Köpråd mindre 4x4 SUV

MagArne
12 januari 2023 · 6 Inlägg

Åker idag runt i en Citroën Nemo 2011 1.3 diesel som var ett riktigt sista minuten panikköp då jag bytte jobb och lämnade tillbaka firmabilen.
Perfekt bil för mig och hunden (schäfer) på sommaren men på vintern på isiga småvägar far jag runt överallt och måste gasa som en tok för att inte fastna i uppförsbackarna.

Är nu ute efter något med fyrhjulsdrift och gärna lite bättre markfrigång. Men då begagnade bilar blivit svindyrt senaste åren så behöver jag hjälp för att inte råka ut för extremt dyra överraskningar. Budgeten sätter jag till 100.000kr inkl diverse småfix som alltid behövs på en begagnad bil.

Min fru åker i en ny fin Subaru Outback 2022 men jag får nöja mig med något gammat.
Har inga höga krav på lyx och bekvämligheter och hellre att bilen drar någon dl extra än dyra verkstadsbesök.
Bor i hus och har viss kunskap om bilreparationer så lättare reparationer och felsökning kan jag utföra själv. Bilen ska användas dagligen och ca 1500mil/år.

Bilar jag sneglat på är:
Suzuki Gran Vitara Gen3 2005-2015? 2.0 samt 2.4 bensin manuell.
Subaru Forester. Är FB20 motorn ett säkrare kort mot den äldre EJ20 som skjuter topplockspackningar? Årsmodell och motorval?
Subaru övriga modeller?

Men det finns ju galet mycket mer att välja på men vad är säkra kort?
VW Tiguan, VW Caddy, Skoda Yeti, Jeep Cherokee, Volvo XC70, Toyota RAV4, Nissan X-trail, Citroëng, Peugot med Dangel 4x4 m.f
Även mer vanliga mindre 4x4 bilar är av intresse.

Eller ska man hålla sig borta från 4x4 och satsa på något med någon typ av diffbroms på drivhjulen för något bättre framkomlighet?

Mossan1
12 januari 2023 · 2 823 Inlägg

Toyota Rav4 och Honda CRV är mycket bra byggda bilar och relativt ofarliga att köpa som gamla och välanvända.
Rent generellt skulle jag se upp med rost och ev sliten koppling.  Oavsett 4wdmodell.
Inte för att kopplingarna är dåliga, utan för att biltypen ofta drar släp och ett byte är DYRT. (Eller väldigt omständigt, om man byter själv)
Inte så jättedålig bränsleekonomi heller.

Hyundai Santa fe (tidiga modellerna) har däremot dålig koppling i kombo med högt växlad 1a och back = trubbel.

Volvo har ofta trasig AWD. Oavsett Haldex eller ej.

Grand Vitara är väl ok, men lite hedenhös tycker JAG.  Lågväxel är bra om man ska smygköra eller backa med släp. Men jag.tror att den inte kan ha lågväxel utan spärrad mittdiff = kass att svänga tvärt med. Då tuggar det och bryter i bilen. Inte bra för transmissionen heller.
Rostar nog också.

Senast redigerat av Mossan1 (12 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Ska du ha en liten och enkel 4x4 som tar sig fram precis överallt så Lada Niva. Sen att det är en bil för självplågare är en helt annan sak...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
12 januari 2023 · 2 823 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ska du ha en liten och enkel 4x4 som tar sig fram precis överallt så Lada Niva. Sen att det är en bil för självplågare är en helt annan sak...

Haha!
....och hemmaskruvare.
Annars blir det dyrt.
Räkna med att behöva verktyg och även rostsvetsande av oförskämt nya Niva'or.
Kvalitet? Nej
Rostskydd? Nej
Komfort? Nej
Säkerhet? Nej
Bränsleekonomi? Oonej!
Kul?  Ojaaa! 
Men då i rätt miljö (skogen/landet/åkern/leran) 
Och i händerna på en person som vet vad hen har. En Entusiastbil.
"Den som kör Niva har alltid minst en historia att berätta"

Men för "Svensson" = nix.

MagArne
12 januari 2023 · 6 Inlägg

Niva är coola men som hobbybil i så fall.
Behöver ha några säkra bilmodeller på min lista då Nemo sjunger på sista versen. Skönt att redan ha det klart då vad man vill ha och ska titta efter.

granadadr
12 januari 2023 · 7 289 Inlägg

MagArne skrev:
Niva är coola men som hobbybil i så fall.
Behöver ha några säkra bilmodeller på min lista då Nemo sjunger på sista versen. Skönt att redan ha det klart då vad man vill ha och ska titta efter.

du får kalla den nya bilen Doris wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Doris är faktiskt en typ av liten båt.

En doldis är ju annars Fiat Freemont. Den har sitt ursprung i en Dodge-plattform så rätt rymlig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nucken
12 januari 2023 · 94 Inlägg

Duster kanske passar. Lite Volvo 240 över dom, dock dålig värme och AC i första generationen.
Dock är kanske bagaget i något minst laget för hund. Men behöver man bara två säten finns finns en "budbilssats" att köpa med en bagagerumsmatta som man lägger över det fällda baksätet och sedan ett galler bakom framstolarna.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Mossan1
12 januari 2023 · 2 823 Inlägg

Dacia Duster är inget dumt alternativ.
Dieslarna brukar tuffa på bra.
Köpte nästan en sådan själv en gång och är inte uteslutet i framtiden.
Grannen har haft flera.

Visst, det är gammaldags dieselknackande motor, dålig ljudisolering, tråkig plast och allmänt grovsmide osv, men vad jag har hört så är dom flesta ägare väldigt nöjda.
Man förväntar sig nog inte 1klass på detaljerna, men dom verkar funka rätt så bra.  4wd-transmissionen med flera val återfinns i både Dacia Nissan, Renault och Mitsubishi.
Beprövad.

Det finns mycket tillbehör för ganska bra pris.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Mossan1 skrev:
Dacia Duster är inget dumt alternativ.
Dieslarna brukar tuffa på bra.
Köpte nästan en sådan själv en gång och är inte uteslutet i framtiden.
Grannen har haft flera.

Visst, det är gammaldags dieselknackande motor, dålig ljudisolering, tråkig plast och allmänt grovsmide osv, men vad jag har hört så är dom flesta ägare väldigt nöjda.
Man förväntar sig nog inte 1klass på detaljerna, men dom verkar funka rätt så bra.  4wd-transmissionen med flera val återfinns i både Dacia Nissan, Renault och Mitsubishi.
Beprövad.

Det finns mycket tillbehör för ganska bra pris.

Hm. En Duster med automat ska jag själv titta närmare på. Vi får se vad totalkostnad blir.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
13 januari 2023 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Toyota Rav4 och Honda CRV är mycket bra byggda bilar och relativt ofarliga att köpa som gamla och välanvända.
Rent generellt skulle jag se upp med rost och ev sliten koppling.  Oavsett 4wdmodell.
Inte för att kopplingarna är dåliga, utan för att biltypen ofta drar släp och ett byte är DYRT. (Eller väldigt omständigt, om man byter själv)
Inte så jättedålig bränsleekonomi heller.

Hyundai Santa fe (tidiga modellerna) har däremot dålig koppling i kombo med högt växlad 1a och back = trubbel.

Volvo har ofta trasig AWD. Oavsett Haldex eller ej.

Grand Vitara är väl ok, men lite hedenhös tycker JAG.  Lågväxel är bra om man ska smygköra eller backa med släp. Men jag.tror att den inte kan ha lågväxel utan spärrad mittdiff = kass att svänga tvärt med. Då tuggar det och bryter i bilen. Inte bra för transmissionen heller.
Rostar nog också.

Sista generationen Suzuki Grand Vitara, den utan stela axlar fram och bak, har fördelningslåda med differential som gör att det inte "tuggar" vid fulla rattutslag - t ex vid fickparkering.
Nya Suzuki Vitara - utan prefixet "Grand" - har inte lågväxel och heller inte "stelkoppling" mellan axlarna.
Men på äldre Suzuki Grand Vitara är det ju bara att "lägga ur" 4x4-läget vid exempelvis fickparkering på barmark - på isbelagt underlag märks inte "stelkopplingen".

Däremot - vill jag upplysa om - drar sista generationen Suzuki Grand Vitara ohemult mycket bensin, speciellt om den har automatväxellåda.

Lilla Suzuki Jimny har en enklare fördelningslåda med 2x4Hög, 4x4Hög och 4x4Låg men UTAN mellandifferential = "stelkoppling" mellan axlarna  utom vid 2x4Hög.

Beträffande Honda CR-V vill jag informera om att 4x4-systemet ändrades våren/försommaren 2015.
Gamla systemet aktiverade bakhjulsdriften hydrauliskt = långsamt.
Nya systemet aktiverar bakhjulsdriften elektroniskt = mycket snabbt - men inte lika snabbt som hos en bil med fördelningslåda.
Det här är ingenting som Honda informerar om officiellt - bara att själv kolla när bilen är tillverkad - efter halvårsskiftet 2015 säkert kort.
Andra tillverkare skulle ha kallat sin bil för 2016, men Honda tillämpar strikt att årsmodellerna följer när bilen tas i bruk.

Honda CR-V drar i snitt strax under 8 liter per 100 km.
Vid långkörning, Mälardalen - Lappland, i högt tempo(15km/t GPS-fart över tillåten hastighet) med full last strax under 7 liter per 100 km.
Uppmätt ett flertal gånger.

Har ägt 16 st fyrhjulsdrivna bilar.
De enda som fungerat HELT utan driftstörningar är Suzuki Jimny och Honda CR-V.
Har ägt 3 Suzuki Samurai  som varit bra men tyvärr rostat.
3 nya eller nästannya  Jeepar gör att jag avråder från dem.
Erfarenheten av 2 nästannya Land Rover medför att jag avråder jag även från dem.
3 år med en nästanny Lada Niva lämnade förskräckande spår i budgeten - nog världens sämsta bil ur driftsäkerhet - men en av de absolut bästa på att ta sig fram i terräng och på vintervägar - delvis p g a den förnämliga fördelningslådan med centraldifferential som är spärrbar vid behov.
Nya eller nästannya Nissan Terrano II, Mazda Tribute 3.0 V6 Automat och Mitsubishi Pajero Shogun 3.5 V6 är ju gamla bilar i dag, men lämnade mig med flaggan i topp = inte ett enda fel.
Tributen dessutom den bästa dragbil för bilsläpet jag ägt.
Bilarnas bil - Mercedes Geländewagen - hade jag nöjet att avnjuta i runt 5 år utan kostnader, som inte orsakats av mig själv(i spenaten).
Den mest fantastiska bil som finns.
Möjligen med undantag för Toyota LandCruiser, som jag tyvärr ännu inte avnjutit som ägare av.

Har flera anhöriga som med Passat 4x4, VX70, BMW X3 och Audi Allroad(tror jag den heter) haft betydande problem med såväl driftsäkerhet som framkomlighet vintertid i djup snö och på is.

Utom "tävlan" har jag provat både Panda 4x4 och Duster i spenaten ett flertal gånger - de imponerar på den (jag) som har en förutfattad mening.

MagArne
17 januari 2023 · 6 Inlägg

Tack för fina tipps och synpunkter.
Blir till att provköra några modeller framöver.

Dock blir jag helt likblek när jag ser begagnatpriserna samt börjar kolla upp historiken på flertalet bilar och bilhandlare. Det är inget roligt alls att leta bil :-(

Känns inte helt uteslutet att åka och hämta ut en sprillans ny lagerbil där den är billigast i Sverige.
En Suzuki Swift 1.2 4x4 mildhybrid kanske är en helt okej bil att flytta röven i?
Förslag på fler nya små billiga 4x4?

Mossan1
17 januari 2023 · 2 823 Inlägg

torsen skrev:

Mossan1 skrev:
Lågväxel är bra om man ska smygköra eller backa med släp. Men jag.tror att den inte kan ha lågväxel utan spärrad mittdiff = kass att svänga tvärt med..

Sista generationen Suzuki Grand Vitara, den utan stela axlar fram och bak, har
fördelningslåda med differential som gör att det inte "tuggar" vid fulla rattutslag - t ex vid fickparkering.

Nja.
I läge 4h = ja. Då är den som vilken bil som helst. Men det i högväxel.

Det finns 4H, 4H lock och 4L Lock.

4L=lågväxel och finns bara i kombo med "Lock" = spärrad på mitten = besvärlig i tvär sväng.
Tex backa med släp blir lite problematiskt i lågväxel, vilket är synd.

Bra bil i övrigt.

Första Grand Vitara varianten (även XL7) har transmissionslägen 2H, 4H  och 4L.  All 4wd som stum på mitten. 2H = endast bakhjulsdriven.

Senast redigerat av Mossan1 (17 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2023 · 17 478 Inlägg

MagArne skrev:
Tack för fina tipps och synpunkter.
Blir till att provköra några modeller framöver.

Dock blir jag helt likblek när jag ser begagnatpriserna samt börjar kolla upp historiken på flertalet bilar och bilhandlare. Det är inget roligt alls att leta bil :-(

Känns inte helt uteslutet att åka och hämta ut en sprillans ny lagerbil där den är billigast i Sverige.
En Suzuki Swift 1.2 4x4 mildhybrid kanske är en helt okej bil att flytta röven i?
Förslag på fler nya små billiga 4x4?

Varför inte? En ny bil är en ny bil. Var i samma sits som dig förra året. Ville ha en liten pendlarbil modell nyare med automatlåda för att åka till jobbet i. Kanske en Yaris 2014 eller liknande? Priserna var skrämmande. Det fick bli en helt ny bil istället. Den är inte kul eller pigg men den tar mig till jobbet. Och det gör den bra. Fördel är ju att många funktioner som uppkoppling av carplay och annat gör att den blir en trevlig reskamrat som kan visa både satellit-karta och diverse telefonappar i färgskärmen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 742 Inlägg

låter mer som du behöver riktiga vinterdäck smile

men Fiat panda 4x4    vet inte exakt hur vanliga dom är i sverige men dom finns... då tänker jag på dom nya pandorna..inte dom gamla.. även om jag personligen föredragit en gammal smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
17 januari 2023 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:
låter mer som du behöver riktiga vinterdäck smile

Håller med.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:
låter mer som du behöver riktiga vinterdäck smile

men Fiat panda 4x4    vet inte exakt hur vanliga dom är i sverige men dom finns... då tänker jag på dom nya pandorna..inte dom gamla.. även om jag personligen föredragit en gammal smile

Hehe. När vi var på skidsemester i Åre för +20 år sedan fick vi låna en urgammal Panda 4x4. Den var en jävel på att kravla sig fram!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
17 januari 2023 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
"Den som kör Niva har alltid minst en historia att berätta"

Efter 3 år med en nyare Niva kan jag berätta MÅNGA HISTORIER - alla inte så trevliga - tyvärr!

MagArne
17 januari 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:
låter mer som du behöver riktiga vinterdäck smile

Jo jag undrar också vad alla åker runt med för magiska däck som har så sjukt bra fäste att man inte behöver hålla avstånd samt kan åka över laglig hastighet på vintervägar ;-)

Jag kör med dubbdäck på bilarna hemma men visst, det finns väl nyare och bättre dubbdäck att sätta på skåpbilen. Dock löser det ju inte andra problemet utöver framkomligheten. Skåpbilen är snudd på slutkörd och behöver bytas förr eller senare. Men snål som man är klurar man ju på vad som ger mest för pengarna?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
låter mer som du behöver riktiga vinterdäck smile

men Fiat panda 4x4    vet inte exakt hur vanliga dom är i sverige men dom finns... då tänker jag på dom nya pandorna..inte dom gamla.. även om jag personligen föredragit en gammal smile

Hehe. När vi var på skidsemester i Åre för +20 år sedan fick vi låna en urgammal Panda 4x4. Den var en jävel på att kravla sig fram!

Oxå hört det men även nya tar sig fram väldigt bra.  Vikt är det avgörandet i slutänden ...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang