Försäkring vid stulen katalysator täcker inte ljudämpare

Lucif3r
22 oktober 2022 · 2 182 Inlägg

krambriw skrev:
Om du har en rostig framskärm och någon kör in i din bil - så får du förmodligen både ny skärm och lack och det kommer bekostas av motpartens försäkringsbolag om densamme bedöms som vållande - då kommer det inte tjafsas om ev rost

Näpp... Egen erfarenhet säger precis tvärtom... Är skärmen "defekt" som t ex en rostfläck så får du inte ett korvöre från försäkringen.
Fick min förra 945a sönderrepad så den behövde en hel omlack... Stenskott på huven? Yep, det vägrar försäkringen stå för, så huven fick jag bekosta själv. Lite rost i skärmkanten? Den skärmen fick jag stå för själv... En liten buckla på en dörr? Bara punga ut pengar ur egen ficka...

Försäkringsbolag gör ALLT för att slippa betala... Oavsett vems fel det är...

torsen
22 oktober 2022 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:

krambriw skrev:
Om du har en rostig framskärm och någon kör in i din bil - så får du förmodligen både ny skärm och lack och det kommer bekostas av motpartens försäkringsbolag om densamme bedöms som vållande - då kommer det inte tjafsas om ev rost

Näpp... Egen erfarenhet säger precis tvärtom... Är skärmen "defekt" som t ex en rostfläck så får du inte ett korvöre från försäkringen.
Fick min förra 945a sönderrepad så den behövde en hel omlack... Stenskott på huven? Yep, det vägrar försäkringen stå för, så huven fick jag bekosta själv. Lite rost i skärmkanten? Den skärmen fick jag stå för själv... En liten buckla på en dörr? Bara punga ut pengar ur egen ficka...

Försäkringsbolag gör ALLT för att slippa betala... Oavsett vems fel det är...

Har divergerande erfarenhet.
För många år sedan köpte jag en SAAB 96 V4.
Den var ful framme på grill, båda framskärmar och huv.
En bil stannade inte vid stopplikt.
Vi frontade.
Min V4 var som ny fram efter någon månad.
Dessutom fick jag stilleståndsersättning.

Så jag hade kanske tur?

Lucif3r
22 oktober 2022 · 2 182 Inlägg

Eller så är det ett klassiskt exempel på "det var bättre förr" big_smile

Mossan1
23 oktober 2022 · 2 752 Inlägg

Lucif3r skrev:
Eller så är det ett klassiskt exempel på "det var bättre förr" big_smile

Troligen, både för hur ärender behandlades och det var en Saab V4 som det ärendet gällde. = knappast nyligen.

Frugan smällde med en hare för några få år sedan och det slog sönder kofångaren. (100% plast)  Reparationen tog över 2månader eftersom man inte fann någon BEGAGNAD kofångare som dög.
En ny var för dyr.
Detta var också strax innan Covid fuckade upp alla leveranskedjor och annat.

Edit:
Förtydligar att frugans ärende gällde en Toyota Rav4. Inte en Saab V4.

Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2022)

krambriw
23 oktober 2022 · 424 Inlägg

Förvånar mig att inte försäkringsbolaget helt sonika löste in den gamla SAABen, kunde inte vart mycket restvärde kvar??? Leta begagnad del, va...

EDIT: okej, då kanske det var lönt att låta RAVen leva vidare, men ändå, leta beg del, sniket från bolaget

Senast redigerat av krambriw (23 oktober 2022)

Lars1595
16 december 2022 · 4 Inlägg

Ringde upp försäkringsbolaget och klagade på att det inte återkopplat på ärendet slutade med att de täckte hela reparationskostnaden. Har nog haft lite tur med försäkringsbolaget :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2022 · 17 379 Inlägg

Lars1595 skrev:
Ringde upp försäkringsbolaget och klagade på att det inte återkopplat på ärendet slutade med att de täckte hela reparationskostnaden. Har nog haft lite tur med försäkringsbolaget :-)

Grattis!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang