Kontrolleras felkoder vid besiktning? (OBS EJ AVGASRELATERAD FELKODER)

PuffPuff
14 november 2022 · 1 Inlägg

Ja, kontrolleras felkoder vid besiktning? Jag vet att de som har med miljö och avgaser kontrolleras men har svårt att hitta svar på de andra såsom airbag, bromsar osv. Som jag har förstått kan man få en tvåa om en lampa  lyser, det jag undrar är om man kan få en tvåa på en felkod fastän lampan är släckt? (Ej miljörelaterad)

Mossan1
14 november 2022 · 2 805 Inlägg

Felkoder kan ligga vilande som ej aktiva ända tills dom raderas.

Tex ABS är oftast självåterställande.
Är felet borta slocknar lampan, men felkoden finns kvar i minnet som ej aktiv.  Sådant ger inga anmärkningar.
Airbag måste ALLA felkoder raderas. Där slocknar ingen lampa av sig själv.

Motorlampan är också självåterställande och slocknar om felet är borta, men det beror lite på vad felet är. Inte för alla fel.

Felkoder är alltid kvar tills dom raderas men jag har svårt att tro att ej aktiv felkod ensam ger anmärkning om avgasvärderna är ok.

Men radera felkoderna efter åtgärdat fel är ju ingen konst.
Att "permanenet" släcka motorlampan (sabotera) duger inte. Dom kontrollerar att den lyser när den ska och det är också varför man gör denna scanning efter koder.

Senast redigerat av Mossan1 (14 november 2022)

spillolja
14 november 2022 · 4 020 Inlägg

Olika på olika modeller
Clio II  krockkudde: lampa/led slocknar när felet är åtgärdat  (kontaktdon under stol)
Golf V och VI motorstyrning: koder försvinner efter 50-100 körcykler (om jag inte minns fel )
bilbesiktning anmärker endast på motorfelkoder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2022 · 13 736 Inlägg

spillolja skrev:
Olika på olika modeller
Clio II  krockkudde: lampa/led slocknar när felet är åtgärdat  (kontaktdon under stol)
Golf V och VI motorstyrning: koder försvinner efter 50-100 körcykler (om jag inte minns fel )
bilbesiktning anmärker endast på motorfelkoder

inte ens alla motorkoder anmärker dom på..   utan det måste vara mellan ett visst spann minns inte exakt i huvudet..

men dom har noll koll på om felkoderna är nollade samma dag elller ej..

testade på min polo när jag bes den..  hade felkod som inte var motorrelaterad som brukar dyka upp ibland någon tjall med bromsljuset som triggar felkod i  ecu
men dom såg inte dena just var bort taget..  brukar normalt låta den vara för den kan börja klippa motorn tills den lägger felkoden   fast bromsljsuet fungerar perfekt hela tiden märkligt nog smile)

men hur som dom ser inte att man just varit inne och nollat  vilket är lite skumnt vissa felkoder måste ju gå en stund innan dom sätter

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang