Köpråd: Första bil

spillolja
23 oktober 2022 · 4 024 Inlägg

Inte sämre eller bättre än golfen
undersök bilen som vanligt
bilen har haft 14 ägare varav den senaste har ägt den i några månader

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
23 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

Rev92 skrev:
Hej igen, tack för alla svar!
Troligtvis så kommer jag avstå den där golfen med tanke på den varit avställd i 3 år. Men har kommit över denna blocket annons nu och undrar om den är mer värd?
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /104464745
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XOG175
Gjorde även en koll på carvertical och inget fuffens hittades där vad jag kunde se.

En bil med så många ägare och så många efterkontroller skulle jag passa mig för.
Motorn kan vara en glädjekälla - för den kommer från Citroen.
Se bara till att ha nära till busshållplats eller tunnelbana och BMW-verkstad - för Mekonomen klarar inte av dom - enlig BMW-ägare jag känner.

Rev92
23 oktober 2022 · 17 Inlägg

Okej där ser man!
Ja som sagt ända anledningen jag avstår Golfen är som sagt avställd i 3 år och frågan är när börjar problemen komma med alla packningar osv. Annars får jag se om kompisen tjej går med på att jag köper deras Golf fast gått längre men stora servicen är gjord på den och nya bromsar . Värsta fall får man nog spara lite till och köpa en bil med 30k i kontantinsats.

Och som jag förstod från Sportpilot så kan Skoda ge en ganska rejäl huvudvärk med verkstadsbesök osv? För såg Blilia Outlet hade en billigare Skoda Fabia Kombi 1.2 TSI  2016 för 80k och 15k kontant såfall tänkte jag att jag slänger in 30k på den. Mjo sen får man räkna med alla kostnader runt om kring exempel service, vinter och sommardäck, ev fel på bilen.
Såg även Auto Tarkka i köping hade lite billigare bilar exempel en Volvo S60 2.4 34k mil en 02a dock aldrig hört talas om dom heller  men enligt reviews jag hittar så verkar det va en seriös firma.
Men letar vidare så får jag hoppas jag hittar nåt och googla runt lite på vissa bilar som jag hittar. Svårt detta att hitta rätt första bil

torsen
24 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

Rev92 skrev:
Okej där ser man!
Ja som sagt ända anledningen jag avstår Golfen är som sagt avställd i 3 år och frågan är när börjar problemen komma med alla packningar osv. Annars får jag se om kompisen tjej går med på att jag köper deras Golf fast gått längre men stora servicen är gjord på den och nya bromsar . Värsta fall får man nog spara lite till och köpa en bil med 30k i kontantinsats.

Och som jag förstod från Sportpilot så kan Skoda ge en ganska rejäl huvudvärk med verkstadsbesök osv? För såg Blilia Outlet hade en billigare Skoda Fabia Kombi 1.2 TSI  2016 för 80k och 15k kontant såfall tänkte jag att jag slänger in 30k på den. Mjo sen får man räkna med alla kostnader runt om kring exempel service, vinter och sommardäck, ev fel på bilen.
Såg även Auto Tarkka i köping hade lite billigare bilar exempel en Volvo S60 2.4 34k mil en 02a dock aldrig hört talas om dom heller  men enligt reviews jag hittar så verkar det va en seriös firma.
Men letar vidare så får jag hoppas jag hittar nåt och googla runt lite på vissa bilar som jag hittar. Svårt detta att hitta rätt första bil

Att avstå en bil bara för att den varit avställd en längre tid är inget skäl, anser jag.
Köpte själv för 6 år sedan en lågmilare av 2006 årsmodell, med endast en ägare, som varit avställd ungefär 5 år.
Drygt 3.000 mil på vägmätaren.
Orsaken till avställningen var att ägaren p g a ålder slutat köra bil.
Bilen hade förvarats i varmgarage under tiden för avställning.
En släkting sålde bilen, som då var nybesiktad och hade fått en stor service på märkesverkstad, på Blocket.
Eftersom bilen endast brukats i Norrlands inland sedan ny var detta grädde på moset, med tanke på frånvaron av saltslask på Norrlandsvägarna.
Några sviter av den långa avställningen har inte upptäckts ännu(efter 6 år).

Kolla upp varför bilen varit avställd innan du avfärdar den p g a avställningen.

Däremot skulle jag ALDRIG köpa en Golf eller derivator av den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang