Ryckig och ojämn vid körning, Ford 2.0 TDCi 140hk

vukasinov
13 oktober 2022 · 10 Inlägg

Hej,

Har en Mondeo 2.0 TDCi med ryckig och ojämn motorgång. Bilen startar normalt, går annars fint men känns orolig vid 1300-2000 varv. Känns även lite svagare än vanligt.
Ibland hörs det som att någon "viner" eller susar när jag håller varven stadigt vid ca 2000 varv. Ingen rök från bilen. Inge felkoder heller.

Har läst om liknande symptom och då har det oftast varit en laddluftslang till turbo som är sprucken...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

har den hållt på så länge eller har det nyss börjat.. tänker på att den kanske gör en generering..av partilfiltret   annars testa att få lite värme i maskinen  om egr är lite trög kan den lätt bli ryckig.. och värme kan hjälpa.. att man då belasta den mycket hårdare än normalt. kör man mycket korta sträckor så blir inte grejerna  varma nog för att bränna bort  sot och sånt från egr.   även partikelfitlret mår dåligt av det...  en sprucken tryckslang visar sig snabbt  dels skulle partikelfilter  bli fullt och du borde även se en del sotande under gaspådrag..  men det kanske den gör

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
vukasinov
13 oktober 2022 · 10 Inlägg

den har tyvärr hållt på så ett bra tag... i fler månader. Men på sistone har det blivit lite värre. Ingen skillnad när motorn blir riktigt varm, beter sig likadant. Jag gjorde en statisk re-generering av DPF också men den "misslyckades" enligt programmet pga för hög sotnivå. Bilen har bara gått 12.000 mil men är 11 år gammal. Dock inget sotande vid gaspådrag, vad jag kan se...  Tänkte logga EGR-ventilen under körning och kolla om den fungerar som den ska...
Har också märkt att bilen förbrukar mer än vad den borde... ca 6.5l/100km men ska egentligen ligga på ca 5.0l/100km..
Nivån på kylarvätskan vad lite under MIN också.. fyllde på häromveckan och har inte rört sig sedan dess...

Senast redigerat av vukasinov (13 oktober 2022)

xXSammy
13 oktober 2022 · 6 566 Inlägg

Kamrem bytt?
Euro4 eller 5?

Sotmängd i % på DPF ?

De/Dem
vukasinov
14 oktober 2022 · 10 Inlägg

Euro 5-motorn med EGR-kylare.. kamremmen blev bytt i vintras.. Tror den visade nivå på ca 60-70% (av 200% som är max) men måste dubbelkolla igen och återkomma..

Hade en rengöring av EGR hjälpt kanske?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

en strulande egr kan helt klart göra den väldigt ryckig framför allt om den har svårt att ställa sig i rätt läge.. så den går lite trög när den öppnar och stänger       eftersom den hamnar i ett läge den inte föruitsatt.. en helt öppen egr brukar sluta med att man istort sätt inte kan köra alls..   eller att den går så sjukt jävla dåligt att man knappt kan hålla liv i den..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
14 oktober 2022 · 6 566 Inlägg

Euro5 motorerna ha en spridare innan DPF som kan gå sönder (Bli täppt) utan att sätta felkod förutom verkningsgrad DPF när de gått för länge.. Går glödstiftet sönder i samband med detta så bränner den även en 20A säkring. (Finns bara två 20A under huven så lätt att kolla)
Oftast är det denna som orsakar att DPF inte kan bränna ur, eller att motoroljan är för dålig.

Inte vanligt att spridarna går sönder på 2.0an men symptomen påminner om när en/flera spridare blivit dåliga på 1.6an (Sätter heller inte alltid felkoder, går dock att få fram genom att mäta spridarreturen eller köra oscilloskop)

Senast redigerat av xXSammy (14 oktober 2022)

De/Dem
vukasinov
15 oktober 2022 · 10 Inlägg

Tack för svaren. Jag ska kolla på EGR och spridaren vid DPF och återkomma. Gällande dieselspridare lämnade jag in alla 4 på felsökning förra månaden och 2 av dem var dåliga (en hade fel i elen och den andra hade för mycket i retur). Dom är utbytta och nu återstår det att kika på resten...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2022 · 13 673 Inlägg

xXSammy skrev:
Euro5 motorerna ha en spridare innan DPF som kan gå sönder (Bli täppt) utan att sätta felkod förutom verkningsgrad DPF när de gått för länge.. Går glödstiftet sönder i samband med detta så bränner den även en 20A säkring. (Finns bara två 20A under huven så lätt att kolla)
Oftast är det denna som orsakar att DPF inte kan bränna ur, eller att motoroljan är för dålig.

Inte vanligt att spridarna går sönder på 2.0an men symptomen påminner om när en/flera spridare blivit dåliga på 1.6an (Sätter heller inte alltid felkoder, går dock att få fram genom att mäta spridarreturen eller köra oscilloskop)

Visst är 2.0an en psa motor.   Samma som sitter i min 407 2.0hdi.    Så man kan ju kolla symtomet utanför ford oxå n.   Sen har Volvo och Mazda den motorn oxå.  Den är bra så länge den inte sitter i en volvo  av någon konstig anledning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
16 oktober 2022 · 6 566 Inlägg

Growe skrev:
Visst är 2.0an en psa motor.   Samma som sitter i min 407 2.0hdi.    Så man kan ju kolla symtomet utanför ford oxå n.   Sen har Volvo och Mazda den motorn oxå.  Den är bra så länge den inte sitter i en volvo  av någon konstig anledning

Volvo skulle "förbättra" motorstyrningen och elektroniken. ; )

De/Dem
vukasinov
15 december 2022 · 10 Inlägg

Hej igen!

Har äntligen kört en runda och loggat körningen. smile
Hade tyvärr annat som kom i vägen, därför dröjde det.

Bild nr 1: Kall start, EGR ventilen på 0% och bypass på 99,96%.
Så fort kylvätskan når 35 °C stängs bypass. Ventilen är fortfarande på 0%

Bild nr 2: Kylvätskan når arbetstemperatur, ca 82 °C. Så fort detta händer öppnas ventilen till 0,39%. Den förblir i denna position.

Bild nr 3: Ventilens position växlar ett par gånger mellan 0,39% och 0,78%. Dock växlar det bara under några sekunder, sedan är den tillbaka på 0,39% igen. Den växlade så där några gånger under färden.

Det jag dock inte förstår är att jag hade en EGR-block off bricka under hela sommaren. Den det gjorde ingen skillnad alls. Bilen ryckte som den tidigare gjort. DPF Soot load ligger på 54% som högst vilket inte är jättemycket heller?

Har ni några tankar?

BILD 3 https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223151/223151-9f65464a6ae3fe2505286e414a2595c0.jpg
BILD 2 https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223151/223151-729569d6d3d77c30543da1c03da50925.jpg
BILD 1 https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223151/223151-6dc7c288b73386730861373bcf078315.jpg

Senast redigerat av vukasinov (15 december 2022)

vukasinov
16 december 2022 · 10 Inlägg

Kan också tillägga att kylarvätskan långsamt sjunker. På ca 2 månader har den sjunkit 1cm i behållaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang