Köpråd: Första bil

Rev92
18 oktober 2022 · 17 Inlägg

Hej alla!
Nu är det dags för mig att kolla på en första bil och har ingen aning vart jag ska kolla förutom antal mil och antal ägare. Har hittat denna https://www.blocket.se/annons/stockholm … classified och gjort en carfax rapport samt kollat upp den via biluppgifter om den har en skuld vilket inte den hade samt car.info om den har varnat nåt om den men kan inte se några fel där heller.

Har en budget på ca 10-30k och just nu ända vettiga bil jag har sett på blocket just nu och "låg milad" för sin ålder och kan ev pruta ner den till 17-16. Vad har ni för rekommendationer vad ska man kolla på? Fått tips via jobbet också att kolla styrning, undertill, kolla handbromsen, gasa upp till 60 sen bromsa och lyssna efter missljud osv.

Tanken är att ha den fram till sommaren i förhoppning av att priserna på nyare bilar har gått ner eller ev köra en leasing bil till sommaren. Just nu vill jag bara ha nån bil för att få lite körvana då jag precis klarat körkortet, så vill inte direkt bara fläska på en bil för 150-200k

spillolja
18 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Provkör
Kolla efter rost, den värsta rosten finns oftast i trösklar och bakom framhjulen på dessa
denna modell bör köras på >98 Oktan för bästa bränsleekonomi och evt. mindre risk för igensotning,   undrar varför den varit avställd sedan 2019 ?!?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Grattis till körkortet smile

Här är det smarta valet
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t … /103706314

Men om jag stod där med nytaget kort och en vinter på ingående så hade jag utan tvekan köpt denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104521107

Den är MYCKET trevligare att köra, bakhjulsdriven om du skulle få för dig att testa sladda lite (det är barnsligt roligt).

Kolla efter rost, det är den absolut största sjukdomen på dessa bilar. Annars går de billigt och är som sagt väldigt trevliga att köra.

Golfen är varken kul eller speciellt driftsäker smile

Senast redigerat av SportPilot (18 oktober 2022)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rev92
18 oktober 2022 · 17 Inlägg

spillolja skrev:
Provkör
Kolla efter rost, den värsta rosten finns oftast i trösklar och bakom framhjulen på dessa
denna modell bör köras på >98 Oktan för bästa bränsleekonomi och evt. mindre risk för igensotning,   undrar varför den varit avställd sedan 2019 ?!?

Tack för tipset! Finns det nån typ av nackdel att den varit avställd så pass länge? Om Carfax också visar att den är grön så att säga och biluppgifter visar på att den inte har några skulder eller så, så bör det vara safe att köra den?

SportPilot skrev:
Grattis till körkortet smile

Här är det smarta valet
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t … /103706314

Men om jag stod där med nytaget kort och en vinter på ingående så hade jag utan tvekan köpt denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104521107

Den är MYCKET trevligare att köra, bakhjulsdriven om du skulle få för dig att testa sladda lite (det är barnsligt roligt).

Kolla efter rost, det är den absolut största sjukdomen på dessa bilar. Annars går de billigt och är som sagt väldigt trevliga att köra.

Golfen är varken kul eller speciellt driftsäker smile

Tack för ytterliggare tips, nja till Toyotan, dock såg BMW intressant ut dock ser man inte regnr på den. Har kikat runt på Audi, Golf/Volkswagen, Skoda Octavia (rs) och lite BMW.

spillolja
19 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Rev92 skrev:
Tack för tipset! Finns det nån typ av nackdel att den varit avställd så pass länge? Om Carfax också visar att den är grön så att säga och biluppgifter visar på att den inte har några skulder eller så, så bör det vara safe att köra den?

man ställer inte av en bil i nästan 4 år, men det kan ju finnas skäl för det, det är en modern motor med direktinsprutning som på en diesel  vilket borgar för god driftekonomi, är den i bra skick så köp den, den blir skattebefriad om ca 11 år, en invenstering med lågt värderas

med 98 oktan i tanken ska det inte vara några större problem att köra den under 0.6L/milen på landsväg

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2022 · 10 277 Inlägg

Fastna inte i det här med låga mil. På en 19 år gammal bil, som Golfen, kan det vara mer en nackdel än en fördel. Bilar mår bra av att användas. En bil som stått mycket (vlket en 19 år gammal bil som gått 15000 mil garanterat har) kan innebära mer problem än en som gått 25000 mil. Dels just för att den stått, men dels också för ett en bil som brukas mycket oftast får mer omvårdnad eftersom den som regel "behövs"...

Gamla Golf 4:or är ju slitvargar dock, men Toyotan är förstås ett säkrare kort, och BMWn betydligt roligare.

En sak har 24 års bilägande lärt mig och det är att handla bil med hjärtat. Köp någonting du vill ha, inte det du borde köpa. För alla bilar går sönder, även dom bästa, så då är det bättre att njuta alla andra dagar du sitter bakom ratten. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
19 oktober 2022 · 7 234 Inlägg

Rev92 skrev:

spillolja skrev:
Provkör
Kolla efter rost, den värsta rosten finns oftast i trösklar och bakom framhjulen på dessa
denna modell bör köras på >98 Oktan för bästa bränsleekonomi och evt. mindre risk för igensotning,   undrar varför den varit avställd sedan 2019 ?!?

Tack för tipset! Finns det nån typ av nackdel att den varit avställd så pass länge? Om Carfax också visar att den är grön så att säga och biluppgifter visar på att den inte har några skulder eller så, så bör det vara safe att köra den?

SportPilot skrev:
Grattis till körkortet smile

Här är det smarta valet
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t … /103706314

Men om jag stod där med nytaget kort och en vinter på ingående så hade jag utan tvekan köpt denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104521107

Den är MYCKET trevligare att köra, bakhjulsdriven om du skulle få för dig att testa sladda lite (det är barnsligt roligt).

Kolla efter rost, det är den absolut största sjukdomen på dessa bilar. Annars går de billigt och är som sagt väldigt trevliga att köra.

Golfen är varken kul eller speciellt driftsäker smile

Tack för ytterliggare tips, nja till Toyotan, dock såg BMW intressant ut dock ser man inte regnr på den. Har kikat runt på Audi, Golf/Volkswagen, Skoda Octavia (rs) och lite BMW.

Du är okunnig om bilar ser jag, därför har du kikat på de bilar man absolut sist ska köpa - i alla fall begagnade.
Välj mellan Honda, Suzuki, Toyota och Mazda - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel - och kunna lita på driftsäkerheten.

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2022 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:

Rev92 skrev:
Tack för ytterliggare tips, nja till Toyotan, dock såg BMW intressant ut dock ser man inte regnr på den. Har kikat runt på Audi, Golf/Volkswagen, Skoda Octavia (rs) och lite BMW.

Du är okunnig om bilar ser jag, därför har du kikat på de bilar man absolut sist ska köpa - i alla fall begagnade.
Välj mellan Honda, Suzuki, Toyota och Mazda - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel - och kunna lita på driftsäkerheten.

Att kalla folk för okunniga, på ett forum för bilentusiaster, för att dom väljer bilar som BMW och Skoda Octavia RS är nog att sticka ut hakan en smula... wink

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, man måste inte köpa den bästa bilen rent driftsmässigt, man kan välja en bil som tilltalar ens sinnen också och leva med att den inte är billigast genom att man njuter när man ser den på parkeringen och när man vrider om nyckeln.

Senast redigerat av Brådhis (19 oktober 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rev92
19 oktober 2022 · 17 Inlägg

Brådhis skrev:
Fastna inte i det här med låga mil. På en 19 år gammal bil, som Golfen, kan det vara mer en nackdel än en fördel. Bilar mår bra av att användas. En bil som stått mycket (vlket en 19 år gammal bil som gått 15000 mil garanterat har) kan innebära mer problem än en som gått 25000 mil. Dels just för att den stått, men dels också för ett en bil som brukas mycket oftast får mer omvårdnad eftersom den som regel "behövs"...

Gamla Golf 4:or är ju slitvargar dock, men Toyotan är förstås ett säkrare kort, och BMWn betydligt roligare.

En sak har 24 års bilägande lärt mig och det är att handla bil med hjärtat. Köp någonting du vill ha, inte det du borde köpa. För alla bilar går sönder, även dom bästa, så då är det bättre att njuta alla andra dagar du sitter bakom ratten. smile

Tack igen för svar! Det ända jag tror är nog att den inte används förrutom dom verkar köra den till och från service/bes. Men ja det skadar inte att åka och kolla på den. Försöker inte ta det första bästa jag ser smile

torsen skrev:

Rev92 skrev:

spillolja skrev:
Provkör
Kolla efter rost, den värsta rosten finns oftast i trösklar och bakom framhjulen på dessa
denna modell bör köras på >98 Oktan för bästa bränsleekonomi och evt. mindre risk för igensotning,   undrar varför den varit avställd sedan 2019 ?!?

Tack för tipset! Finns det nån typ av nackdel att den varit avställd så pass länge? Om Carfax också visar att den är grön så att säga och biluppgifter visar på att den inte har några skulder eller så, så bör det vara safe att köra den?

SportPilot skrev:
Grattis till körkortet smile

Här är det smarta valet
https://www.blocket.se/annons/uppsala/t … /103706314

Men om jag stod där med nytaget kort och en vinter på ingående så hade jag utan tvekan köpt denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /104521107

Den är MYCKET trevligare att köra, bakhjulsdriven om du skulle få för dig att testa sladda lite (det är barnsligt roligt).

Kolla efter rost, det är den absolut största sjukdomen på dessa bilar. Annars går de billigt och är som sagt väldigt trevliga att köra.

Golfen är varken kul eller speciellt driftsäker smile

Tack för ytterliggare tips, nja till Toyotan, dock såg BMW intressant ut dock ser man inte regnr på den. Har kikat runt på Audi, Golf/Volkswagen, Skoda Octavia (rs) och lite BMW.

Du är okunnig om bilar ser jag, därför har du kikat på de bilar man absolut sist ska köpa - i alla fall begagnade.
Välj mellan Honda, Suzuki, Toyota och Mazda - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel - och kunna lita på driftsäkerheten.

Ja jag är okunnig inget jag sticker under stolen med därav tråden. Du skulle kunna förklara mer varför just inte dom bilarna? Tanken är bara att ha nån skitbil fram till våren/sommaren och hoppas bilräntorna gått ner så kan man köpa en dyrare bil då alt leasa om det dyker upp ett schysst erbjudande. Samt varför jag kollar runt Golf, Audi, Skoda är för jag har en vän som jobbar med dessa märken och lättare att få hjälp. Men jag är öppen för förslag, men avstår nog Toyotan som vart länkad

SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Rev92 skrev:

Brådhis skrev:
Fastna inte i det här med låga mil. På en 19 år gammal bil, som Golfen, kan det vara mer en nackdel än en fördel. Bilar mår bra av att användas. En bil som stått mycket (vlket en 19 år gammal bil som gått 15000 mil garanterat har) kan innebära mer problem än en som gått 25000 mil. Dels just för att den stått, men dels också för ett en bil som brukas mycket oftast får mer omvårdnad eftersom den som regel "behövs"...

Gamla Golf 4:or är ju slitvargar dock, men Toyotan är förstås ett säkrare kort, och BMWn betydligt roligare.

En sak har 24 års bilägande lärt mig och det är att handla bil med hjärtat. Köp någonting du vill ha, inte det du borde köpa. För alla bilar går sönder, även dom bästa, så då är det bättre att njuta alla andra dagar du sitter bakom ratten. smile

Tack igen för svar! Det ända jag tror är nog att den inte används förrutom dom verkar köra den till och från service/bes. Men ja det skadar inte att åka och kolla på den. Försöker inte ta det första bästa jag ser smile

torsen skrev:

Rev92 skrev:

spillolja skrev:
Provkör
Kolla efter rost, den värsta rosten finns oftast i trösklar och bakom framhjulen på dessa
denna modell bör köras på >98 Oktan för bästa bränsleekonomi och evt. mindre risk för igensotning,   undrar varför den varit avställd sedan 2019 ?!?

Tack för tipset! Finns det nån typ av nackdel att den varit avställd så pass länge? Om Carfax också visar att den är grön så att säga och biluppgifter visar på att den inte har några skulder eller så, så bör det vara safe att köra den?


Tack för ytterliggare tips, nja till Toyotan, dock såg BMW intressant ut dock ser man inte regnr på den. Har kikat runt på Audi, Golf/Volkswagen, Skoda Octavia (rs) och lite BMW.

Du är okunnig om bilar ser jag, därför har du kikat på de bilar man absolut sist ska köpa - i alla fall begagnade.
Välj mellan Honda, Suzuki, Toyota och Mazda - om du ska ha bilen som fortskaffningsmedel - och kunna lita på driftsäkerheten.

Ja jag är okunnig inget jag sticker under stolen med därav tråden. Du skulle kunna förklara mer varför just inte dom bilarna? Tanken är bara att ha nån skitbil fram till våren/sommaren och hoppas bilräntorna gått ner så kan man köpa en dyrare bil då alt leasa om det dyker upp ett schysst erbjudande. Samt varför jag kollar runt Golf, Audi, Skoda är för jag har en vän som jobbar med dessa märken och lättare att få hjälp. Men jag är öppen för förslag, men avstår nog Toyotan som vart länkad

Vag (Audi,VW,Skoda,seat mm) har haft en del bekymmer med motorer, dsg lådor och annat. De är sämst i klassen ofta när det kommer till driftsäkerhet.

Toyota och de andra asiaterna som nämns är å andra sidan bäst i klassen när det kommmer till driftsäkerhet.

Sen är det som sagt tidigare i tråden en balansgång att hitta något man trivs med men som också håller tillräckligt hög kvalitet. Ju mer du kan laga själv och ju mer du är beredd på att stå i garaget desto mindre behöver du bry dig. Har du ingen plats eller kunskap till att reparera din bil så är det tyvärr bäst att bita i det sura äpplet och köpa en tråkig asiat smile

Men man kan ha tur oavsett bilmärke och modell och slippa reparera något alls. Jag har haft en sån 318 som jag länkade innan. Under det året jag hade den så behövde jag byta ett plaströr i kylsystemet och luftmassemätare. Annars funkade den klockrent smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
19 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Jag har kört över 20.000mil med en äkta VAG 1.4 tsi med kedja, det enda som stoppat mig 1 gång är en punktering

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2022 · 17 468 Inlägg

Mina söner har var sin Golf mk4 fast bägge två har den gamla klassiska 1.6L. De rullar på. Ingen av killarna är intresserade av bilar (!!!) så de körs rätt lugnt ska tilläggas. Den ena har rullat 10000 mil och låter väl sådär i motorn. Köpt av ett äldre par som i princip bara körde runt hörnet och handlade. Men kommer nog rulla på ett tag till. Den har ju överlevt i 2 år redan. Det märkliga är att den är knappt basutrustad men har digital klimatanläggning som kyler!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2022 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Mina söner har var sin Golf mk4 fast bägge två har den gamla klassiska 1.6L. De rullar på. Ingen av killarna är intresserade av bilar (!!!) så de körs rätt lugnt ska tilläggas. Den ena har rullat 10000 mil och låter väl sådär i motorn. Köpt av ett äldre par som i princip bara körde runt hörnet och handlade. Men kommer nog rulla på ett tag till. Den har ju överlevt i 2 år redan. Det märkliga är att den är knappt basutrustad men har digital klimatanläggning som kyler!

Som sagt, dessa Golf IV är, tillsammans med samtida Beetle, riktiga slitvargar. Sambon hade en Beetle -99 för några år sedan och den bara gick och gick.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rev92
19 oktober 2022 · 17 Inlägg

Tack igen för alla era svar.
Såg nu denna bil en Skoda Fabia från 2018 gått 9024mil https://mollerbil.se/begagnade-bilar/#/ … amp;q=AUdi
kontantinsatsen var inte så farlig och inte en farlig månadskostnad. Är det nån bil ni skulle rekommendera?

spillolja
19 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Rev92 skrev:
Tack igen för alla era svar.
Såg nu denna bil en Skoda Fabia från 2018 gått 9024mil https://mollerbil.se/begagnade-bilar/#/ … amp;q=AUdi
kontantinsatsen var inte så farlig och inte en farlig månadskostnad. Är det nån bil ni skulle rekommendera?

Fundera själv en extra gång, 5 år är en ganska lång tid, kan du sälja bilen och bli fri från evt. skuld om det uppstår en ekonomisk knipa ?
kan det uppstå dyra reparationer när evt. garanti och försäkring gått ut ?

golfen känns som en bra ingång, en kontantinsats på 50% är att sträva efter vid köpa av nyare bil + intäkt från inbytetsbil

spara kan man göra på börsen,  kapitalförsäkring etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2022 · 17 468 Inlägg

Vill lägga in ett veto här. Månadskostnaden är ränteberoende och de kanske lockar med noll procent ränta i 1-3 månader och sen kommer smällen! Kolla det! Sitter själv med en leasingbil där räntan är obunden. Inget vi tänkte på då men den är nästan 900:- kronor dyrare per månad nu. Vi klarar förvisso det lätt men inte alla som gör misstänker jag. Vi har dock dragit in på på en söndagmiddag ute varje månad så uppoffring finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Håller helt med spillolja här, om det nu är vag du vill ha så köp golfen.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2022 · 17 468 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 oktober 2022 · 7 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4684548#p4684548

Trasiga bilar finns av alla modeller smile men håller med om att där finns bättre köp än golfen. Däremot så är den skodan rent ekonomiskt fördärv

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rev92
23 oktober 2022 · 17 Inlägg

Hej igen, tack för alla svar!
Troligtvis så kommer jag avstå den där golfen med tanke på den varit avställd i 3 år. Men har kommit över denna blocket annons nu och undrar om den är mer värd?
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /104464745
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XOG175
Gjorde även en koll på carvertical och inget fuffens hittades där vad jag kunde se.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang