Motorras Peugeot, behöver råd

eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

Hej!
På väg hem från fjällen rasade motorn på min Peugeot -15. Står nu hos bilmek med bekräftad skuren motor.
Köpte bilen för 1,5 månad sedan av bilhandlare. Ca nån timme innan bilen rasade slutade värmen fungera i kupén. Stannade och kollade men det fanns kylarvätska kvar och inget annat indikerade nåt problem.
Ingen varning för överhettning eller något annat fel. Det som kom upp innan den la av var något i stil med ”oil pressure low”. Sedan började den läcka olja under.
Försäkringsbolaget menar att den har rullat för långt för att täcka. Har en tilläggsgaranti som jag köpte till för dyra pengar men är osäker om den täcker den med..
Min fråga är hur jag ska gå vidare, förstår ju att motorn måste bytas men köpte bilen för 1,5 månad sedan och har inte gjort något med den mer än att köra. Inte slagit i något osv. Det är väl något som bilhandlaren ska stå för, alt häva köp?
Hur tänker ni?
Med vänlig hälsning,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Vad är det för motor/modell? Hur långt har den gått?Mina föräldrar kör Peugeot 508...

Givetvis ska inte maskin rasa! Säljaren ska åtgärda detta! Sen kanske säljaren är mindre sugen på att ta sitt ansvar. Kör helst all kommunikation via mail eller spela in samtalen. Man kan även kontakta sin konsumentrådgivare i sin hemkommun. Detta är gratis.

Vilken tilläggsgaranti fick du? Kan ta och läsa det finstilta...

Senast redigerat av Hybrid_ (13 januari 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

Okej!
Typ 19000 mil,  en 308. En diesel, kan det var 2.0 l. 180 hk ca.

Tack har gjort det, ska prata med bilmeken på måndag och få en genomgång av vad som hänt egentligen.

Tack för tips med konsumentrådgivare.

eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

Solid garanti small. Täcker invändiga rörliga delar i motorn upp till 20000. Men tänker att man behöver få fram orsak till ras innan bilmeken skickar in en anmälan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Garantin ska gälla men det finns en hake modell större: "Högsta ersättningsbelopp: Garantin ersätter skador upp till 20 000 kr per skada."

Det räcker inte långt...

EDIT: Lite sen på bollen där

Senast redigerat av Hybrid_ (13 januari 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

Exakt men är ju alltid nåt. Får väl försöka medla. Värsta fall får man väl kontakta en jurist, alt ARN?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2023 · 17 379 Inlägg

eggetegg skrev:
Exakt men är ju alltid nåt. Får väl försöka medla. Värsta fall får man väl kontakta en jurist, alt ARN?

Ja, räkna med en lång process. Vi får väl hoppas bilfirman gör det enda rätta och köper tillbaka bilen. Du gör nog rätt i att inhandla en extrabil så länge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
13 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kollade du inte oljenivån när du köpte bilen?

eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

Hej!
Den var relativt nyservad.

viccoA
13 januari 2023 · 3 109 Inlägg

Står det "oil pressure low" i displayen ska man inte köra en meter till...

eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

Nej precis det gjorde vi inte heller. Motorn dog och fick ringa bärgare.

granadadr
13 januari 2023 · 7 268 Inlägg

eggetegg skrev:
Hej!
Den var relativt nyservad.

tyvärr ska man ALDRIG lita på det,, bara om man köper av en vän, om ens då smile när jag köper bilar och ej får papper på saker byter jag ex kamrem olja mm direkt,, för man vet aldrig,,  skadar endå ej att byta saker i förtid smile , och så mkt kostar det ej att byta kamrem olja å filter,, ca 2000 totalt smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
eggetegg
13 januari 2023 · 22 Inlägg

granadadr skrev:

eggetegg skrev:
Hej!
Den var relativt nyservad.

tyvärr ska man ALDRIG lita på det,, bara om man köper av en vän, om ens då smile när jag köper bilar och ej får papper på saker byter jag ex kamrem olja mm direkt,, för man vet aldrig,,  skadar endå ej att byta saker i förtid smile , och så mkt kostar det ej att byta kamrem olja å filter,, ca 2000 totalt smile

Nej precis men har kollat olja, kylarvätska efter köp. Inget avvikande.

Byta kamrem olja och filter för 2000, alla har inte ett garage hemma och kan göra det själv tyvärr😊.

granadadr
13 januari 2023 · 7 268 Inlägg

eggetegg skrev:

granadadr skrev:

eggetegg skrev:
Hej!
Den var relativt nyservad.

tyvärr ska man ALDRIG lita på det,, bara om man köper av en vän, om ens då smile när jag köper bilar och ej får papper på saker byter jag ex kamrem olja mm direkt,, för man vet aldrig,,  skadar endå ej att byta saker i förtid smile , och så mkt kostar det ej att byta kamrem olja å filter,, ca 2000 totalt smile

Nej precis men har kollat olja, kylarvätska efter köp. Inget avvikande.

Byta kamrem olja och filter för 2000, alla har inte ett garage hemma och kan göra det själv tyvärr😊.

nä men har du kollat sånt så har du gjort det du kan smile å har den rent skurit så har ju ej kamrem mm med det att göra : lycka till  annars är just psa motorer rikt bra skit,, ett ex dem har knäckbara lyftare så om kamremmen går av så knäcks dem istället för ventilsallad smile smart tycker jag

husseman
14 januari 2023 · 1 577 Inlägg

Hmm..vad e´smart med att klena ner lyftarna så de kan rasa 0,02 sekunder efter kolvarna möter ventilerna? Ok, något mindre ventilsallad..fast klenare lyftare. Såg att detta va en oljebrännare nu- dessa e´rökta vid kamremsbrott..kolvarna e´körda.  PSA
gör/gjorde vissa halvhyggliga motorer, främst på den numer döende Dieselsidan.
Detta fall borde nog prövas- antar att säljaren inte kommer betala nåt, om han inte behöver. O ARN har nog häcken fulla med elbilskunder som fått höjning på sin månadskostnad... Hoppas det fixar sig för dig. O köp aldrig mer en Fransk bil.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (14 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2023 · 17 379 Inlägg

husseman skrev:
Hmm..vad e´smart med att klena ner lyftarna så de kan rasa 0,02 sekunder efter kolvarna möter ventilerna? Ok, något mindre ventilsallad..fast klenare lyftare. Såg att detta va en oljebrännare nu- dessa e´rökta vid kamremsbrott..kolvarna e´körda.  PSA
gör/gjorde vissa halvhyggliga motorer, främst på den numer döende Dieselsidan.
Detta fall borde nog prövas- antar att säljaren inte kommer betala nåt, om han inte behöver. O ARN har nog häcken fulla med elbilskunder som fått höjning på sin månadskostnad... Hoppas det fixar sig för dig. O köp aldrig mer en Fransk bil.
mvh/husse

Äsch. Max otur bara. Men bilen borde ju verkligen gett någon form av varning att maskin håller på att rasa. De kanske missade att momentdra bottenpluggen... Uppmanar TS att ta en koll så den sitter kvar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eggetegg
19 januari 2023 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:

husseman skrev:
Hmm..vad e´smart med att klena ner lyftarna så de kan rasa 0,02 sekunder efter kolvarna möter ventilerna? Ok, något mindre ventilsallad..fast klenare lyftare. Såg att detta va en oljebrännare nu- dessa e´rökta vid kamremsbrott..kolvarna e´körda.  PSA
gör/gjorde vissa halvhyggliga motorer, främst på den numer döende Dieselsidan.
Detta fall borde nog prövas- antar att säljaren inte kommer betala nåt, om han inte behöver. O ARN har nog häcken fulla med elbilskunder som fått höjning på sin månadskostnad... Hoppas det fixar sig för dig. O köp aldrig mer en Fransk bil.
mvh/husse

Äsch. Max otur bara. Men bilen borde ju verkligen gett någon form av varning att maskin håller på att rasa. De kanske missade att momentdra bottenpluggen... Uppmanar TS att ta en koll så den sitter kvar.

Ja verkligen otur, efter felsökning visade det sig att bottenpluggen hade lossnat. Den låg på plastskyddet under.. Sedan var kylaren trasig. Otroligt

granadadr
19 januari 2023 · 7 268 Inlägg

hmm den som bytt olja på den bilen hade fuskat,, antingen sönderdragen eller ej åtdragen sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Sånt händer tyvärr. Fråga min kollega om den saken...
Detta måste ju bilhandlaren ta på sig! Kanske blanda in lokaltidningen eller någon motortidning annars?

Kollegan ja: Han monterade en dieselvärmare i en fabriksny bil men slarvade nog en smula med någon anslutning med kylvätskeslangarna. Kunden fick bilen och all kylarvätska rann ut och motorn skar efter 20 mil. Vi fick betala byte av en helt ny dieselmotor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eggetegg
20 januari 2023 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sånt händer tyvärr. Fråga min kollega om den saken...
Detta måste ju bilhandlaren ta på sig! Kanske blanda in lokaltidningen eller någon motortidning annars?

Kollegan ja: Han monterade en dieselvärmare i en fabriksny bil men slarvade nog en smula med någon anslutning med kylvätskeslangarna. Kunden fick bilen och all kylarvätska rann ut och motorn skar efter 20 mil. Vi fick betala byte av en helt ny dieselmotor...

Ja så är det ju, mänskliga faktorn..
Vi får se vad som händer nu. Lite svårt att få tag i säljaren helt plötsligt.

Okej där ser man. Inte skoj 😃

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang