Köpråd: 7sitsigt

obotskod
20 november 2022 · 1 Inlägg

Jag och frugan har tre barn, två i bilbarnstol, och inom 1-2 år lär vi ha en fjärde på gång (sen får det räcka). I dagsläget har vi endast en mindre pendlarbil och i den får vi i nödfall plats allihopa men då åker vi bara kortare sträckor.

Vi kommer således behöva en större bil som rymmer alla och som en av oss dessutom lär behöva använda för att åka till jobbet. Med andra ord en riktig pansarkryssare som bara ska rulla i vått och torrt, vara hyggligt säker och bekväm och någorlunda problemfri.

KÖRNING
Jag skulle säga att vi snittar omkring 20-30 mil på en vecka beroende på. Cirka 4 mil till jobbet. Nästan uteslutande motorvägskörning. Kanske 85% motorväg, resterande landsväg/stadskörning
2-3 långturer per år, men inte så att vi åker till fjällen eller dylikt.

BUDGET
Budget skulle jag säga är omkring 350 k men med tanke på att räntorna fortsätter stiga så blir jag mindre och mindre sugen på att maxa budgeten.

KRAVEN
Relativt ny men begagnad bil med förhållandevis låga mil (eller snarare välskött). Jag siktar på max 1 tidigare brukare/ägare.
Ska kunna rymma 6 personer utan att någon ska känna sig som en burksardin.
En familjebil som gärna bara ska fungera och inte behöva spendera alltförmycket tid eller pengar hos verkstan. Därför vänder jag mig i första hand åt våra bilfabrikanter i Fjärran Öster. Jag kikade lite på Kodiaq men är skeptisk till VAG om jag ändå kan få en Sorento för typ samma pengar.

Jag har kommit fram till följande tre alternativ:

BUDGETALTERNATIVET
Mitsubishi Outlander (2019/2020), ej PHEV.
Priser: 270-290 000

+
Billigast
Pålitlig
Mycket utrustning för pengarna
Ser ganska okej ut

-
Svårt att få tag i reservdelar numera, vad jag förstått det som, vilket lär påverka vidareförsäljningsvärdet
Interiör likvärdigt med en Opel Astra från mitten av 90-talet
Svag teknik
Dålig lösning på fällbara säten som man lär bli galen på i längden

LAGOMALTERNATIVET
Honda C-RV (2019/2020) 7-sits
290-300 000 k

+
Pålitlig(are?)
Billig
Helt okej design

-
Jobbig fällbarsäteslösning
Bilbarnsankarlösning skär över tredje sätesraden, vilket lär påverka barnen som sitter där


LYXVARIANTEN
Kia Sorento GT-line (2019/2020), ej PHEV
340-360 000 k

+
Snyggast
Bekvämligast
Rymligast
AC-utblås på tredje sätesraden (inte att underskatta varma sommardagar med ännu varmare barn)
Fortfarande gällande nybilsgaranti (på dom objekt som är aktuella för mig)

-
Dyr

Mina frågor:
Har jag missat något i bedömningen av dessa märken/modeller?
Har ni själva erfarenhet från dessa märken?
Har ni själva erfarenhet från 7-sits?

Utifrån mitt körmönster: Har jag missat andra bra alternativ? Bör jag överväga något helt annat?

Hondan finns bara som bensinare, Sorenton bara som diesel. Vad är bäst där tror ni?

Senast redigerat av obotskod (20 november 2022)

torsen
20 november 2022 · 7 234 Inlägg

Kolla Suzuki Grand Vitara XL7.
Den har 3 sätesrader.

per jorå.
21 november 2022 · 19 Inlägg

Hade det fortfarande varit 2002 (det är det tyvärr inte) hade jag direkt sagt Peugeot 505GTI Familjesedan 1989-92.

järnet.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 470 Inlägg

Sorenton är ju en rejäl pjäs som man åker gott i. Dieselmotorn är pålitlig. Robotlådan kämpar på och varnar i tid om man misshandlar den. Dyr? Jodå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang