Tvist med verkstad. Vad ska jag göra?

sunnyrelaxation
24 oktober 2022 · 1 Inlägg

I februari lämnades min bil in för kamkedjebyte på hos Mekonomen. En tid efteråt upptäckte jag att bilen inte betedde sig som den skulle och vid en felsökning visade det sig att samma felkod fanns kvar i motorn som innan kedjebytet. Jag gick tillbaka till verkstaden och påpekade detta, varpå de tog på sig detta som ett garantiärende. Bilen har nu stått hos dem i drygt 9 veckor och felet är fortfarande inte åtgärdad och ingen tidsram är satt.

Enligt verkstadsinnehavaren har han bytt samma del nu tre gånger och gjort diverse justeringar utan att lyckad avhjälpa problemet med felkoderna i motorn. Vid påpekande om att detta har tagit alldeles för lång tid, återkommer han till olika bortförklaringar om tidsbrist och problem. Han inger hela tiden förhoppningen om att det till sist kommer att lösas, men kan aldrig sätta en tidsgräns för när detta ska vara gjort.

I februari när bilen lämnades in betalade jag 12 500 kr för material och arbete, som alltså inte blev bra. Mitt tålamod är snart slut och efter att ha gett honom ohyggligt gott om tid och ett flertal försök till reparation under garantin, så är jag snart inte intresserad av att låta honom hålla på med detta ytterligare. Jag anser att han har bevisat sig vara inkapabel till att avhjälpa detta och mitt förtroende för verkstaden är helt förbrukat. Jag har heller inte fått någon lånebil under alla dessa veckor.

Min fråga är vad jag juridiskt sett kan kräva eller förvänta mig nu. Att tjata på honom om att få klart arbetet är som att hälla vatten på en gås. Ingenting händer. Jag har förslagit att lämna in bilen på märkesverkstad för hans räkning för att få till en snabbare lösning, men svaret är nej från hans sida. I felfritt skick är bilen värd ca. 70 000 kr, och med dessa felkoder kvarstående uppskattar jag bilens värde till max 35 000 kr. Är det möjligt att häva köpet och begära tillbaka mina 12 500 kr som inte har gett någon nytta över huvud taget? Kan jag på några juridiska grunder tvinga honom att lösa ut mig ur det här, ekonomiskt eller rent praktiskt?

Edit. Det gäller en VW, och det är en Mekonomenverkstad.

Senast redigerat av sunnyrelaxation (24 oktober 2022)

Svenska_bil
24 oktober 2022 · 218 Inlägg

Ta upp frågan med Mekonomen centralt.

torsen
24 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Ta upp frågan med Mekonomen centralt.

Dom är oresonliga enligt min erfarenhet
Efter att min bil varit inne på en Mekonomenverkstad kostade det mig ungefär 7.000:- att åtgärda skadorna Mekonomenverkstaden åstadkommit.
Se det som lärpengar att dels köpa en VW, och dels lämna in den på en Mekonomenverkstad.
Stor del av personalen är MENA som Arbetsförmedlingen betalar apanaget för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang