2 januari 2023
Trådstartare
Hejsan alla kunniga . Tänkte höra av er experter om lite råd och annat.
Bilen är en Audi A4 b8 1.8tfsi 2009 .
Rullat 24k mil
Jag är trött på alltid få skit bil och haft otur med vissa köp så pengar mässigt har jag inte råd att gå och köpa en ny finare problemfri bil.
Har lagat bilen med dessa delar redan . Ny turbo gått cirka 300mil , ny vattenpump cirka 500mil . Tättat ventilkåpspackningen ( misslyckad dock då det fortfarande läcker men betydligt mindre )
Bilen dricker en jäkla massa soppa på eko driving dvs cirka 1.2L mil stad och 0.9L mil motorväg.
Kommer byta luftmassemätare samt båda lambdasonderna, bensin filter då man fått en felkod ( system too lean ) som kunde vara lite allt möjligt .
Men det jag är så sjukt trött på är att det är packningar och slangar osv som går av/spricker osv
Så för byta packningar på diverse hela motorn och byte av alla slangar . Och när motorn ändå är ute ur bilen kanske man lika väll kan byta kolvringar och diverse annat slitage och kontroll av motorn.
Vad tror ni om kostnader osv? Är det värt att renovera motorn man har eller skall man köpa en ny renoverad motor komplett och bara byta? Vet inte vad kostnaden kan bli på renovera den man har men sätt att ny renoverad motor finns för cirka 50.000 kr.
Tanken är att behålla bilen i 6 år som minst. Gärna problemfri.
Plus är det något i värde som kan öka / stanna om man gör detta med eller kommer den sjunka ändå?