Försäkringsbolagets värdering, missnöjd.

Maggeoscar
8 december 2022 · 3 Inlägg

Hej, fick tidigare i veckan värdering från försäkringen på min BMW 520d m47 manuell. Bilen råkade ut för en liten krock med en älg och efter det så vart det skador på framdelen på bilen. Vi har väntat i över 5 veckor på försäkringen att höra av sig och nu har dom gjort det. De värderar bilen slutligen till 30000kr. Bilen köpte jag i slutet på augusti för 38000kr efter jävligt mycket prutande och jag hittar ingen likadan för den pengen som de erbjuder som dessutom är helt rostfri, inga dörruppslag, inte en enda varnings symbol, ny bessad utan anmärkningar osv. Om man ska köpa en lika fin bil måste man betala mellan 40000kr och 59000kr. Hur ska jag gå tillväga för att få en högre summa som är lite mer realistisk i detta sammanhang?
Tack i förhand

spillolja
8 december 2022 · 4 014 Inlägg

Värderingsgintyg ?
https://besiktning.nu/Inspectors

begär först omprövning och länkar till likadana begagnade bilar
vilket bolag är det ? så får vi andra veta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nybergrobin
8 december 2022 · 2 377 Inlägg

Vad är det för årsmodell och mil på bilen?

MisterAxl
8 december 2022 · 103 Inlägg

Detta låter bekant.
För ungefär två år sedan så hade jag en vän som var med i en bilolycka där hans bil fick plåtskador samt en trasig lykta på förarsidan. Var för övrigt inte hans fel, olyckan handlade om två andra bilar varav den ena hamnade i sidan på honom efter kollisionen. Min vän stod helt still vid en korsning och såg hela händelseförloppet.

I alla fall. Bilen gick ju ej att köra i det tillståndet och han ville ju givetvis få skadan fixad eftersom det inte ens var hans fel att trafikolyckan inträffade.
Det var nu problemen började.

Hans försäkringsbolag hänvisade honom till 4 verkstäder. 2 av dessa fanns i samhället han bor i. Den ena verkstaden blir väldigt förvirrad när han ringer och säger att vi har inget samarbete med det försäkringsbolaget längre, det var typ 1 år sedan vi slutade med det. Varför har de hänvisat dig till oss?

Så då blev det som så att det fanns enbart 1 verkstad att välja på. Denna verkstaden säger att bilen är så pass gammal (cirka 1998 årsmodell Ford) att det är ingen idé att försöka laga skadan utan det blir istället att verkstaden vill köpa bilen utav honom och skrota den för delar. Det var här det första skambudet dök upp.

Hans bil, om man säger mellan tummen och pekfingret, var i väldigt bra skick där motorn bland annat var utbytt och han hade skött service och reparationer och inga stora rostskador och så vidare. Dokumentationen fanns och det var inga konstigheter överhuvudtaget. Det var absolut inget fel på bilen och hade den sålts privat så är det inte omöjligt att den hade kunnat säljas för ungefär 40 000 kronor.
Verkstaden, i enighet med försäkringsbolaget, erbjöd honom 20 000 kronor.

Han tackade nej och kontaktade försäkringsbolaget och bad om att få vända sig till en annan verkstad och få ett annat utlåtande. De vägrar och säger att det är det här som gäller och vill han få skadan reparerad så får han bekosta det själv i sådana fall.
Han gillade sin bil väldigt mycket och såg gärna att den skulle bli reparerad men kunde tänka sig att ändock sälja den om det skulle vara fullkomligt omöjligt att fixa plåtskadorna och lyktan.

Vad han inte var beredd på att göra var att acceptera ett bud ifrån försäkringsbolaget på 20 000 kronor när bilen i själva verket var värd åtminstone det dubbla. Och absolut inte med tanke på att mycket av bilens delar var i kanonskick, inklusive motorn eftersom den var utbytt. En kompetent verkstad hade kunnat plocka ut många delar ifrån den och sålt vidare och tjänat grova pengar, minst sagt. Långt över 20 000 kronor och även över 40 000 kronor egentligen.

Hur slutade då historien?
Efter mycket om och men och tjafs med försäkringsbolaget så landade det i att han fick ut 35 000 kronor för bilen.
Hur då? Jo, genom att prata med en annan person på samma försäkringsbolag.

Jojomen, det stämmer. En person rabblade upp en massa flosker, felbedömde värdet på bilen där personen bland annat inte förstod att motorn var utbytt och att miltalet som de hade i sina papper var fel med det i åtanke. Alternativt ville personen inte förstå. Därav skambudet på 20 000 kronor.
Han väntade då en dag och ringde upp samma försäkringsbolag och pratade med en helt annan person. Nämnde allt som han hade pratat om dagen innan och det slutade med att personen i andra änden blev stum och köpte helt hans resonemang och argumenten angående bilens tillstånd och ökade därefter summan från 20 000 kronor till 35 000 kronor.

Med andra ord, genom att vänta en dag och sedan ringa samma försäkringsbolag och säga samma saker om samma bil, så ökade helt plötsligt värdet på den med nästan det dubbla.

Så mitt råd till dig i det här fallet är att göra som min vän gjorde.
Stå på dig, ring flera gånger, prata med olika personer, få det att framstå att du vet vad du talar om och att du har papper som bevisar att du inte snackar goja. Acceptera inte ett skambud på din bil om det är så att du är övertygad om att bilen är högre värderad.

Kan också nämna att min vän hade helförsäkring på sin bil.

Senast redigerat av MisterAxl (8 december 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 december 2022 · 13 669 Inlägg

gör så här.    leta efter bilar med samma mil eller mindre   samma utrustning eller bättre.   

samla alla dessa bilar med en länk till dom skicka dom till försäkringsbolaget..  när dom blir ordenkligt överbevisade ger dom upp direkt..

fick min gamla v70n ganska undervärderad först efter att ha blivit påkörd i en rondell.
men jag sammanställde en lista på bilar från blocket som motsvarade min bil och bam dom betalade ut pengarna dagen efter.   

så gör en lista med länkar och maila handläggaren

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang