Sälja eller behålla?

Wille_vh
28 oktober 2022 · 30 Inlägg

Hej,

Jag äger en Toyota RAV4 (XA30) från 2006 (se mina bilar) som jag ägd sedan maj 2021.
Jag är andra ägaren av den och har lagt lite för mycket pengar på denna.....

Anledningen till att jag köpte denna var pga vår livssituation. Jag, min fru (båda 30 år) skulle få barn 2021.
Vi "behövde" en bil trots att vi bor i stockholm innerstad. Vi kör bara på helgerna för nöjets skull egentligen. All övrig tid så står den på ett båtvarv i stan där jag är verksam på fritiden (så gratis parkering).

Varför jag landade i en RAV4 var att vi tyckte den hade potential att se lite cool ut för de pengarna vi hade, ca 60.000 kr. Dock har jag inte kunnat låta bli att göra en hel del uppdateringar, något som jag helst inte vill räkna ihop och få en total summa på. Men i alla fall, följande har jag gjort:

- Helt Ny kopplingssats
- Helt Nya sommardäck Yokohama Geolandar
- Nya stålkastare (pga gamla utslitna så nedslag på besiktningen)
- Takkorg (faktiskt använt mycket på sommaren)
- Ny mellanljuddämpare
- Extraljus Purelux Road 670 HD - Runda / 15 cm

Bilen har gått strax under 17.000 mil.

Den är egentligen perfekt för vår livssituation fortfarande. Vår son på 1,5 år hatar ändå åka bil, så vi kör väldigt lite. Vår totala bränsleförbrukning är låg, halvförsäkring billig (400 kr månaden),  samt årlig forddonsskatt ca 2400 kr.

Men den är ändå en gammal bil...

Jag tycker inte det är så bekvämt att åka längre stäckor med den, bullrig och jag tycker det är jobbigt med manuell växellåda i storstan. Nu behöver jag nog även köpa nya vinterdäck.

Den är ändå i bra skick för sin ålder, och inte särskilt kostsam för oss. Å andra sidan är gamla bilar tickande bomber om man inte är kunnig (jag räknas nog som okunnig), brakar den ihop är den värd 0 kr. I och med att vi är en barnfamilj så vore detta en stor förlust för oss om vi ändå kunde sälja den idag och få en slant som kontaktinsats till en modernare bil.

Hurr som helst, vad skulle ni göra i vår situation?

spillolja
28 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Snabbkoll på Blocket antyder ca 55-75.000:-

nymonterad kopplingsats, tak-korg, nya strålkastarinsatser, nya sommardäck
extraljus samt 2 tidigare ägare är definitiva dragplåster, den som köper bilen bör absolut få med fakturor på detta

bilens användningsområde är just där man har nyttan av 4 hjulsdrift

men lägg den på blocket och börja med 75.000:- för att testa gränsen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2022 · 17 463 Inlägg

Som spillolja säger så prova och sälja den med högt utgångspris. Populär bil. Sen kan ni ju köpa en vanlig V70 med automat. Leasingbil rekommenderas inte när man har småbarn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
28 oktober 2022 · 5 524 Inlägg

Gammal Toyota är väl bland det driftsäkraste som finns enligt många så om den skulle braka ihop vid endast 17000mil känns ju märkligt.

Bullrig är dom dock, min mor har en 2010 Rav4.
Den har jag uppgraderat med silent coat i alla dörrar och bakom alla inklädnader i bagaget, gjorde stor skillnad.
Satt ingen ljudisolering någonstans förutom ett pyttelitet (10x15cm) ark asfaltsmatta i bagageluckan.

Nästa steg för att öka komforten är att riva ut innertak och golvmatta för att ljudisolera, men det kommer jag nog aldrig lägga tiden på att göra då morsan inte hör att bilen är högljudd.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
28 oktober 2022 · 10 276 Inlägg

Wille_vh skrev:
Å andra sidan är gamla bilar tickande bomber om man inte är kunnig (jag räknas nog som okunnig), brakar den ihop är den värd 0 kr. I och med att vi är en barnfamilj så vore detta en stor förlust för oss om vi ändå kunde sälja den idag och få en slant som kontaktinsats till en modernare bil.

Jag tror man svårligen skulle kalla en Rav4 från 2006 för en tickande bomb... Det finns betydligt värre exempel då.

Vill ni köpa nyare bil så är det ju alltid läge att sälja en Rav4, men tycker du om bilen lär den knappast ruinera dig under överskådlig tid iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
29 oktober 2022 · 3 306 Inlägg

Jag tror du begår ett stort misstag om du säljar din toyota. Speciellt när du säger att ni bara kör lite.

Många som tar ett lån på en ny bil säger oftast " köper en ny bil för slippa dyra reparationer" medans de betalar sjuka mängder bara för ett lån och värdeminskning per år, som är mycket dyrare per år än att hålla en äldre begagnad bil igång per år. Jag har alltid haft 15-25 år gamla bilar som haft 15-35kmil på dem, jag har aldrig behövt laga bilen för hög summa.

Fördelen men äldre bilar som man inte behöver ha en "stämpel med en fin logga på" i service boken är att du kan själv fylla din service bok och lägga in kvitton.  Olje service varje år kostar för mig 600:- smile..

Mossan1
29 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

En av dom pålitligaste bilmodellerna som finns. På riktigt. Vi har haft flera Rav4 och jag får nog inte frugan atr köra annat nu.  Men då bor vi i skogen på ett berg. Inte i innerstaden.
Ekonomiskt vansinne är det nästan alltid att byta en gammal bil mot en ny.
Spara tusenlappar i rep med att lägga 100tusenlappar på annan bil i regel.
Man lurar sig själv helt makalöst.

Men rätt bil för stadsbor är det inte, och heller inte för långfärder efter dom fantastiskt fina vägarna runt och mellan storstäderna.

Som sagt, så med ny koppling, mm, så blir den mycket lättsåld och inbringar nog ett riktigt bra pris.

Leasing tror jag är rysk roulette.

Senast redigerat av Mossan1 (29 oktober 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2022 · 17 463 Inlägg

Mossan1 skrev:
En av dom pålitligaste bilmodellerna som finns. På riktigt. Vi har haft flera Rav4 och jag får nog inte frugan atr köra annat nu.  Men då bor vi i skogen på ett berg. Inte i innerstaden.
Ekonomiskt vansinne är det nästan alltid att byta en gammal bil mot en ny.
Spara tusenlappar i rep med att lägga 100tusenlappar på annan bil i regel.
Man lurar sig själv helt makalöst.

Men rätt bil för stadsbor är det inte, och heller inte för långfärder efter dom fantastiskt fina vägarna runt och mellan storstäderna.

Som sagt, så med ny koppling, mm, så blir den mycket lättsåld och inbringar nog ett riktigt bra pris.

Leasing tror jag är rysk roulette.

Samma här. När vi skulle byta hennes bil föreslog jag en Lexus hybrid då de är riktigt pigga men nej. Det blev en Prius Gen3 igen. Vi har tittat på Gen4 men hon vägrar. Nästa gång får det nog bli något annat då gen3 börjar bli gammal. Hon har nämnt Rav4... Ursäkta OT.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
29 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Ska man byta, kanske man ska kika på någon som har en direktinsprutad bensin-motor, tex.Vag Tsi TFSI Fsi, ford Ecoboost, renault Tce, Volvo Fdti mfl  men ska man ha något vettig får man nog lägga sig bra bit över 100.000:- sedan finns Diesel men partilkelfilter talar emot kortkörningar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
29 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Low skrev:
Fördelen men äldre bilar som man inte behöver ha en "stämpel med en fin logga på" i service boken är att du kan själv fylla din service bok och lägga in kvitton.  Olje service varje år kostar för mig 600:- smile..

Golfen jag har har gått ca 24.000mil och orginal servicebok är ostämplad, service-noteringar är gjorda på ett A4-ark och är vikt på mitten, saknar större betydele vid utgången garanti , ojebyteservice på denna kostar mig < 300:- Kr

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
30 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

spillolja skrev:
Ska man byta, kanske man ska kika på någon som har en direktinsprutad bensin-motor, tex.Vag Tsi TFSI Fsi,

Man byter då från en av dom MEST driftsäkta motorerna till dom MINST driftsäkra motorerna i modern tid.

Det bör man veta.

spillolja
30 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Mossan1 skrev:

spillolja skrev:
Ska man byta, kanske man ska kika på någon som har en direktinsprutad bensin-motor, tex.Vag Tsi TFSI Fsi,

Man byter då från en av dom MEST driftsäkta motorerna till dom MINST driftsäkra motorerna i modern tid.

Det bör man veta.

Vad är det som gör att dom är mindre drifsäkra ?
rada gärna upp dessa problem så vi som kör direktinsprutat kan förebygga dessa problem

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
30 oktober 2022 · 7 233 Inlägg

Du äger en av världens bästa bilar.
ALLA BILAR BULLRAR - även nya - tro mig.
Anser absolut att du ska behålla din RAV-4.
Alternativet är att köpa en helt fabriksny bil med garanti för att slippa vara rädd för att den ska "rasa".
Väger man då de ekonomiska konsekvenserna så blir det till din nuvarande bils fördel.
En medelväg att gå, om du är rädd för att bilen ska "rasa" och inte ha något värde, är att köpa en annan bil som är mindre än10 årgammal och är körd under 10.000 mil.
Då får du, om du tecknar helförsäkring, maskinskadegaranti.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:- och inkluderar bärgning till verkstad.
Denna försäkring omfattar det mesta som är dyrt såsom motor, drivlina m m.
Så förslagsvis en bil som är 5 - 8 år gammal och rullat 5.000 till 8.000 mil.
Dessutom ska du handla privat.
Din nuvarande bil tillhör de mest eftertraktade på marknaden, så den torde det inte bli något problem att sälja.
Marknaden i Sverige skriker efter begagnade bilar, så du borde få bra betalt.
Nackdelen är att även den bil du fastnar för kan vara orimligt dyr.

Sök inte på annat än Toyota, Mazda, Honda eller Suzuki, om du vill sova gott på natten.
Kolla helst på "inlandsbilar", som INTE kökörts i snöslask som kortpendlarbilar i storstadsområden.
Uppgifter om "den tilltänkta", och ägaren, får du kostnadsfritt hos biluppgifter.se och car.info samt Transportstyrelsen.

Sammanfattningsvis - behåll din RAV-4.

Mossan1
30 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

spillolja skrev:
[
Vad är det som gör att dom är mindre drifsäkra ?
rada gärna upp dessa problem så vi som kör direktinsprutat kan förebygga dessa problem

Vad som gör VAG's bensinmotorer opålitliga?
Har det undgått någon som är motorintresserad?
Googla lite vet jag.

Kamkedjor som sträcks eller går av är dessa kraftigt överepresenterade.
Bristfälliga kamkedjespännare är en anledning, men främst dåliga kedjor.

Mpnga får ohemul oljeförbrukning, trots låga mil och välskötta. Väldigt många motorer renoveras alltså för detta innan ens 12.000mil.
Vissa får Goodwill, men inte alla.

Det finns tyvärr inte mycket man kam göra för att förebygga.
Dom är dock inte riktigt lika illa överlag men vissa årgångar av 1.4 får man passa sig för att parkera i motlut med endast växeln i. Dras motorn med aldrig så lite i fel rotarionsriktning så slackas kamkedjan och risken är betydande för att den hoppar några kugg innan oljetrycket spänt kedjan igen.
Hur en så erfaren motortillverkare kan konstruera något så uselt är det inte många som begriper.

Många bilförsäljare byter inte ens in välfungerande med dom sämsta VAG bensinmotorerna. Dom vågar inte.
Vissa försäkringsbolag har enl vad jag hört tom undantag i maskinförsäkringen för kamkedjeproblem på vissa VAG.

Det har alltså inte med direktinsprutningen i sig att göra, utan dåligt byggda motorer i grunden med undermåliga kamkedjor och spännare

Det finns många direktinsprutade bensinmotorer som fungerar prima.
Då av andra biltillverkare, eller väldigt nya VAG. Enstaka år.

Senast redigerat av Mossan1 (30 oktober 2022)

spillolja
30 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Vag gör inte några undermåliga motorer det är ägarna som forsätter att köra vidare efter 15.000km
använder man en lågviskositetsolja tex 5W-30, 0W-30  etc. gör inte saken bättre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
30 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

spillolja skrev:
Vag gör inte några undermåliga motorer det är ägarna som forsätter att köra vidare efter 15.000km
använder man en lågviskositetsolja tex 5W-30, 0W-30  etc. gör inte saken bättre

Nu har tråden vänt till en VAG tråd, och jag är medskyldig. Detta är mitt sista inlägg i detta.

Nä, slarva med service gör inte saken bättre, men det är som sagt inte förklaringen.

Oljan i sig är det för övrigt inga fel på.

Det är förresten variabel serviceintervall. Kan bli avsevärt kortare än maxmilen.
Beror på hur den körs.

Det är inte bara VAG som har denna variabla serviceintervall som för övrigt har oförtjänt dåligt rykte.
En bil kanske servas efter bok i 10år och nästa ägare servar "mediokert" och med en olja som hen "alltid haft" i sina bilar. Ofta okunnig om oljeklasser utan bara snackar viscositet.
Problem kanske uppstår, och så klart är det då den variabla servicens fel.....

Onödigt mycket nertrackande på VAG blev det nu.
Dom har bra motorer också och ett bra och brett modellutbud.
Jag kör VAG själv, kanske ska inflikas.

WSTL
30 oktober 2022 · 44 Inlägg

Strunta i allt som det står lång service intervall eller ännu värre "håller hela bilens livslängd" på och byt ofta så kommer nog bilen hålla i många år till. Motoroljan ska du byta varje 1000 mil eller 1 år beroende på vad som kommer först. Växellådsoljan ska bytas varje 10 000 mil.

Byte av bromsvätska och kylarvätska slarvar många med också, det farligaste är att bromsvätskan tillslut kokar och då kan du inte bromsa.

Senast redigerat av WSTL (30 oktober 2022)

torsen
30 oktober 2022 · 7 233 Inlägg

WSTL skrev:
Strunta i allt som det står lång service intervall eller ännu värre "håller hela bilens livslängd" på och byt ofta så kommer nog bilen hålla i många år till. Motoroljan ska du byta varje 1000 mil eller 1 år beroende på vad som kommer först. Växellådsoljan ska bytas varje 10 000 mil.

Byte av bromsvätska och kylarvätska slarvar många med också, det farligaste är att bromsvätskan tillslut kokar och då kan du inte bromsa.

Delvis sant = för den oerfarne går bromspedalen i botten om gammal bromsvätska får ångblåsor p g a vatteninnehåll - den erfarne VET att det går att PUMPA UPP BROMSTRYCK.
Men i en paniksituation när pedalen bottnar så........?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang