Tips och råd angående en äldre bil, reparera eller inte?

Mackan-
19 januari 2023 · 1 Inlägg

Hej,

Jag är ny här på forumet och hade behövt lite tips eller råd. Det handlar om min bil (BMW 316i Compact). Det lät hemskt när jag startade bilen förra veckan och vågade inte köra med den. En bärgare plockade upp bilen igår (Onsdag), och redan samma dag ringde de från verkstaden, och katalysatorn hade blivit stulen i parkeringshuset, jag polisanmälde detta. Idag hörde mekanikern av sig och gav ett kostnadsförslag på 12416 +moms för en ny katalysator + 1500+moms för arbete. Landar på ca. 17.000. Min bil är en äldre BMW som är värd ca. 20.000-22.000 och har gått ca. 11000 mil.
Jag är själv osäker på om jag borde låta dem fixa bilen, alternativt sälja den som reservdelsbil eller skrota den.

Bilen är för övrigt i väldigt bra skick, och gått väldigt lite (enligt mig själv) för att vara en så pass gammal bil. Jag har kikat runt lite på nätet, bland annat på skruvat.se och där har de 2 olika katalysatorer som passar min bil och den ena kostar 2590:- och den andra 8590:- och då undrar jag hur priset kan variera så mycket när de på verkstaden sa att den kostar 12416:- +moms.
Och skulle katalysatorerna från skruvat.se fungera lika bra som katalysatorn som bilverkstaden erbjuder?
Jag vore väldigt tacksam för alla tips och råd då jag saknar kunskap om detta och det verkligen är en djungel för mig. Stort tack på förhand.

/Mackan

spillolja
19 januari 2023 · 4 020 Inlägg

katten som verkstaden anbefaller är troligen en orginal eller från meca, mekonomen etc.
om det finns halvförsäkring så borde bolaget ta det, annars kolla även på bildelaronline24, trodo, mister-auto, ebay.de, ebay.co.uk  mfl.  billiga eftermarknadskattar har ett billigare injiehåll och inte samma livslängd , men bilen behöver inte skrotan finns alltid någon hemmafixare som grejar det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
19 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Ja, en katt får du för under tusenlappen.
Hållbarheten är ju en annan sak, men ett par år orkar dom med iallafall.

Sedan så går du med i Facebookgruppen ”mekaniker utan gränser” och frågar ifall det finns någon raggare som kan montera den åt dig för 500kr eller något.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang