Suzuki Vitara eller Suzuki S- Cross?

Nanonano
30 oktober 2022 · 35 Inlägg

Hej!
Nu är det dags att byta från Diesel till bensin, åtminstone, Jag kollade runt en del bilar om vad som gäller förbrukningen,  skatt, prisklassen mm.
Lagt märke för Suzuki Vitara och S-Cross, bensin och auto. låda.

mellan 1.4- 1.6 AWD är rimlig storlek för min del!
Ni som har eller haft Suzuki, hur upplever/ upplevt denna bil?
Tack på förhand:)

Utmarks-Loke
30 oktober 2022 · 5 814 Inlägg

Av de båda väljer jag helt klart Vitaran, men den är väl dyrare antar jag. Jag skulle hellre välja en äldre, före 2015 var det en riktig terrängbil. Från 2015 är det snarare en höjd personbil med motorn på tvären, framhjulsdrift när fyrhjulsdriften kopplas ur och så vidare. I grunden är de nyare vitarorna ju samma som SX4/S-cross så det spelar mindre roll vilken du väljer.

Nanonano
30 oktober 2022 · 35 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Av de båda väljer jag helt klart Vitaran, men den är väl dyrare antar jag. Jag skulle hellre välja en äldre, före 2015 var det en riktig terrängbil. Från 2015 är det snarare en höjd personbil med motorn på tvären, framhjulsdrift när fyrhjulsdriften kopplas ur och så vidare. I grunden är de nyare vitarorna ju samma som SX4/S-cross så det spelar mindre roll vilken du väljer.

Tack för infon! Men i övrigt, är Vitara bäst i klassen! S-Cross bra kan man säga! Som du nämnde, Vitaran är dyrare än S-crossen.
Rekommenderar du inte S-crossen?

torsen
30 oktober 2022 · 7 202 Inlägg

Nanonano skrev:
Hej!
Ni som har eller haft Suzuki, hur upplever/ upplevt denna bil?
Tack på förhand:)

Hej!
Jag har själv inte ägt någon "modern" Vitara, men varit nära.
Men i min ägo har funnits 4 andra Suzuki.
Den jag ägde längst var i min ägo 11 år, en 1990 årsmodell.
Har f n en Jimny -06 sedan sju år tillbaka.
Min dotter har en Vitara automat som hon köpte ny för 3 år sedan.
2 grannar har varsin ny Vitara.
Alla har varit bensinare.
Valde själv för 7 år sedan mellan ny Vitara och ny Honda CR-V.
Blev CR-V p g a stor hund och årliga längre resor(Mälardalen - Lappland).
Varken jag, min dotter, eller mina grannar har haft några som helst problem med våra "Sukkor".

Till skillnad från tiden när jag köpte nya SAAB, Volvo, VW och BMW.
Då var det A4-sidor med defekter till varje service, så länge det var garanti.

Jag tycker Vitaran är snyggare - annars till största delen samma bil.
Som att välja mellan AUDI och SEAT - kosmetiska skillnader och olika pris - i princip!

Utmarks-Loke
30 oktober 2022 · 5 814 Inlägg

Som sagt, Vitaran är snyggare. SX4/S-cross har jag alltid tyckt varit ganska ful.

Min erfarenhet ligger i äldre fyrhjulsdrivna suzuki samt en nyare Swift som ju också har mycket gemensamt med de båda nu aktuella bilarna. De har alla fungerat bra utifrån förutsättningarna. Viss tendens till rost finns, kolla efter det på bilarna du är intresserad av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang