KÖPRÅD: Billig, pålitlig och lagomt snål

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 477 Inlägg

apmanable skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan du leva med denna ett tag?

https://www.blocket.se/annons/dalarna/t … /104706028

Oja! Är helt okräsen. Vill som sagt bara att den är billig, pålitlig och inte alltför törstig i dessa tider

Då kan det vara ett bra val. Kamkedja, problemfri och rätt snål. Haft flera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
26 oktober 2022 · 6 570 Inlägg

Haft en kund som sa efter de fick en offert på 28 tusen på en bil med lika mycket miltal och 12 år gammal "Vad får jag för 28 tusen? En bil med NYA problem.. Laga den jag har tack!"

Edit: Menar inte att det kostar 28 att laga S40:n, men eftersom den är besiktigad så vet du vad ni har.
Förvärmningen är inte ovanlig på syresensorer att gå sönder, men det är en felkod som återkommer om tändningen slås på typ 3-4 gånger ifall syresensorn är trasig.

Senast redigerat av xXSammy (26 oktober 2022)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2022 · 17 477 Inlägg

xXSammy skrev:
Haft en kund som sa efter de fick en offert på 28 tusen på en bil med lika mycket miltal och 12 år gammal "Vad får jag för 28 tusen? En bil med NYA problem.. Laga den jag har tack!"

Mm. Men sen kan man åka Audi TFSI eller Toyota Basic. En av dessa krånglar i princip inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
apmanable
26 oktober 2022 · 55 Inlägg

Har hört av mig till toyotan men inte fått något svar. Har ni fler tips så tar jag mer än gärna emot smile

Jokabsson
26 oktober 2022 · 1 176 Inlägg

Jag kollar själv på vinterbil att puttra runt i medan Miatan är i vinterdvala.
Huvudfokus - besiktigad och skattad samt att den ska inte låta som en tickande bomb när man kör.
Resten är sekundärt. Låter som att du är i ungefär samma sits.

Jag tittar främst på Citroen C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo. De är förhållandevis billiga att köpa men främst ekonomiska att köra och äga. Finns inte många under 20 000kr dock så om din budget inte kan sträcka sig så långt skulle jag i stället fortsätta kika efter Yaris eller någon gammal Corolla.

Volvo hade varit trevligt, hade gärna köpt en S60 2.4 att köra med under vintern (de är billiga att köpa!) men de drar omotiverat mycket soppa och jag litar mer på en Toyota än en Volvo.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
26 oktober 2022 · 4 024 Inlägg

Jag har snart haft min Golf 1.4 Tsi i snart 10 år och averkat över 21.000mil med den, den går utan problem att köra under 0,6 Liter milen, men går att pressa under 0.5 vid varsam långkörning på landsväg, saknar i dagsläget motivation att byta bil då utbudet i denna klass med samma förbrukning är begränsad, hittar man en 09:a för <30.000:- är risken för bottensedimentet stor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
apmanable
27 oktober 2022 · 55 Inlägg

Ska åka och kolla på yaris nu. Den verkar inte ha varit på service på ett bra tag men det kanske går ändå? Är det något jag bör titta extra efter?

Tack för all hjälp hörni. Uppskattas verkligen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2022 · 17 477 Inlägg

apmanable skrev:
Ska åka och kolla på yaris nu. Den verkar inte ha varit på service på ett bra tag men det kanske går ändå? Är det något jag bör titta extra efter?

Tack för all hjälp hörni. Uppskattas verkligen

Den överlever lite misskötsel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
apmanable
27 oktober 2022 · 55 Inlägg

Jokabsson skrev:
Jag kollar själv på vinterbil att puttra runt i medan Miatan är i vinterdvala.
Huvudfokus - besiktigad och skattad samt att den ska inte låta som en tickande bomb när man kör.
Resten är sekundärt. Låter som att du är i ungefär samma sits.

Jag tittar främst på Citroen C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo. De är förhållandevis billiga att köpa men främst ekonomiska att köra och äga. Finns inte många under 20 000kr dock så om din budget inte kan sträcka sig så långt skulle jag i stället fortsätta kika efter Yaris eller någon gammal Corolla.

Volvo hade varit trevligt, hade gärna köpt en S60 2.4 att köra med under vintern (de är billiga att köpa!) men de drar omotiverat mycket soppa och jag litar mer på en Toyota än en Volvo.

Ja vi är i samma sits men jag har nog något mindre budget. Bra med tips på bilar att hålla utkik efter om jag nu inte tar yaris. Tack

apmanable
27 oktober 2022 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

apmanable skrev:
Ska åka och kolla på yaris nu. Den verkar inte ha varit på service på ett bra tag men det kanske går ändå? Är det något jag bör titta extra efter?

Tack för all hjälp hörni. Uppskattas verkligen

Den överlever lite misskötsel.

Phew!

Noobnisse
27 oktober 2022 · 181 Inlägg

Ser att den där Yarisen blivit såld/borttagen. Är du den nya och förhoppningsvis lyckliga ägaren?

apmanable
27 oktober 2022 · 55 Inlägg

Noobnisse skrev:
Ser att den där Yarisen blivit såld/borttagen. Är du den nya och förhoppningsvis lyckliga ägaren?

Du det stämmer. Fick inte pruta och den var fulare i verkligheten men den funkar. Känns fantastiskt att ha egen bil.

Har bestämt att jag ska fixa s40n och sälja den eller yarin när det är klart.

Som sagt tack alla för hjälpen! Hade jag kunnat hade jag bjudit er på bärs

Noobnisse
28 oktober 2022 · 181 Inlägg

apmanable skrev:

Noobnisse skrev:
Ser att den där Yarisen blivit såld/borttagen. Är du den nya och förhoppningsvis lyckliga ägaren?

Du det stämmer. Fick inte pruta och den var fulare i verkligheten men den funkar. Känns fantastiskt att ha egen bil.

Har bestämt att jag ska fixa s40n och sälja den eller yarin när det är klart.

Som sagt tack alla för hjälpen! Hade jag kunnat hade jag bjudit er på bärs

Grattis! Riktigt driftsäkra och billiga bilar rent generellt även om det alltid är en chansning att köpa bil i denna prisklass! Slit den med hälsan och lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang