A4 1.8T B6 missljud vid kallstart

Tuncer17
21 januari 2023 · 11 Inlägg

Tja!
Köpte en Audi A4 1.8T Quattro 2004 med BEX motorn för ett par veckor sedan. Har märkt att det är ett sorts missljud från motorn när man kallstartar bilen.

Det är endast när det är riktigt kallt (cirka -20 och kallare). När man använder motorvärmare så är det inga problem men när bilen har stått länge i kylan så kommer det. Det försvinner när bilen går ner i varv, dvs cirka en minut efter man startat bilen.

Har fått tips om att det kan vara kamaxelkedjan i bakkant på motorn. Är det något man borde fixa på en gång eller är det vanligt på dom här och inget som man borde bekymra sig om omedelbart? Kan det möjligtvis vara något annat?

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet, därför bifogar jag en video;
https://youtu.be/qhbDts_uhuE

Mvh
Tuncer

Senast redigerat av Tuncer17 (21 januari 2023)

jaka54
21 januari 2023 · 5 731 Inlägg

Hör inget direkt missljud!
Men eftersom du säger att motor låter normalt när den är varm så gissar jag på att det är ventillyftare eller kamkedja du hör (jag hör det inte).
Så...enklaste sättet att bli av med ljudet är att skaffa en motorvärmare, att starta en bilmotor i minusgrader  -20 grader är inte speciellt bra för motorn.

Tuncer17
23 januari 2023 · 11 Inlägg

Tja!
Tack för svaret!
Bilen har kamrem, ej kamkedja! Dock så ska jag kika på det där med ventillyftare. Har fått tips på en annan forum att det kan även vara sekundärluftpumpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang