Svart/ikke-guldbox har inget löst chip och "går inte" chippa.

Men fullt så enkelt är det ju inte, förståss... Alla guldboxar har löst chip, men alla svarta/ikke-guldboxar saknar inte chip heller. Det förekommer svarta boxar som har löst chip och är då identiska med en guldbox, förutom färgen på boxen, och är mer eller mindre omöjliga att skilja åt en "vanlig" box utan att öppna den.
Till sist så kan man eftermontera sockel för chip i en box utan löst chip, och på så vis få en "guldbox" av en "ikke-guld"box. Det kräver lödvana dock.
Guldbox har dock garanterat ett löst, utbytbart chip. Och dom flesta - men inte alla - svarta boxar har inget löst chip man bara kan byta ut.

... Sen råder det ju delade meningar om hurvida ett tändningschip gör någon som helst nytta eller inte... Många verkar bara höja varvstoppet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang