Vad är rimlig varvtal på en 305 med 700 låda i 80kmh?

Low
17 december 2022 · 3 313 Inlägg

Hej! Någon är som har erfarenhet av 350/305 v8 med 700 låda? Vad för varvtal brukar ni ligga på när ni kör i tex. 80kmh?

Jag ligger på 1050/1150 i 80kmh och tycker det känns alldeles för lågt? Blir det lite motvind eller uppförsbacke så tappar han farten rätt snabbt och sedan växlar ner.

Skulle tycka att 1250-1400 vore mer rimligt? Vad styr varvtalet? Kickdownvajern justerar bara när den växlar men lägger sig oavsett på samma varvtal vid 80.

Byta mindre däck?😂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2022 · 13 744 Inlägg

kolla vart du har bra med vrid.. där är det ju lämpligt att ligga..  men en så stor motor borde den ju orka med 1000-1100rpm..  eller är det i vannen så förstår jag att den inte gillar läget skitbra..  ganskla tunga fordon..     men en tumregel är väll att försöka hamna där man har redigt med vrid så den orkar...         finns ju faktist inget värre när man hamnar helt fel i varven så det behöver växla upp och ner hela tiden.. 

är den helt orginal så borde det gå att hitta några bra grafer som visar vart man har bra med vrid..   och utgå från det..  kanske bara enklare att kasta i en styggare kam som ger bra med effekt och vrid på låga varv om man är ute efter lite bränsleekonomi...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
17 december 2022 · 2 372 Inlägg

Kika vad du har för utväxling i bakaxeln, och sedan vilka utväxlingar som finns tillgängliga.
Skulle bakaxlar ifrån S10 mot förmodan kunna hängas på en van så har jag en sådan.

En begagnad bakaxel kostar nog lika många valutaenheter som en uppsättning hjul. smile

Up the RA
Low
17 december 2022 · 3 313 Inlägg

Growe skrev:
kolla vart du har bra med vrid.. där är det ju lämpligt att ligga..  men en så stor motor borde den ju orka med 1000-1100rpm..  eller är det i vannen så förstår jag att den inte gillar läget skitbra..  ganskla tunga fordon..     men en tumregel är väll att försöka hamna där man har redigt med vrid så den orkar...         finns ju faktist inget värre när man hamnar helt fel i varven så det behöver växla upp och ner hela tiden.. 

är den helt orginal så borde det gå att hitta några bra grafer som visar vart man har bra med vrid..   och utgå från det..  kanske bara enklare att kasta i en styggare kam som ger bra med effekt och vrid på låga varv om man är ute efter lite bränsleekonomi...

Svårt säga var vridet ligger skulle säga runt 1300-1800. När det blåser så är jag ibland tvungen köra utan overdrive.  Men då ligge han 1700-1800rpm som känns alldeles för högt i 80. Överväxeln borde sänka 200-300rpm så vore det perfekt.

Kan bli störande ibland när han inte vet vilken växel han ska ha. Blir lätt att man ligger 85-88kmh på 80 väg..

Low
17 december 2022 · 3 313 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kika vad du har för utväxling i bakaxeln, och sedan vilka utväxlingar som finns tillgängliga.
Skulle bakaxlar ifrån S10 mot förmodan kunna hängas på en van så har jag en sådan.

En begagnad bakaxel kostar nog lika många valutaenheter som en uppsättning hjul. smile

Ska kika på utväxlingen. Har aldrig kollat, tar det när det är mer behandlingt att ligga på marken igen😂

Bra fråga om en s10 passar, troligen inte:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang