Måste katalysatorn vara E-godkänd?

bojdacylindrar
19 december 2022 · 25 Inlägg

Hallå,

Biltema har ju några billiga katalysatorer,  t ex den här för 729:- https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000020219

Men i beskrivningen står det "E-godkänd för bilar tillverkade 31/12 1997 eller tidigare". Betyder detta att den inte är godkänd på vår Volvo V40 1999? Vad kommer besiktningen att säga? Jag är inte bekant med hur det här "E"-certifieringssystemet fungerar och vilka regler som gäller. Men det står att den ska klara upp till 4 liters cylindervolym, och vad jag vet har vår motor 1,8 liters cylindervolym (1.8i). Så rent tekniskt borde det väl funka??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2022 · 17 477 Inlägg

Så länge den klarar avgasvärdena är väl risken i princip noll att torska på märkningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 december 2022 · 4 024 Inlägg

Har haft katalysator utan E-märkning på golfen, en 08/09:a, när jag labbat med downpipe, utan minsta kommentar, med lambdafaker på bakre sonden

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bojdacylindrar
19 december 2022 · 25 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så länge den klarar avgasvärdena är väl risken i princip noll att torska på märkningen.

spillolja skrev:
Har haft katalysator utan E-märkning på golfen, en 08/09:a, när jag labbat med downpipe, utan minsta kommentar, med lambdafaker på bakre sonden

smile

Ok det låter ju betryggande, men hur vet man säkert? Har E-godkänningen någonting med det att göra överhuvudtaget? Vad ska man kolla efter?

Och vad sjutton är en lambda faker? Tror inte ens vår bil har en bakre sond, åtminstone om man ska tro Volvo Reservdelar.

Förresten, det var någon bilgubbe som injicerade lite ytterligare noja i mig genom att nämna att man kan behöva "kalibrera katalysatorn" om den är annorlunda än originalkatalysatorn, så att inte bilen gör fel antaganden och man får felkoder. Är det någon som vet något mer om detta?

spillolja
19 december 2022 · 4 024 Inlägg

bojdacylindrar skrev:
Och vad sjutton är en lambda faker?

det är en hylsa som innehåller en liten katalysator som simulerar evt. borttagen orginal katalysator
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en
men finns det ingen bakre sosd på eran bil så är det bara att hoppa denna (felkod P0420, 0421 ect. är annars förekommande)

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
19 december 2022 · 2 823 Inlägg

bojdacylindrar skrev:
[at man kan behöva "kalibrera katalysatorn" om den är annorlunda än originalkatalysatorn, så att inte bilen gör fel antaganden och man får felkoder. Är det någon som vet något mer om detta?

Nja, inte riktigt så.
Det personen antagligen menade är att mjukvaran är anpassad efter orginalkatalysatorn och dess egenskaper.
Något nyare fordon har en lamdasond efter kat för att analysera vad som kommer ut. Där, skulle det kanske kunna bli trubbel med en universell.
Men programmera om, är minsann inte någon lätt sak.

Finns ingen analyssond har mjukvaran inte en susning om så kat avlägsnas helt och hållet.

Lamdafejkare/lamdadiffuser är en grej man sätter mellan analyssond och dess fäste för att lura den.  Endast för analyssonder och är väl en "sådär-lösning"

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 december 2022 · 14 049 Inlägg

spillolja skrev:

bojdacylindrar skrev:
Och vad sjutton är en lambda faker?

det är en hylsa som innehåller en liten katalysator som simulerar evt. borttagen orginal katalysator
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en
men finns det ingen bakre sosd på eran bil så är det bara att hoppa denna (felkod P0420, 0421 ect. är annars förekommande)

smile

Ursäkta, men vad är en "sosd"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
19 december 2022 · 4 388 Inlägg

Ska vara SOND!

bojdacylindrar
21 december 2022 · 25 Inlägg

Har fått svar från Biltemas kundtjänst nu. De skriver att

...bilar tillverkade efter 31/12-97 där får man inte montera på en katalysator av universalmodell utan endast modellanpassade katalysatorer.

Vet inte riktigt vem de menar det är som kräver detta. Besiktningen? Lagen? Tillverkarna? Tycker det låter rätt konstigt. Garagetexpertisen, vad säger ni om det här?

spillolja
21 december 2022 · 4 024 Inlägg

Dessa 2 har jag besiktigat med universalkatt i avgastunneln bakom ordinare katt:
Clio 1.4 -99
Golf 1.4 Tsi -08/09
utan knorr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bojdacylindrar
21 december 2022 · 25 Inlägg

spillolja skrev:
Dessa 2 har jag besiktigat med universalkatt i avgastunneln bakom ordinare katt:
Clio 1.4 -99
Golf 1.4 Tsi -08/09
utan knorr

Nu har inte vi originalkatalysatorn kvar eftersom den är stulen.

spillolja
21 december 2022 · 4 024 Inlägg

Glömde att skriva att golfen hade en downpipe istället för orginal-katten
annars studera denna publikation som styr hur man besiktiga bilar:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
21 december 2022 · 4 388 Inlägg

Tror nog att bes , skiter i vilken katt du har ,så länge värdarna är ok...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang