Kamremsspännare Volvo 940

Axelb
18 januari 2023 · 4 Inlägg

Hej!
Håller på att byta kamrem på min volvo och märkte när jag monterade den nya spännaren att det är en glipa mellan toppen och plattan som lagret sitter i (se bild)
Och jag undrar om det är viktigt att hela plattan ligger emot toppen eller om det är innerbanan på lagret som är det viktigaste att det ligger emot toppen.

Mvh
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245304/245304-783b991d6a352aa01bd5faaee63d7562.jpg

simlar
18 januari 2023 · 5 525 Inlägg

Väldigt viktigt att spännaren ligger platt mot toppen.
Det som händer när spännaren sitter som på bilden är att kamremmen vandrar utåt mot kamremskåpan.

Brukar gå att bara knacka in spännaren med ett dorn.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Axelb
18 januari 2023 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Väldigt viktigt att spännaren ligger platt mot toppen.
Det som händer när spännaren sitter som på bilden är att kamremmen vandrar utåt mot kamremskåpan.

Brukar gå att bara knacka in spännaren med ett dorn.

Okej, kollade lite mer på spännaren och innerbanan på lagret ligger längs med toppen. Men vad är det som styr vinkeln på spännaren, lagret eller plattan?
Mvh

simlar
18 januari 2023 · 5 525 Inlägg

Plattan
Lagret sitter på en pinne på plattan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Axelb
18 januari 2023 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Plattan
Lagret sitter på en pinne på plattan.

Okej, får nog bli att returnera den. Testade att slå tillbaks lagret men satt som bara den.

Tack för svar
Mvh

Brådhis * Voff voff *
18 januari 2023 · 10 280 Inlägg

Nu har jag i princip bara bytt detta på dom båtmotorer jag haft (AQ151 och AQ250, vilket är B230 i grunden). Där har alla mina sett ut ungefär som på bilden vid montering, sedan släpper man på låsningen till fjädern så man får till spänningen och till sist drar man åt bulten och DÅ hamnar det rätt. Detta har sedan fungerat utmärkt i många driftstimmar...

Kan ju inte garantera att det är samma sak som hänt här, men det ser väldigt bekant ut... Jag hade väntat med att bedöma hur fel det ser ut tills allt är på plats.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Axelb
19 januari 2023 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu har jag i princip bara bytt detta på dom båtmotorer jag haft (AQ151 och AQ250, vilket är B230 i grunden). Där har alla mina sett ut ungefär som på bilden vid montering, sedan släpper man på låsningen till fjädern så man får till spänningen och till sist drar man åt bulten och DÅ hamnar det rätt. Detta har sedan fungerat utmärkt i många driftstimmar...

Kan ju inte garantera att det är samma sak som hänt här, men det ser väldigt bekant ut... Jag hade väntat med att bedöma hur fel det ser ut tills allt är på plats.

Okej, ja tekniskt sätt borde det ju vinkeln på innerbanan av lagret vara viktigast och att plattan rättar till sig vid montering

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang