KÖPRÅD: Billig, pålitlig och lagomt snål

apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Hej!

Efter 13 år med körkort är det dags att lite motvilligt köpa min första bil. Vet inte hur länge jag kommer att vara kvar här i dalarna så kanske kommer att sälja av bilen igen efter ett halvår, men tanken är alltså att jag bara ska ha något som tar mig runt medan jag är här. Jag struntar i allt förutom att den funkar, inte är allt för dyr i drift och att den håller.

Har tittat på den här. Fick tag på besiktningspapper som jag bifogar. Vad betyder koderna? Vad tror ni i övrigt om den?

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-bb74ae4743d5856ec789564d9fd4ea6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-473880bb6aaa84638374f6946503b254.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-7abce6ac2d48bdd4900fb114fab56b0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-775b00e036f7b10a19514f1c3197c32d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-80a8f0452b78a33fae91e6c276510942.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244612/244612-d120efb2333f22b773c41815872e381d.jpg

Senast redigerat av apmanable (26 oktober 2022)

spillolja
26 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

Det är en begagnad bil, den kan rulla i 10 år men packa ihop efter 1 vecka
ser det som en invenstering utan värderas, kanske rent av en liten värdeökning då det är ca 4 år kvar innan den blir skattebefriad, men räkna med  0,7-0,8L/mil vid lugn landsväg,
när gjorde service senast ?  kamrem ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

spillolja skrev:
Det är en begagnad bil, den kan rulla i 10 år men packa ihop efter 1 vecka
ser det som en invenstering utan värderas, kanske rent av en liten värdeökning då det är ca 4 år kvar innan den blir skattebefriad, men räkna med  0,7-0,8L/mil vid lugn landsväg,
när gjorde service senast ?  kamrem ?

smile

Exakt! Ska säkert bytas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

spillolja skrev:
Det är en begagnad bil, den kan rulla i 10 år men packa ihop efter 1 vecka
ser det som en invenstering utan värderas, kanske rent av en liten värdeökning då det är ca 4 år kvar innan den blir skattebefriad, men räkna med  0,7-0,8L/mil vid lugn landsväg,
när gjorde service senast ?  kamrem ?

smile

Ingen aning. Kanske är något jag bör fråga? Jag la upp en till bild för övrigt där det framkommer att det är "ny drivknut och nytt värmeelement".

Ang. Besiktningspappren är det något att vara orolig över det där med oljeläckaget?

apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Det är en begagnad bil, den kan rulla i 10 år men packa ihop efter 1 vecka
ser det som en invenstering utan värderas, kanske rent av en liten värdeökning då det är ca 4 år kvar innan den blir skattebefriad, men räkna med  0,7-0,8L/mil vid lugn landsväg,
när gjorde service senast ?  kamrem ?

smile

Exakt! Ska säkert bytas.

Frågade om service och kamrem och fick det här tillbaka:

"Kamrem bytt för 5000 mil sedan men det var 11år sedan. Den har bara gått 5tusen på 11år. Service papper finns ju som du såg en hel hög men vet inte när sista är gjord. Vi har bytt drivknut och en var ny 2019, vi har bytt abs givare och värme element i bilen. Förra ägaren har bytt koppling för inte längesen, ac skall fyllas men grym värme i den"

spillolja
26 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

apmanable skrev:
Frågade om service och kamrem och fick det här tillbaka:

"Kamrem bytt för 5000 mil sedan men det var 11år sedan. Den har bara gått 5tusen på 11år. Service papper finns ju som du såg en hel hög men vet inte när sista är gjord. Vi har bytt drivknut och en var ny 2019, vi har bytt abs givare och värme element i bilen. Förra ägaren har bytt koppling för inte längesen, ac skall fyllas men grym värme i den"

Hmm  om AC behöver fyllas finns läckage

men 4500:- för pundarsläden får dock ses som överkomligt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Lite oljeläckage på dessa gamla bilar är inget jag hade brytt mig om. Däremot är bromsvärden ojämna och du får säkert nedslag på dessa vid nästa besiktning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

spillolja skrev:

apmanable skrev:
Frågade om service och kamrem och fick det här tillbaka:

"Kamrem bytt för 5000 mil sedan men det var 11år sedan. Den har bara gått 5tusen på 11år. Service papper finns ju som du såg en hel hög men vet inte när sista är gjord. Vi har bytt drivknut och en var ny 2019, vi har bytt abs givare och värme element i bilen. Förra ägaren har bytt koppling för inte längesen, ac skall fyllas men grym värme i den"

Hmm  om AC behöver fyllas finns läckage

men 4500:- för pundarsläden får dock ses som överkomligt

Betyder att AC är skrot och inte värd att reparera. Fast dessa bilar klarar sig bra utan den. Kamrem ska bytas snarast! Men den kan gå i flera år till om man kör lugnt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Tack för svaren. Får ta och se på pundarsläden imorgon. Är det något jag ska ha i åtanke när jag ser på den? Vet att det inte är världens investering men pengar är pengar och jag är inget fan av att kasta sånt i sjön

apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Förresten, har också en s40 från 2006 som står på gården, men den visar något systemfel kring katalysatorn som inte är helt undersökt. Den har gått omkring 20k mil men stått många år på gården. Fixade lite med den och körde den på besiktning och fick nedslag på bromsar, brusten fjäder fram vänster, länkarmsbussning bak och stabilisatorstag bak.

Är det värt att åtgärda den eller ska jag satsa på den här jag kollar på nu?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Pruta ner pundarkälken till 3500-4000 och köp den. Riktigt bra pris för en trevlig bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

Vänta nu lite... Den är Obes & Avställd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vänta nu lite... Den är Obes & Avställd.

Ja det stämmer. Du kan ju se pappren där som jag postat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 478 Inlägg

apmanable skrev:

Hybrid_ skrev:
Vänta nu lite... Den är Obes & Avställd.

Ja det stämmer. Du kan ju se pappren där som jag postat.

Läste för fort, sorry.
Tror du kommer torska på bromsarna. Skatt på 1608:- tillkommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
26 oktober 2022 · 181 Inlägg

Alla bilar i denna prisklass är en chansning men jag hade inte köpt en obesiktad Volvo S70 med 30k mil på nacken. Billig i inköp, väldigt bekväm och säker men soppatörstig motor och risk att du måste lägga ner ganska mycket pengar på reparationer och service.

Ett alternativ enligt mig är ex denna:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /104610166

Inte lika bekväm, dyrare i inköp MEN drar säkert 0.3L/milen mindre och du kommer kunna sälja den för ungefär lika mycket om några år. Förmodligen billigare i drift och lägre risk för dyra reparationer och helt nybesiktad + servad.

apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

apmanable skrev:

Hybrid_ skrev:
Vänta nu lite... Den är Obes & Avställd.

Ja det stämmer. Du kan ju se pappren där som jag postat.

Läste för fort, sorry.
Tror du kommer torska på bromsarna. Skatt på 1608:- tillkommer.

Okej. Det är ju inte för sent att backa nu. Det känns sådär att den är obes och avställd.

Har du någon idé om v40n som står på gården eller ska jag fortsätta leta efter något som är besiktat och klart?

spillolja
26 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

har nog inte någon större betydelse
om du köper en besiktigad bil kommde du förr eller senare att behöva fixa och dona
Välj vilken du vill ha  S70:n, V40:n, eller riskokaren

Biltema har verktyg, Bildelaronline24, Trodo, Mister-auto,  ebay m.m har delarna
Motorolja (5W-40) finns ibland hos Lidl

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Noobnisse skrev:
Alla bilar i denna prisklass är en chansning men jag hade inte köpt en obesiktad Volvo S70 med 30k mil på nacken. Billig i inköp, väldigt bekväm och säker men soppatörstig motor och risk att du måste lägga ner ganska mycket pengar på reparationer och service.

Ett alternativ enligt mig är ex denna:
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … /104610166

Inte lika bekväm, dyrare i inköp MEN drar säkert 0.3L/milen mindre och du kommer kunna sälja den för ungefär lika mycket om några år. Förmodligen billigare i drift och lägre risk för dyra reparationer och helt nybesiktad + servad.

Tack noobnisse! Sånt här jag gärna tar emot mer av. Känner mig ute på djupt vatten så uppskattar tips på bilar rakt av. Så länge jag kan få tillbaka en del av det jag lägger ut är det inte hela världen om den kostar lite mer

apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

spillolja skrev:
har nog inte någon större betydelse
om du köper en besiktigad bil kommde du förr eller senare att behöva fixa och dona
Välj vilken du vill ha  S70:n, V40:n, eller riskokaren

Biltema har verktyg, Bildelaronline24, Trodo, Mister-auto,  ebay m.m har delarna
Motorolja (5W-40) finns ibland hos Lidl

smile

Haha diplomatiskt svar. Klart du har rätt men i det här fallet litar jag inte riktigt på min egen expertis. Därför jag hör med er proffs. Jag ger er veto över mitt bilöde.


Jag ska också tillägga att jag inte är helt anti lite mek. Fixade styrstag, styrled och dämpare på s40n innan och tyckte det var kul

Senast redigerat av apmanable (26 oktober 2022)

spillolja
26 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

Fundera gärna på om ni verkligen vill ha en riskokare
eller en pundarsläde med tärningar och Wunderbaums

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang